Oren med vagn, ren vid ridning? Varför då?

M

Malawi

Hej!

Några bekanta har en kallblodstravare som rör sig orent framför vagn, men när han rids så syns ingenting. Detta såg man redan från början när man började köra honom så därför kom hästen aldrig att travtränas. Eftersom jag är nyfiken av mig så undrar jag förstås varför han kan röra sig så olika?

Jag håller inte på med trav själv så därav att jag vill vända mig till er som är insatta i ämnet. Nån kanske har en teori för själv kan jag inte klura ut det hela, men jag vill gärna veta!

Any idea?!

Malawi, nyfiken i en strut : )

Sv: Oren med vagn, ren vid ridning? Varför då?

Lite svårt att säga utan att ha sett det hela. men möjliga orsker skulle kunna vara att den gärna passar lite i vagn, elerl har ett annat tempo än under ryttare.

Jo, jag inser helt klart att det är svårt när man inte har sett hästen ifråga, men nu kan jag i alla fall få lite förslag och funderingar!

Vad kan det möjligen vara som gör att en häst passar med vagn? I "min"
värld så har ofta en häst som passar känningar i ryggen på nått sätt.

Vad kan det möjligen vara som gör att en häst passar med vagn? I "min"
värld så har ofta en häst som passar känningar i ryggen på nått sätt.

...fast är inte det lite motsägelsefullt... hade hästen känningar i ryggen blir det väl knappast bättre med ryttarens tyngd ovanpå?

Tror hellre på "platsproblem" - hästen går på sig i vagn, men ryttarens tyngd gör att hästen hinner undan fram innan bakbenen kommer...

Traven är ju en diagonal rörelse, passen en samsidig rörelse.
Har hästen platsproblem löser han det på för honom enklaste sätt = passar.

Lösningen på problemet heter ofta; en duktig hovslagare!

Många hästar som har platsproblem, dvs slår ihop fram och bak på ett eller annat sätt, försöker ofta komma undan detta genom att trava snett, ta skuttsteg osv. En del av dessa hästar fungerar bättre under sadel för att när de har ryttare på ryggen blir baksteget något kortare och de slår då inte ihop.

Tack hörni för givande svar! Alltid givande att vidga sina perspektiv!

Hälsningar Malawi

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
20 395
Senast: mackan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023