M
Magdalena
Sv: Orkar inte äta mer grovfoder??
Hur delar du upp givan och hur mycket får han per gång?
Hur delar du upp givan och hur mycket får han per gång?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ankans skrev:Men om man lägger 10 kg i hagen på morgonen, så står det ju hästen fritt att äta 2 kg hit och dit...
Vi fodrar bara 3 ggr per dag med hö, men de klämmer i sig runt 15 kg iallafall.... De har fri tillgång och är måttligt intresserade när man kommer med nytt...
anniequarters skrev:1. Arab, 400 kg, men räcker inte 8 kg, varför ska hon äta 10 kg?
2. Gott, JAA, kan man ju tänka sig själv, varför knapra torkad frukt, när det finns färsk?
Jag menar bara, att det är inget problem att äta upp de kilo-mängderna som hästen verkligen behöver, för de kan äta 35 kg när det är gott. Alltså kan de mycket väl äta 14 kg när de behöver det :smirk:
annkristina skrev:Mina två orkar äta mycket. Testade i vintras, fick sammanlagt två balar hösilage på minst 35 kg och de var slut inom 24 timmar (mina två alltså). :smirk:
Ett annat exempel var att sista balen ensilage på minst 300 kg (är lite svårt att väga för hand) tog slut på tre dagar och då åt fyra hästar på den, två ardennrar (mina ) och två varmblod. Nu vet jag att de två varmbloden inte käkar mer än 35 kg hösilage tillsammans per dygn utan troligen mindre. Nu tror jag att min äldsta käkade mest så hon kanske åt 40 kg ensilage på en dag men minst 35 kg. Det blev för dyrt att ha fri tillgång till henne annars så tycker jag det är bäst.
MVH Ann