Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det sent taget så är det inte orimligt. En bekant fick 15 gram smb rp i år. Det ensilaget var taget första dagarna i augusti och det var förstaskörden.
Ja jösses. Blir nog att introducera soja för första gången i mitt hästliv. Börjar få ihop det lite i foderstatsprogrammet iaf. Men vilken tur att man analyserar! Det är så många runtomkring som tycker att "det inte är så noga" och "hästarna är fina ändå".. Tror inte de skulle se roliga ut när den bristen väl visar sig framåt vårkanten
Ny häst så jag vet inte riktigt hur hon vill ligga kvotmässigt. Försöker lägga mig på 6 så får vi se.
Ja folk har inte bättre vett. Bonden jag köpte höt av är en bekant så jag betalade inte många kr/kg för det, plus att det var lättåtkomligt för mig. Men han har aldrig några problem alls att sälja sitt hö trots analysen. Folk kommer långväga för att hämta. Proteinet brukar ligga ungefär lika varje år.
Jag hade aldrig köpt detta hö till fullpris.
Förstaskörd I augusti , ja då kan man nog inte förvänta sig annat än urdåligt proteinvärde... som köpare av grovfoder måste man vara lite påläst, annars blir det lätt att man går på "bra hö för hästar" som vissa producenter tyvärr fortfarande kör med, précis som om hästar rakt över klarar sig på riktigt låga värden. Har själv fått till svar "bra värden" när jag frågat om analys utan att få se analysen ens. Om det är bra eller inte beror ju på vad man har för djur.... inte vad producenten anser.
Vi har en kvot på två i år. Men med fördelen att energin är låg, ligger på ca 6 MJ per kg foder. Kan alltså fodra på mycket utan att energin drar i väg! Vi komplimenterar med potatisprotein. Än så länge är jag nöjd.
Det är stallägaren som köper in, så jag har tyvärr ingen aning.Ah, var fick du tag på potatisprotein? Än så länge verkar det vara svårt att få tag på?