Orange färgat kiss

R

rosa_

Hej! Jag har en varmblods valack på 12 år. har haft honom i ca 9 månader.
Han står på lösdrift tillsammans med en nordsvensk, ca 2 km från mej.

Nu i fredags 11/2 hittade stallägarna en konstig kissfläck i snön. På lördagen hade det kommit fler sånna där konstiga kissfläckar. Dem är orange färgade, vissa ser ganska otäcka ut. Men tycker inte dem ser ut o va blod i.
Jag har inte sett min häst kissa men såg nordsvensken och hon kissade gult och helt utan problem.

kan min polle fått urinvägsinfektion? eller kan det vara något annat?

Mvh Emma

Sv: Orange färgat kiss

Det kan bli så när man inte har kissat på länge. Tror inte att du behöver bli orolig, jag har en häst som inte vill kissa ute på vintern och som ofta har mörk urin då hon kissar inne på kvällen.

du behöver nog inte oroa dig!

Jag hade en likadan fråga för någon månad sedan gällande mina hästar.

Snön där dom kissat fick en stark orangerödaktig färg och det beror på att det är ett ämne i urinen som kan färga sig när det kommer i kontakt med b la snö spån mm.:)

Du kan andas ut;)

Kollade en fläck som var normal när den kissades igår i paddocken.Den var orange idag.

Hej!

Om hästarna har tillgång att äta gran så blir urinen orange/röd! Helt ofarligt. blev rejält orolig när jag såg detta första gången.

Mvh Lena

Okeej! då känns det ju genast tryggare:).
Jag har dock inte sett honom kissa, försökte bjuda till i boxen i kväll, baddat upp med halm o spån, men han kissade inte.
Hästarna äter eget slaget hö, + morötter och äpplen i bland.

Det finns inget man skall göra åt detta?

Jag hade ute vet. när min nsv kissade oranga fläckar i hagen. Hon hade ingen infektion, utan drack för dåligt helt enkelt.
Hon fick vatten, men fick locka henne att dricka mer genom att hälla i varmt vatten, det gick bra.
Så har det varit varje år, ser jag fläckarna så får man ta till varmvatten i vattenhinkarna.

Vad konstigt.... Jag har endast sett detta dagen efter vi har gett våra grankvistar. Och efter varje gång dom fått gran.... Stämde precis vad vet sa.
Då dricker alltid våra bra antar jag :)

Våra kissar också orange, det gör dom när dom äter gran och när dom gnager på asp eller ask träd. Aspen har ju en orange färg i träet så då kissar dom orange.
Blev också livrädd första gången jag såg det.

Okej, ja då känns de ju bara onödigt att ta ut vet. Har börjat ta ut varmvatten. får se om de kommer fler fläckar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 293
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 952
Senast: Nominous
·
L
Hästvård I lördags ringer telefonen. Min häst står i hagen och kan inte gå!! Slänger mig i bilen och åker dit. Stallägaren har fått in hästen med...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: linus11
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 256
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka