Orka galoppen

R

Rio

Jag har en ponnykorsning som mestadels gått som avelssto och sedan utbildats hoppning av tidigare ryttare.
Nu sen vi köpte henne har jag lagt ner mycket jobb på dressyren och det har gått stadigt framåt, hon har svårt för sig i galoppen.
I skritt o trav orkar hon bära sig riktigt bra och sitter ihop med bakkärran, där har hon också relativt lätt för att länga o korta sig.
http://i83.photobucket.com/albums/j284/sannasanna_2006/2Travbra.jpg?t=1172419117

Däremot har hon haft en nästan fyrtaktig galopp. Dock har, efter mycket frisk galopp i snö osv, takten förbättrats och hon håller tretakten nu, men fortfarande blir hon låååång och när hon släpper ner huvudet blir hon bara tung. Det känns nästan som att bakdelen är utanför henne och mest bara påskjut, och hon är ganska svår att korta.
http://i83.photobucket.com/albums/j284/sannasanna_2006/Galopp-2.jpg?t=1172419158
Dock gapar hon här o de är en rätt osmickrande bild, men det ger en ganska klar bild av påskjutet som jag pratar om.

Jag har jobbat mycket övergångar, men hon blir lite för hetsig (myycket framåt ponny!) och jag tycker inte att det ger riktigt resultat.

Rider för tränare en gång i veckan, men då hoppning. Hon tycker att hon har blivit bättre på så sätt att hon nu är lika i båda sidor, men hon kan fortfarande inte samla sig.

Så, nu vill jag ha tips på hur jag ska jobba henne! Hur ska hon lära sig orka samla upp galoppen?

Oj, detta blev långt, men iaf.:D

/Sanna

Sv: Orka galoppen

du kanske bör träna för en dressyrtränare också/istället till att börja med. :idea:

Visst skulle det vara bra, men i och för sig är faktiskt hopptränaren c-tränare i dressyr, och hon ser mycket o påpekar mycket dressyrmässigt också. Och vi jobbar mycket markarbete.
Det jag efterlyser här sådant jag kan träna på hemma o jobba med, kanske om någon har tips o råd på hur man stärker galoppen? :)

/Sanna

Jag har tyvärr inget bra tips till dig, tänkt bara säga att vi sitter i samma båt. Min ponny är precis likadan, funkar hur fint som helst i skritten och traven. Men i galoppen blir han superlång och orkar inte bära upp sig alls.:crazy:

Hua. Ja det är inge vidare, även om det går framåt..! Men jag skulle gärna vilja ha tips på bra övningar som vi kan träna på.

/Sanna

Man kanske kan testa att longera nån gång i veckan. Då får hon hitta sig egen balans men en lagom inspänning. Om det sedan går bra kan ni kanske testa att ha lina bakom bakbenen om ni vet vad jag menar, alltså tömkörning på volt.
Genom sånna här övningar kan man ju hoppas att hon hittar sin balans och att det då går bättre i ridningen.

Så, nu vill jag ha tips på hur jag ska jobba henne! Hur ska hon lära sig orka samla upp galoppen?

Ju längre hästen kommer i sin utbildning, desto mer samling kan man begära av den, allt tar sin tid:smirk:

Det finns 6 steg kan man säga, för att samling för hästen ska vara möjlig.

1. Avslappning - hästen måste vara avslappnad och acceptera ryttaren hjälper..

2. Drivkraften - viktigt att hästen svara på framåtdrivande hjälper

3. Böjning - att hästen ger efter för dina hjälper, böjningen hjälper hästen att balansera sig rätt.

4. Rakrikning -att kunna rida hästen rakt är lika viktigt som böjning.

5. Energi - halvhalten är en ovärdelig hjälp för ryttaren att balansera upp hästen och samtidigt få energin att komma bakifrån...

6. Undvik undanflykter - hästen försöker komma undan på alla möjliga konstiga sett när det blir jobbigt

De alla sex byggstenarna kombineras för att kunna få fram samling...

först i skritt, sen trav och sen i galoppen...och det kan ta olika lång tid för olika hästar och beroende hur mkt hjälp man tar till...;)

Male o rocki: tack för bra tips o info:)
Tid är jag medveten om att det tar, jag har ingen brådska, men vill ändå redan nu arbeta på rätt sätt för att nå dit jag vill.

Vita_N_6520: Jag har haft henne sedan i oktober 06.

/Sanna

Det som brukar stärka galoppen är mycket galoppfattningar. Och eftersom hon inte orkar bära sig i galoppen, bara galopper korta sträckor. Och istället göra massor av fattningar så att du fler galoppsprång med hög kvalitet. För oftast är det dom första sprången efter fattningen som har högst kvalitet, och därför ger mest styrkemässigt.

Även genom vändningar brukar man kunna lura dom till att bära upp sig lite bättre för då blir dom tvungna att backa av lite för att kunna balanserar sig, så använd dig även av volter som du gör så små du känner att ni klara av och efterhand ska det fungerar att göra dom mindre och mindre.

/Camilla

Jag har samma "problem" med min häst (eg. är det ju inte ett problem, bara det att styrkan fattas). Efter åtskilliga dressyrpass med galoppfattningar, galopp på volt, galopp på fyrkanten etc. börjar det äntligen ge resultat! Han (hästen) har en tendens att vilja springa ifrån arbetet och reagerar då genom att galoppera jättefort och hänga med huvudet (han kan se ut som en delfin ibland! :D)

Dock kan han hålla ett relativt lugnare tempo numera, men han hamnar fortfarande alldeles för långt bakom lod (han släpper kontakten med min mun och galopperar med en ihopkrullad hals). Ett riktigt bra tips som jag kan dela med mig förutom vanlig galoppträning på ridbanan är backträning. Öva på galoppfattningar i uppförsbacken, det räcker med några få galoppsprång för att sedan sakta av till skritt och fatta en ny galopp. Detta är hur jobbigt som helst för hästen och gör underverk för galoppen. Tänk bara på att anpassa intensiviteten och antalet fattningar i backen efter hästens nuvarande styrka!

jag håller just nu på att träna min häst i samlad galopp ett jätte jobbigt kapitel vi har kommit till i dressyren :smirk: men mitt tipps till dig som har och funkar för mig är att samla traven fatta galopp rid några steg sakta av å upprepa ett par ggr så hästen inte bara rusar iväg. jag har tillgång till manege men sitter inte där å gnatar hela ridpasset utan är mycke ute i skogen å galopperar å klättrar så hästen stärker sig. å så är det ju viktigt att man som ryttare orkar sitta emot å samla å driva :D Lycka till me galoppen...:bump:

Svarar alla: Tack! Det är precis sådana tips jag var ute efter:) Ska prova på de!

/Sanna

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
R
Träning Hejsan! Jag håller på att skola en outbildad häst på 11år, bör kanske nämnas hon är ett Arabiskt Fullblod. Hon är inriden, hoppad och...
Svar
2
· Visningar
1 306
Senast: Ramba
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 732
Senast: vblpower
·
Western jag gör glatt en idiot av mig själv,för jag -kan-inget om western,menhar tävlat lite i det o älskar alltihop(utom att hästarna i mitt...
2
Svar
36
· Visningar
3 143
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar