Öppnor och slutor när man tömkör?

Sv: Öppnor och slutor när man tömkör?

Nu tömkör inte jag på det vanliga viset där man går 5 m bakom hästen, där vet jag inte alls hur man gör. Jag arbetar på en ganska så kort töm och rör mig hela tiden ganska nära hästen. I en sluta längs spåret placerar jag mig på spåret, så att jag går i hästens frambens spår, ungefär bredvid/snett bakom hästens ytterbakben. Tömmarna löper rakt bakåt, så att innertömmen korsar hästens rygg.
I öppnan går jag jämte inner bak, händerna ligger ganska brett från varandra på hästens bak. Jag placerar hästens framdel inåt genom att krama/svampa lite i innertömmen, och därefter en kramning på yttertömmen för att visa hästen att jag vill att den ska gå kvar så och inte svänga. Så trycker jag lite med handen på hästens innerbakben (uppe på) för att ytterligare förstärka att den ska kliva in under sig med det bakbenet. Slutan är en sådär 2000 gånger lättare att göra än öppnan, tycker jag, så det är möjligt att jag inte har helt 100% korrekta hjälper. Återkommer till tråden och ser om någon annan kunnig kan svara.

Bra förklarat :bow: När jag trixade lite för mig själv med pållen så kortade jag tömmarna till just den korta längd du beskriver *ler*. Lyckades på nåt vis :smirk: göra en vänsteröppna längs spåret men till höger var omöjligt, han svängde bara ut... Provade inga slutor. Lät det hela vara för å höra efter här om tips :p

Så bra :) Ja, min har också en sida som funkar bättre än den andra. I början tog jag nästan bara den sida som funkade bra, bara för att få in rörelsemomenten i både mig och hästen. Det är tillräckligt svårt som det är liksom =)

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
612
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
447
Senast: Wille
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
723
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30