Orenlig katt. Eller?

carmarnic

Trådstartare
Har nyligen skaffat mig en kattunge. Han var leveransklar till jul, så då är han väl ca 14 veckor om jag har fattat det rätt.
När han har varit och bajsat sitter det kvar lite bajs i rumpan på han. Trodde katter tvättade bort sånt? Den här gör inte det iaf. Är det normalt? Tycker det är rätt så ofräscht, speciellt med tanke på att han har en förkärlek till min huvudkudde. :smirk:

Sv: Orenlig katt. Eller?

Jaa, de tvättar sig ju mer eller mindre i rumpan. För egen del behöver de inte slicka upp det själva om det skulle ha kommit utanför. Tvättar hellre bort det åt dem!

Att det fastnat mycket på din kissunge kan ju vara att han är lite lös i magen just nu efter flytt/foderbyte?. Ge han skonkost ett tag om det är så, bestående av kokt fisk med lite kokt ris iblandat eller morotspuré vet jag att en del rekommenderar med. Blanda sedan i den fodersorten du har efter hand så att övergången inte sker plötsligt.

De kan ju oxå vara så att han ännu inte fått teknik på det hela än eller att lådan är liten och det är därför det fastnar på honom.

Hoppas det blir bättre. Inge kul att ha bajs på kudden...:crazy:;) När lillkissen var liten hade vi med det problemet i början. Men han lärde sig iaf att låta sig badas utan större problem...

Senast ändrad:

Tack för svaret!

Jo, jag har ju fått tvätta bort det som det är nu. Blev så förvånad bara över att han inte höll rent.

Han är bra i magen och lådan är stor så då är det förhoppningsvis bara för att han är liten och inte har fått in tekniken än. Tog det lång tid innan din lärde sig?

Nja, alltså, jag tror hans problem var att foderövergången inte gick så bra. Han var allmänt gasig om man säger så. Numer misslyckas han sällan trots att han är långhårig. Men om han skulle göra det är ju inte renligheten det första han tänker på...ser honom sälla tvätta sig efter toabesök.

KL

Jag hade också problem med min (semilånghåriga) katt i början. Dels var han lite lös i magen, men dels tror jag också att han inte riktigt hade fått in tekniken s.a.s. Idag (ett år senare) var det i alla fall länge sedan jag hade några problem med "bajs i rumpan" på honom. :p

Får hoppas att han lär sig snart. Igår fick stackarn bada två gånger för han hade blivit lite dålig i magen. Han ju iaf övning i att tvätta sig sen.. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 352
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 983
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 389
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar