Orkar inte hålla ihop galoppen. . .

E

emgard98

Hej. Jag äger en nordis travare. I galoppen orkar hon inte hålla ihop sig, som de flesta fd. travare har väldigt svårt för. Och det helt enkelt för att de är vana att gå så stort som möjligt och fort. Så, men iallfall. Hon har vart ridhäst i 4 år snart och vi har väl galopperat mycket med henne, men nu börjar jag tycka att det är dags för henne att hon ska orka hålla igång i galoppen utan att dra iväg efter några steg och heller inte bli så "flack".

Galoppen blir så stor. Hon rullar på fint, och orkar gå i form några steg men efter ett tag så blir hon bara större och större och det går fortare och fortare.
Jag vet att det är musklerna som måste jobbas upp, men vet bara inte riktigt hur och vilket som är effektivast. Säg inte att jag ska ut å klättra mycket för det finns nämligen inte en endaste backe där jag har henne uppstallad.

Har ni nå övningar som är bra så säg till på direkten! :bump:
Lägg gärna upp nån "paint" bild eller nåt som visar också.

Vill ha svar så fort som möjligt :banana:
Kramis

Sv: Orkar inte hålla ihop galoppen. . .

asså...min filosofi är att man ska inte pressa hästen till saker. saker och ting kommer helt enkelt tids nog. "nu ska du gå i form i galopp och nu ska du göra sluta i galopp" osv osv är helt fel anser jag. galopperar du mkt, leker gör slutor i trav osv kommer formen komma av sig själv sen. om hästen inte har muskler för att forma sig i galoppen, så kan den ju inte det! det är ju som att jag skulle säga "nu du emgard98(vet inte vad du heter i verkligheten) ska du springa detta maraton på 20 mil. därmed basta" utan att du ens har kondition och muskler för det.(vet iof inte om du har det men vi antar att du inte har det :banana: )

jag tycker göra öppnor och slutor (slutan aktiverar bakbenet som ska trampa under vilket behövs i en galoppfattning osv...), galoppera mkt ute och lek med galoppen...typ låt hästen galoppera på lite sen kanske kortar några steg och sedan låta henne gå i sin egna takt igen. inte pressa. hon ska ju tycka det är kul att jobba.

när jag och mamma köpte vår älskade schaman var han 4 år. han kunde inte gå i form och sprang in i galoppen. nu är han 6 och kan gå i form i trav (låg) och gör fina galopp fatttningar, öppnor och slutor. alltså det jag menar är att, saker och ting kommer bara man väntar ut hästen. vi har aldrig liksom "schaman nu ska du gå i form" och så har vi tränat form varje dag". tränar man varierat tror jag formen kommer av sig själv. ha inte brottom!

förstår du vad jag menar trots att jag har förklarat väldigt flummigt? är så hiiimla dålig på att förklara. :banana:

Ja, de är väl klart man inte tvingar en häst att göra nåt den inte kan? Det har jag inte ens hört talas om. Men man kan inte bara skrutta runt å tro att hon kommer gå skit fint i galoppen sen om några år. Vill man det så måste man ju träna upp henne.
Jag frågade hur man bygger upp musklerna så hon orkar hålla ihop galoppen. Inget annat.

Hon är ändå 10 år nu. Hon kan galoppera, hon kan gå i form. Inget jag pressar henne med. Men för att lära en häst att göra någonting så måste man ju öva? Visst är det bra att vänta ut hästen, men att vänta ut hästen betyder ju inte att man ska sitta och bara följa med å sen vips så går hästen i passage? (t.ex)

Man tränar hästen och väntar ut den genom att öva på saken lite då och då och korta stunder. Så byggs hästen upp och blir bra på den saken. Man gör övningen i olika nivåer. Min häst kan fattningar, galoppera utan att dra iväg utan att gå i form, hon kan hålla galoppen men det kan gå lite väl fort, nästa steg är att få henne hålla formen i en mer samlad galopp.

Så, ja. Att göra sluta har du helt rätt i att öva upp hästen att bli starkare genom att trampa till under sig.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, de är väl klart man inte tvingar en häst att göra nåt den inte kan? Det har jag inte ens hört talas om. Men man kan inte bara skrutta runt å tro att hon kommer gå skit fint i galoppen sen om några år. Vill man det så måste man ju träna upp henne.
Jag frågade hur man bygger upp musklerna så hon orkar hålla ihop galoppen. Inget annat.

Hon är ändå 10 år nu. Hon kan galoppera, hon kan gå i form. Inget jag pressar henne med. Men för att lära en häst att göra någonting så måste man ju öva? Visst är det bra att vänta ut hästen, men att vänta ut hästen betyder ju inte att man ska sitta och bara följa med å sen vips så går hästen i passage? (t.ex)

Man tränar hästen och väntar ut den genom att öva på saken lite då och då och korta stunder. Så byggs hästen upp och blir bra på den saken. Man gör övningen i olika nivåer. Min häst kan fattningar, galoppera utan att dra iväg utan att gå i form, hon kan hålla galoppen men det kan gå lite väl fort, nästa steg är att få henne hålla formen i en mer samlad galopp.

Så, ja. Att göra sluta har du helt rätt i att öva upp hästen att bli starkare genom att trampa till under sig.

jag sa INTE att du skulle tralla runt och göra ingenting! lägg av. jag sa att du skulle träna mångsidigt och bara rida som du redan gör. öka succesivt. ursäkta för att jag inte har sett er träna och din häst jobba i form. jag försökte bara hjälpa. varför frågade du om du ändå inte ville ha tips?

Galoppera bara korta sträckor så att hon inte hinner bli trött och falla isär. Rid mycket övergångar, galopp några steg och ned i skritt/trav några steg, galopp igen några steg osv. Denna övning kan man med fördel också göra och lägga in förvänd galopp, alltså växla mellan rätt och förvänd galopp med några skritt/travsteg emellan. Och bara korta galoppsträckor tills hon orkar mer.
I övrigt kan jag rekommendera omväxlande ridning. Även om ni inte kan klättra så har du kanske natur i närheten där ni kan vara. Kanske gymnastikhoppning kan vara något?
Lycka till!

Tack för svaret Solis.

Gymnastik hoppning vill jag oxå slå ett slag för. Har själv ett varmblod som har lite svårt att hålla ihop galoppen. men slänger jag fram ett litet hinder och fattar galopp typ 10 galoppsprång innan och saktar av 5 språng efter får jag dels träna på fattningar och avsaktningar vilket är super + att jag inte behöver ha den minsta tanke på att han ska hålla ihop galoppen eftersom han bjuder på hindret :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Tänkte på en sak när jag red ut sist. Min häst saktar alltid ner till trav så fort det sluttar lite, lite nerför och vi...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka