oren gång

aglaonema

Trådstartare
Om en häst gått med lindrig senskada i över ett år och haltat och ridits som vanligt pga att ingen sett att den gått orent hur stor chans tror ni då det finns att få den helt frisk och ohalt? Kan hästen förbli halt för resten av livet?:crazy:

Sv: oren gång

Ja, hästen kan förbli halt resten av livet. Tyvärr.

Hur stor chansen är att den ska bli återställd är nästan omöjligt att säga på den information som finns. Det man bör göra omgående är att ultraljuda senan och se hur den ser ut. Man får inte alla svar då heller, men betydligt mer att gå på. Finns det ärrvävnad eller är skadan fortfarande 'aktiv'. Vilken sena är skadad, hur är den skadad osv.

Rent generellt så blir en skadad sena aldrig lika bra som innan, även efter full läkning. Vävnaden som blir vid läkning är nämligen aldrig lika elastisk som 'orginalsenvävnaden'. Detta kan innebära nedsatt brukbarhet hos hästen, men behöver inte göra det. Det är olika från fall till fall, beror på vilken sena som är skadad, var skadan sitter, vad för typ av skada och hur den ser ut och läker/inte läker.

Ju längre tid en häst har gått med hälta, desto sämre blir prognosen i de allra flesta fall. En lindrig senskada som inte läkt ut på ett år låter tyvärr inte så bra. Har hästen fått den diagnosen nu? Är han/hon behandlad?

Problemet med långvarig hälta är att hältan ofta blir befäst - hästen anpassar sina rörelser till de nya förutsättningarna och drar därmed på sig smärtor på andra ställen i muskulatur och/eller leder.

Men man vet ju aldrig, med rätt träning kan hästen kanske komma tillbaka, såvida skadan inte har blivit kronisk.

Senan är inte ultraljudad eftersom veterinären inte hade sån utrustning med sig. Hon konstaterade bara genom att känna på senan och titta på hästen då den sprang att det var en gammal senskada hästen hade. Hon tyckte heller inte det var någon ide att behandla den eftersom hästen är 20 år gammal och det är väldigt dyrt att behandla. Det enda hon sa var rid försiktigt och ta ut en massör till hästen ifall hon har en låsning nånstans pga skadan eftersom hon börjat röra sig sämre. Hästen står nu lindad på nätterna med liniment under och rids på grusvägar i skritt och lite trav. Men jag antar att det inte hjälper så mycket på en gammal skada:crazy::cry:

Ingen - inte ens en veterinär... - kan bedöma om en häst har en gammal senskada utan att ultraljuda. Visst kan man känna att senan är förtjockad eller att kotsenskidan är fylld, men för att kunna uttala sig om förändringen verkligen påverkar hästen negativt (dvs orsakar hältan) krävs en riktig undersökning.

Visst bör man behandla en häst även om den är 20 år. Och så makalöst dyrt att behandla en senskada är det inte heller, så länge man inte diskuterar operation. Det verkar som om veterinären var en klåpare som inte var så insatt i häst-hältor. Ta hästen till klinik för en ordentlig bedömning istället. Som jag förstår det kan det lika gärna vara något annat som orsakar hältan hos din häst, kanske något som går att behandla.

Hur vet du att hästen varit halt det senaste året?

Jag tror att hästen varit halt det senaste året eftersom jag minns när hon började röra sig konstigt trodde att det var stelhet men tror inte det mera nu då hästen inte klarar galopp på volt och det liksom blivit värre och veterinären sagt de här om senskadan antar jag att det varit den hela tiden. Då man rider snubblar hästen väldigt lätt, slår ibland om till korsgalopp, känns hackig på böjt spår, kan inte gå på tygeln i galopp alltså en drastisk förändring. Kan hästar få senskador utan att det nästan märks alls bara pytteliten förändring i sättet att röra sig:confused:Kan ju vara så att veterinären hade fel, inte alls omöjligt. Veterinären sa förresten att hästen ömmade på senan hon sa var skadad då hon kände på den.

Senast ändrad:

aha, samma häst som hade problem med galoppen i en annan tråd?

Jag tror inte på veterinärens diagnos. De problem du beskriver låter mer som om de kommer från bakdelen. En senskada som efter ett år fortfarande är aktiv (ömmar) låter märkligt. Det kan förstås vara så att senan blivit överbelastad pga hästens övriga problem, men då är det fortfarande sekundärt. Ska förstås tas på allvar och behandlas, men det är viktigt att hitta grundorsaken.

Vilken sena rör det sig förresten om?

En gammal senskada bör inte ge en drastisk försämring.

Ja en lindrig senskada kan ge enbart pyttesmå symptom, en senvarning än mindre. Dessutom så även de värre senskadorna som ger initialt rätt ordentliga hältor, så hältan lägger sig FORT oftast, mycket, mycket fortare innan senan är läkt, eller ens börjat läka.

Senor tar lååång tid att läka, minst 6-9 månader brukar man få räkna med (och de ska läka under kontrollerad rörelse, ett bus kan skicka tillbaka allt på noll igen, tyvärr), men hältan brukar försvinna eller kraftigt minska på dagar - veckor..

Om hästen är palpöm över senan ska du absolut inte trava den på asfalt, rida den eller ha den i hage förrän senan är ultraljudad. Utan box/boxhage och promenader vid hand, och klinikbesök snarast möjligt, precis som TantEster redan sagt.

Veterinären sa bara att det var höger framben, inte vilken sena. Jag trodde att det var nånting fel med bakbenen förrän veterinären varit här. Då man longerar hästen i galopp ser bakbenen stela ut det känns nästan som att hästen tar jämfotahopp med dom. Men veterinären tyckte inte det såg konstigt ut kanske bara lite stelt.

Du får skriva av dig lite i tråden "missnöjd med veterinären" tror jag. Boka tid på klinik så ska du se att du får bättre hälp. Klart att din häst inte ska behöva ha ont bara för att hon är lite äldre!

Lycka till!

Idag har jag haft en travgubbe som också är massör att titta på min häst. Han sa att min häst har benhinneinflammation. Hon var sjuk i en muskel på insidan av höger bakben och reagerade häftigt på att man tryckte med fingrarna där. Hon var också sjuk i ryggen framme på manken och så var hon sjuk i musklerna ovanför frambenet. Han kände på utsidan av munnen och sa att hon också har piggar i munnen. Han kollade också på frambenet där veterinären sa hästen ömmade men sa att det inte är något fel på benet. Veterinären raspade tänderna för någon vecka sen men han sa att veterinärer oftast inte raspar tänder ordentligt och att han raspar tänderna på sina hästar själv ca varannan månad (är inte detta lite väl ofta?)och att han kan raspa tänderna på min häst också. Men hästen brukar vara orolig med bett i munnen och gapa mycket så det kan ju stämma att hon har piggar men borde inte veterinären sett detta. Ryggproblemen sa han kom av en sadel som legat mot manken så att hon blivit sjuk. Det är sant att jag haft en sadel som legat på manken eftersom jag haft problem med att hitta sadel med tillräcklig höjd i framvalvet. Men hästen började gå orent flera månader efter att jag bytt till en bättre sadel. Tycker ni att detta låter vettigt? Jag tycker i alla fall att det låter mer logiskt än veterinärens undersökning. Han sa förresten också att han skulle komma på nytt och använda laser på skadan i ryggen. Om det är detta som är problemen kommer min häst troligtvis snart att vara fullt ridbar igen.:):d

Knepigt. Det kan ju vara så att gubben ifråga är en riktig hästmänniska som verkligen vet vad han sysslar med och har fullständigt rätt i sina diagnoser. Det kan också vara en kvacksalvare som tycker det vore finfint om du betalade för lite tandrasp och laserbehandling.

Veterinärens diagnos tror jag huru som inte på, men jag tycker att du ska ta hästen till klinik för ordentlig utredning.

Jag tror att gubben vet vad han pratar om. Han har fött upp och tränat MASSOR av travhästar, han är naprapat och har sysslat mycket med problemhästar. Tror att han hållit på med hästar i princip hela sitt liv:)

Då får du väl testa hans behandling!
Vad gäller tandraspning tycker jag dock att du ska dra öronen åt dig om hans metod går ut på att raspa utan att först undersöka munhålan med både genom att palpera tandraderna och - ffa - inspektera alla tänder med ordentligt lyse. Detsamma gäller veterinärens undersökning! En tandkoll som utföres med munrulle (dvs utan spekulúm ("grimma m tandplattor") och utan ljus ska man inte betala för. Inte ens om det raspas.

Nu har hästen fått laserbehandling och massage. Galoppen är inte hackig mera och hon går fint på tygeln i båda varven.:laugh::) Dock verkar det inte vara helt okej då hon vill bryta av till trav när man longerar i vänster varv, i höger varv gör hon inte så men det ser inte mera ut som skulle hoppa jämfota med bakbenen det gjorde det innan.Travgubben försökte raspa tänderna men det gick inte så bra då hon behöver en lugnande spruta för att stå snällt så han fick inte mycket raspat. Mitt största problem just nu är dock att hon hänger sig i handen då man rider och jag vet inte om det beror på ryggont, tandproblem, dålig ridning eller en kombination av dessa.:confused::confused:Kanske är hon fortfarande sjuk i ryggen vad kan det finnas för möjliga orsaker till att hästen vill hänga i tygeln?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 865
Senast: Willys
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 002
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka