Orkide som aldrig blommar

_FiA_

Trådstartare
Jag fick en orkide för ett par år sedan som hade fina vita blommor. Det var en lite annorlunda sort mot alla palenopsis som jag har. När den hade tappat sina blommor så har den fortsatt växa och ser fint ut, men varför får den aldrig nya blommor? Mina andra orkideer blommar ju om lite då och då. Är denna sort svår? och vad heter den?

10397023_10152193460325496_5735887859506972804_o.jpg

D
Jag fick en orkide för ett par år sedan som hade fina vita blommor. Det var en lite annorlunda sort mot alla palenopsis som jag har. När den hade tappat sina blommor så har den fortsatt växa och ser fint ut, men varför får den aldrig nya blommor? Mina andra orkideer blommar ju om lite då och då. Är denna sort svår? och vad heter den?

10397023_10152193460325496_5735887859506972804_o.jpg
de där tycker jag nästan är lättast att få att blomma om, men de två som jag har haft behöver man klippa ner hela stängel + den tjockare nedre delen på den stängel som blommat klart, då växer en ny del med blad och stängel upp. De kan inte blomma från samma bladpar igen så att säga. Hoppas du förstår vad jag menar :). Den första jag hade fanns det en lapp på som stod att man skulle göra så, om det gäller för alla liknande har jag ingen aning om.

Jag har inte den sorten själv men, jag vet att när mina "vanliga" orkider inte vill blomma så byter jag fönster på dom ett tag och helst "glömmer bort" dom ett tag. Då brukar dom ta sig samman och börja blomma igen :love:

Många orkideer mår bra utav att kallare på nätterna oxå, så på sommaren så passar jag på o antingen stället ut dem när det är varmt dygnet runt eller så har jag bara väl öppna fönster i närheten så det diffar ett par grader på natten mot mitt på dan. Brukar kicka igång många.

Jag ställer svårblommade orkideer i badrummet. De trivs med hög luftfuktighet så badrummet är perfekta platsen, så länge ljuset är lagom.

Man kanske borde skaffa solljuslampor att ha badrummet (har inget fönster) så kan man ha fina blommor där oxå titt som tätt! VOre ju grymt mysigt med en blommande orkidee i badrummet

Man kanske borde skaffa solljuslampor att ha badrummet (har inget fönster) så kan man ha fina blommor där oxå titt som tätt! VOre ju grymt mysigt med en blommande orkidee i badrummet

Kan vara värt att testa!
Jag hade det optimala badrummet för orkideer tidigare, med fönster i öster och obefintlig ventilation. Får se hur orkideerna trivs i vårt nya badrum med fönster i norr och normal ventilation.

Det ser ut som en Dendrobium, kan det stämma? Jag har en sådan och den blommar väldigt sällan. Mina 3 Phalaenopsis som står i samma fönster blommar i stort sett hela tiden. :)

Mitt fönster som jag har orkideer i är mot söder, men med inglasad balkong utanför, så det är väldigt ljust men inte i direkt sol. och mina andra orkideer blommar om hela tiden, dom älskar verkligen miljön. Mina vänner och bekanta som har blommor som inte vill blomma brukar ha hit dom ett tag så börjar dom blomma.

Badrummet kan jag inte ställa in den för jag har inget fönster och det är väldigt mörkt så det skulle den nog inte gilla

@Poxz ja det kan nog stämma. Dem kanske är mer svårblommade än andra.. :(

Klippa av stänglarna kan jag testa. men tycker det är lite konstigt att det växer ju upp massor med nya bladstänglar men det blir aldrig några blommor på.

Jag har 5 stänglar Dendrobium i en (alltför) liten kruka och har precis börjat ge dem lite näring. Jag brukar inte orka krångla med sånt annars, men det kanske var bra för nu tänker en av stänglarna tydligen blomma. :) När man talar om trollen... jag såg det nu på morgonen.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka