Oreggad hund och tävling??

P

Piggelkot

Eftersom det enligt mig är självklart att man köper en reggad hund från en bra kennel så vet jag inget om hur detta funkar. :D Man får inte ställa ut en oreggad renras, eller? Hur är det med tävlingar (typ agility)? Behöver man en tävlingslicens och hur skaffar man det? Hur är det med kurser?

Anledningen till att jag undrar är att en vän till mig har impulsköpt en JRT från en privat person. De valde att köpa en oreggad eftersom det e billigare. :crazy:

Sedan har jag en till liten fråga, ;) brukar man inte MH testa JRT. I anat fall så tycker jag att man borde det :D

Tack för svar alla snälla små bukare

Sv: Oreggad hund och tävling??

Man skaffar en tävlingslicens från SKK, tror det kostar 450 kr + medlemskap, licensen gäller hela hundens liv.
Man får tävla i det mesta utom i bruksgrenarna.
JRT klassas inte som en bruksras o behöver därmed inte göra MH, annat än för att tävla i bruks, vilket en oreggad hund inte får göra, inte heller MH.

Tack :D Så man får inte tävla i bruks över huvud taget?

Vet inte hur det är med agility osv. men den enda utställningen den kommer ha tillträde till är så kallade Blandisutställningar även om den är oreggad renrasig. Har även sett att det finns några mindre klubbar som anordnar inofficiella utställningar som är öppen för alla dvs. även blandraser men de är väldigt få.

Med risk för att vara lite petig men det finns inget som heter "oregistrerad renras" är den inte registrerad hos SKK så är det helt enkelt en blandras.

Med risk för att vara lite petig men det finns inget som heter "oregistrerad renras" är den inte registrerad hos SKK så är det helt enkelt en blandras.
I SKKs ögon, ja.
Med risk för att vara ännu petigare så finns det andra klubbar som stambokför/registrerar renrasiga hundar, såsom JRT of GB, för att nämna ett exempel.

Det vet jag mycket väl men folk med oreggade renraser brukar bli förolämpade om man kallar dom för blandraser därför ville jag vara "snäll" :cool:

Att valpen är oreggad kan bero på många olika saker, tex så kan det vara så att tiken var för gammal då valpen föddes.

Är själv i en situation där den oreggade valpen jag väntar på kommer från en pensionerad avelstik som tjuvparat med en aktiv avelshanne (tiken skänktes till en bekant till uppfödaren vid pension och denne bekante var hundvakt åt uppfödaren och släpte den gamla tiken tillsammans med resten av hundarna utan att tänka på att hon löpte, han såg inte parningen men det finns bara en hane som kan vara pappa, då tiken endast bar 1 valp och han inte är så insatt så märkte han inte att hon var dräktig fören han kom hem till en nyfödd valp).

Valpen är renrasig, efter registrerade och meriterade föräldrar, men då tiken är för gammal så kan valpen inte reggas.

Liknande trådar

Övr. Hund hm...ibland blir man lite förvånad. Blev nyss erbjuden en hund :D Det var minst sagt oväntat. Vi har pratat om att ev skaffa en till...
Svar
12
· Visningar
1 099
Senast: marieka
·
Övr. Hund Säkerligen blir ni hundkunniga överrösta med såna här trådar, men om nån vänlig själ skulle kunna hjälpa mig lite blir jag väldigt...
Svar
10
· Visningar
1 092
Senast: IrishDraft
·
T
Övr. Hund Många har säkert läst min tråd om våran berner sennen som drabbades väldigt fort av lymfcancer. Troligtvis har hon inte så länge kvar i...
Svar
14
· Visningar
2 487
Senast: Johanna Rynman
·
Övr. Hund Det sätter griller i huvudet på mig, jag kan inte hitta klarhet i vad jag tycker egentligen :confused: Såhär är det för de som inte...
Svar
13
· Visningar
977
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka