Sv: Öppnor och slutor när man tömkör?
Nu tömkör inte jag på det vanliga viset där man går 5 m bakom hästen, där vet jag inte alls hur man gör. Jag arbetar på en ganska så kort töm och rör mig hela tiden ganska nära hästen. I en sluta längs spåret placerar jag mig på spåret, så att jag går i hästens frambens spår, ungefär bredvid/snett bakom hästens ytterbakben. Tömmarna löper rakt bakåt, så att innertömmen korsar hästens rygg.
I öppnan går jag jämte inner bak, händerna ligger ganska brett från varandra på hästens bak. Jag placerar hästens framdel inåt genom att krama/svampa lite i innertömmen, och därefter en kramning på yttertömmen för att visa hästen att jag vill att den ska gå kvar så och inte svänga. Så trycker jag lite med handen på hästens innerbakben (uppe på) för att ytterligare förstärka att den ska kliva in under sig med det bakbenet. Slutan är en sådär 2000 gånger lättare att göra än öppnan, tycker jag, så det är möjligt att jag inte har helt 100% korrekta hjälper. Återkommer till tråden och ser om någon annan kunnig kan svara.