Sv: Orkide´

Okey! Ska man inte plantera om dem ngn ggn? Hur lång tid tar det till den blommar igen? Fick denna i november -08 och den har blommat fram till nu (har en blomma kvar)!!

Har för mig att man ska plantera om dom när barken i krukan har multnat ner till mer jord än bark. Finns speciell orkidéjord att köpa. Vartannat år kanske är lämpligt.
Har ingen aning om hur lång tid det tar för dom att blomma igen. Mina står inne i salen och jag häller till dom en skvätt vatten 1 gång i veckan och rätt som det är så ser jag att det kommer nya knoppar. Lika överraskad varje gång.

Vad är det för orkidé du har köpt?

Om det är en brudorkidé (Phalaenopsis), de vanliga som finns i de flesta butiker så är det bara att fortsätt att sköta den som vanligt. Låt den stå lust men inte i brännande sol. Inte över varma element och inte i kallt drag. Vattna den ca en gång i veckan genom att sänka ner den i ett vattenbad och låt den stå så i ett par timmar så den får dra åt sig ordentligt.
Så småningom kommer den att blomma om. Skär inte bort stänglarna eftersom det är vanligt att det kan komma nya blommor på de gamla.

Två av mina som jag köpte i maj förra året blommar fortfarande och har gjort det konstant ända sedan jag köpte dem. Just nu kommer det fullt av nya skott.

Plantera om din orkidé när den börjar krypa ut ur sin kruka och inte längre får plats. Om det bara börjar bli tomt i krukan kan du fylla på med lite orkidéjord om det sjunker ihop.

Ett tips är att köpa en fejk orkide kvist och sätt i när den slutat att blomma. då blir de lite finare än att bara ha bladen och några blomlösa stänglar som rekar upp.

:laugh:

En liten fråga... Jag är kass på blommor, även orkidéer. Stänglarna på mina orkidéer blir alldeles bruna skrumpna o torra när de blommat klart, kan det verkligen komma nya blommor på dessa stänglar?

Nej, det kommer det inte att göra. Du kan ta bort dessa.
Men om stänglarna fortfarande är gröna och hårda så spara dem för då finns det en stor chans för att det kommer nytt.

Nej, det kommer det inte att göra. Du kan ta bort dessa.
Men om stänglarna fortfarande är gröna och hårda så spara dem för då finns det en stor chans för att det kommer nytt.

Jag har fått lära mig att de bruna hårda stänglarna ändå ska vara kvar, för att blomman ska ta vara på näringen som finns kvar, det liksom multnar och går tillbaka till blomman.

Har några andra blommor som man ska göra så med (iiingen aning om vad de heter) och tyckte så klart att det lät jättelogiskt när jag fick höra att det var det samma med Orcidé, men det är alltså fel?

Regnbågsorkidé? :confused:

Den lär du nästan lägga ut en bild på så jag kan se vad det är för något. Jag har aldrig hört talas om den och aldrig heller sett det namnet i någon beställningslista från leverantör.

Är stänglarna torra och skrumpna är de döda. Vill man spara dem så kan man göra det men det spelar ingen roll för blomman.

Jag låter mina vara kvar så länge de är levande men när de sakta torkat ihop så klipper/skär jag bort dem. Dock brukar jag inte behöva göra det så ofta då mina blommar nästan hela tiden.

Kan du inte ta bild på den och lägga ut?
Även om blommorna är borta.

Finns lappen kvar i blomman som fanns där när den köptes? (brukar stå lite info mm) I så fall, står det något latinskt namn på den?

Jag blir verkligen nyfiken på vad det här är.

Där ser man, jag som lärt mig att man ska ta bort stängslarna när den blommat klart! Fasen också. Det tog jättelång tid innan det kom nya stängslar och nu har de haft nya hur länge som helst men de verkar inte vilja blomma. Ser inga knoppar eller nånting. Har inte haft blommor på mina på typ ett år tror jag nu... :(

Är stänglarna torra och skrumpna är de döda. Vill man spara dem så kan man göra det men det spelar ingen roll för blomman.

Jag låter mina vara kvar så länge de är levande men när de sakta torkat ihop så klipper/skär jag bort dem. Dock brukar jag inte behöva göra det så ofta då mina blommar nästan hela tiden.

Okej, tack så jättemycket! :)

jag är helt ny på det här med orkidéer, köpte en på ikea för 29 spänn för en vecka sen :p
min blomma har ju sin genomskinliga plastkruka, och sen står den i en glaskruka (har för mig att dom skulle stå så?)
hur ofta ska man ge näring?

vattna den ordentligt så den har ork att blomma. Skvätt inte på den pyttelite lite då och då utan tryck ner den i ett ordentligt vattenbad och låt den stå så upp till 1 dygn! Gör det 1 gång i veckan. Håll bara koll så att det har hunnit torka upp i krukan innan du vattnar den igen, det ser man lätt om det är fukt/kondens på insidan av plasten.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka