Orättvis framhoppning?

Hoppen

Trådstartare
Tänkte höra om det är någon mer än jag som varit med om detta.

För ett tag sedan så var jag med en yngre tjej på hennes första hopptävling (lagtävling) på bortaplan. Det hade regnat otroligt mycket hela natten innan tävlingen och paddocken där framridning och framhoppning hölls var ordentligt blöt, många hästar ville inte hoppa pga. att det var så halt och djupt. Själva tävlingen hölls inne i ett ridhus. Än så länge så var allt ändå helt ok, det var ju blött osv. men inget som arrangören kunde göra något åt. Men, så fick jag för några dagar sedna reda på att de ryttare som tävlade för den klubb som höll i tävligen hade fått rida och hoppa fram i ett ridhus (inte samma som själva tävlingen hölls i då). Alltså hade de och deras hästar inte behövt att hoppafram i ösregn och i en hal paddock. Självklart så har de som upptäckte detta skickat in protest och talat med förbundet.
Har någon annan varit med om liknade, eller är detta något som är vanligt, fast att det kanske inte upptäcks?

För ett tag sedan så var jag med en yngre tjej på hennes första hopptävling (lagtävling) på bortaplan. Det hade regnat otroligt mycket hela natten innan tävlingen och paddocken där framridning och framhoppning hölls var ordentligt blöt, många hästar ville inte hoppa pga. att det var så halt och djupt. Själva tävlingen hölls inne i ett ridhus. Än så länge så var allt ändå helt ok, det var ju blött osv. men inget som arrangören kunde göra något åt. Men, så fick jag för några dagar sedna reda på att de ryttare som tävlade för den klubb som höll i tävligen hade fått rida och hoppa fram i ett ridhus (inte samma som själva tävlingen hölls i då). Alltså hade de och deras hästar inte behövt att hoppafram i ösregn och i en hal paddock. Självklart så har de som upptäckte detta skickat in protest och talat med förbundet.
Har någon annan varit med om liknade, eller är detta något som är vanligt, fast att det kanske inte upptäcks?
Tänker lite så att det ju inte borde vara så konstigt egentligen. Precis som dom som bor tex nära tävlingen kan rida fram hemma för att sedan skritta till tävlingen, borde inte vara fusk antar jag. Det finns väl ingen så att säga regel om att framridningen måste ske på framhoppningsbanan?

Tänker lite så att det ju inte borde vara så konstigt egentligen. Precis som dom som bor tex nära tävlingen kan rida fram hemma för att sedan skritta till tävlingen, borde inte vara fusk antar jag. Det finns väl ingen så att säga regel om att framridningen måste ske på framhoppningsbanan?

Jo så kan man ju också tänka. Fast tycker ändå att det är lite konstigt, det finns ju regler om att man ex. inte får hoppa mer än 10cm högre än själva klassen är, hur hindren ska se ut osv. Är det då ok att hoppa fram hemma på hinder som inte följer dessa regler och sedan skritta till tävlingen? Bara en fundering...

Det finns dock en intressant sak i TR och hur man ska tolka det ja, det är frågan:

"2.1.
Ryttare får inte använda andra hinder eller hinderdelar för framhoppning än de som ställs till förfogande av tävlingsledningen. Om annat hindermaterial används medför det avstängning av ryttaren för klassen."
Källa: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40822/cf_559/TR_III_Hoppning_2.PDF
Det finns dock en intressant sak i TR och hur man ska tolka det ja, det är frågan:

"2.1.
Ryttare får inte använda andra hinder eller hinderdelar för framhoppning än de som ställs till förfogande av tävlingsledningen. Om annat hindermaterial används medför det avstängning av ryttaren för klassen."
Källa: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40822/cf_559/TR_III_Hoppning_2.PDF
Då man får alltså inte lov att hoppafram tex. hemma och sen skritta till tävlingen. Då borde man väl inte heller få lov att ge olika ekipage olika förutsättningar till framhoppning beroende på vilken klubb de rider för?

Om det andra ridhuset är på tävlingsplatsen kan det ju knappast räknas som hemma, eller ?

Det måste ju vara skillnad om "hemma" inte är på tävlingsplatsen.

Om ärendet har skickats in till disciplinnämnden så är det iof onödigt att spekulera, men jag skulle gissa att den springande punkten är om det var arrangören som tillhandahöll ridhuset eller inte.

Uppdatera oss gärna när förbundet svarat! :)

/Lady_S

Man måste inte tävla om det är så pass dåligt underlag att det påverkar tävlingen. Det är som att be om skador. Om jag vet att underlaget är dåligt så rider jag inte.

eftersom man måste ha träns på hästar som leds till och från hagen under en tävling trots att man inte tävlar, så är andra ridhuset också en del av tävlingsplatsen antagligen.

tolkar det också som att man inte får hoppa fram på annat än markerade hinder, dvs är det en stock på gräsbanan där folk skrittar fram så får man inte hoppa fram på det.
dvs att dra fram hinder i ett annat ridhus på anläggningen borde inte vara tillåtet.

Liknande trådar

L
Tävling Finns det egentligen? Efter första tävlingssäsongen på lokal nivå i hoppning och dressyr, blir jag förvånad över att vissa klubbbar...
2
Svar
24
· Visningar
2 491
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar