Oreggat ponnyföl, svårt att registrera?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare loch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 871
L

loch

Vi har hittat ett ponnyföl som vi väldigt gärna vill köpa. Fölet är ett "beställningsjobb" men köparen har backat p.g.a. sjukdom, stoägaren har ingen erfarenhet av föl sedan tidigare och vet inte hur man registrerar utan vill överlämna detta till den som köper fölet.
Hingsten skall vara avelsvärderad men jag kan inte hitta honom i några register, han har definitivt inte betäckningslicens för det aktuella året så då blir han alltså "ej kvalificerad" om jag förstår det rätt, och då skall ett intyg skickas in från hingstägaren på att betäckning skett, finns särskild blankett för det?

Är det något mer jag måste tänka på mer än ID-koll och chipmärkning?

Sv: Oreggat ponnyföl, svårt att registrera?

Du måste ringa hingstens avelsförening som han är avelsvärderad i.

Där skall du fråga om hingsten löst betäckningsbevis (hingstlic. för avelsvärderade hingstar) för aktuellt betäckningsår. Om hingsten löst betäckningsbevis att språngrullan är redovisad, språngsedel utfärdad och stoavgift betal.

Är detta gjort så registrerar du fölet med vanlig ID kontroll där ID kontrollanten fyuller i konturdiagram och stämplar språngsedeln om det behövs chipsmärkning kan variera från ras till ras du får kontrollera vad som gäller där du tänkt registrera fölet. I passet får du då härstamning enligt språngsedeln.

Är licensen inte betald, ingen språngrulla/språngsedel förd/utfärdad och ingen stoavgift betald.

Går fölet att registrera i ASRP, se deras hemsida ASRP.se vad som gäller när du registrerar föl utan "papper".

peråke

Hmmm... tack snälla.
Hingsten går inte att hitta (har letat överallt på svenska sidor, han var anmäld till en utställning men kom ej pga ägarens sjukdom) så det är väl bara att regga med okänd härstamning tyvärr, men då kommer vi aldrig att kunna få honom godkänd som hingst, eller hur? Det spelar väl ingen roll hur snygg han är eller hur väl han presterar på tävling, han har ingen chans att bli godkänd ändå? :confused:

Det enklaste är ju, precis som du själv konstaterat, att regga den med okänd härstamning.
Ja det är också helt korrekt att det aldrig kan bli en gdk avelshingst.

Ok, tack!
Lite synd men... spelar det då någon roll var han registreras?

Vilken ras har pappan?

Welshar behöver inte avelsvärderas längre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 894
Senast: Myzan87
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 752
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka