öppna i dressyr och western. Olika rörelser?

bigganl

Trådstartare
Jag har en fundering. jag hör till de som inte gillar att det är så mycket "staket" mellan de olika disciplinerna utan bollar tankar och ideer med dressyr, akademiska, distans och westernryttare. Tycker vi har mycket att ge varandra och har lärt mig mycket av det. Vi fyller luckor åt varandra och helheten blir bättre. Nu läste jag en artikel i en westerntidning och blev fundersam på rörelser. Kan en rörelse med samma namn vara helt olika rörelser inom olika discipliner? Detta gäller rörelsen öppna. Jag läste följande:

"Gör en öppna. Ställ huvudet inåt med innertygel. Tryck ut bakdelen med innerskänkeln långt bak. Bakre innerben skall trampa under och korsa yttre bakben ordentligt."

Jag fattade ingenting. I en vanlig öppna ska hästen vara ställd och böjd från rörelseriktningen och trampa sidvärts med frambenen och gå rakt med bakdelen.
Det här satte myror i huvudet på mig. Är det så att det är 2 helt olika rörelser som bara har fått samma namn av någon underlig anledning? Eller vad? Ni som rider western och är kunniga kanske kan hjälpa mig reda ut detta?

Sv: öppna i dressyr och western. Olika rörelser?

Kan nog inte hjälpa dig med att säga om de är rätt eller inte.

Men jag har lärt mig att öppna är som början till en volt men att man fortsätter rakt fram och sluta är när man ska avsluta volten men fortsätter rakt fram. Nån som förstod min förklarning. eller har jag helt fel?

Å då är ju hästen ställd innåt iaf. sen hur benen ska förflyttas de tänker jag inte ge mig in på.

Kan inte heller ge nått svar, men håller med att "Bakre innerben skall trampa under och korsa yttre bakben " känns lite fel. Om de är nått som korsas skulle de väl i sånna fall vara frambenen?!...:confused:

Det är frambenen som ska korsas. Måste ha blivit sammanblanding mellan öppna och sluta. Dessutom flyttar man egentligen inte in bakdelen i en korrekt öppna utan man flyttar ut bogen medans bakdelen går kvar på det ursprungliga spåret.

Begreppen inom ridningen kan bli ganska förvirrande. Jag vet en tränare som sa: "Jag skiter i vad det heter - men be nu hästen flytta in sin rumpa från ditt ytterben" . Alltså en sluta...

Jo det är ju den klassiska öppnan som man rider i vanlig dressyr. Men om du läser beskrivningen här ovan så blir det en helt annan rörelse. Jag kan inte riktigt förstå hur hästen ska röra sig med den beskrivningen, men det låter mera som en skänkelvikning i så fall. Det står ingenting om böjning i bålen, men enligt beskrivningen är det bakdelen som ska gå sidvärts. Mer som "tagen bakdel" kanske?

Ja precis, visst är det frambenen som går sidvärts i en öppna, men han har inte blandat ihop det med sluta. För han beskriver en sluta direkt efteråt och den är helt korrekt beskriven.
Men det verkar inte som om öppna för er är annat än öppna för mig, så det kanske är den här ryttaren som har döpt den här rörelsen själv?
Då har jag ändå fått svar på min fundering. Tack!

Senast ändrad:

jag tror att begreppen "öppna" och "sluta" betyder olika för olika presoner, det beror alldeles på hur man har lärt sig. Men jag håller också med på att beskrivningen på öppnan är konstig... det bästa vore om man bara sa VAD man ska göra och inte sätta något namn på det när jag gäller öppna och sluta eftersom en öppna kan betyda helt annat för en annan person. Men jag har i alla fall lärt mig precis lika dant som CrasyPiggelin skrev.

*knapplån* Men finns verkligen öppna som begrepp i westernridningen? :angel: Använder sig inte westernfolket av dressyrens öppna, sluta, skänkelvikningar mm för att lösgöra sina hästar? Så en korrekt öppna gjord på en westernhäst borde väl se likadan ut som när den utförs av en dressyrhäst. Sedan att folk har olika sätt att beskriva öppna som rörelse är väl mer en brist på korrekt utbildning.:crazy:
Själv har jag ingen aning om hur man i detalj beskriver de olika skolorna, men har också fått det förklarat för mig som CrazyPiggelin, dvs man öppnar och slutar en volt.

Det är så jag tycker också. Skolorna Öppna och Sluta är vedertagna begrepp och finns med i alla böcker som beskriver olika rörelser. Jag trodde också att det var samma rörelser och namn på dem oavsett vilken disciplin man red. Om jag läser beskrivningen ovan så kan jag för mitt liv inte få till en riktig rörelse av den. Eftersom alla är överens om att detta inte är någon typisk westernrörelse så kan jag nog vara säker på att antingen är det en rörelse som tränaren hittat på själv eller så har de skrivit fel i tidningen.

Men en öppna ska ju vara en öppna oavsett vilken elev jag undervisar för tillfället. Om jag ber dem rida öppna längs långsidan så måste ju eleven veta vad en öppna är. I alla böcker är rörelserna beskrivna likadant just för att annars skulle det vara oerhört förvirrande. En sluta är en sluta i norrland och även i skåne som tur är. Läser inte alla ridhandboken?

jag tror jag vet vart du läste det där..har läst samma sak o blev väldigt förvirrad.:confused:

En öppna är alltid en öppna o detsamma gäller sluta. det är väl samma sak som att en galopp alltid är en galopp o en halt alltid är en halt? Desutom ska man inte utföra skolorna med allt för mkt tryck. Alltså en sluta görs ju inte för att man trycker in rumpan utan man hästen ska ju böja sig i bålen o man får jobba med sittben o tyngdpunkt.

Jag brukar säga så att de flesta hästar ju kan gå på tre spår, alltdså enligt vissa göra skolorna. Men det är ju skillnad på att bara gå på tre spår o verkligen böja bålen o komma in med det rätta bakbenet.

bigganl skrev:
Läser inte alla ridhandboken?

Vilken ridhandbok? :confused: Det finns väl inget universalt sätt att rida som passar alla och som alla anser vara korrekt? Visst kan man kalla saker (t.ex öppna och sluta) samma sak, men det är inte alltid man har samma väg fram till målet?

bigganl skrev:
Men en öppna ska ju vara en öppna oavsett vilken elev jag undervisar för tillfället. Om jag ber dem rida öppna längs långsidan så måste ju eleven veta vad en öppna är. I alla böcker är rörelserna beskrivna likadant just för att annars skulle det vara oerhört förvirrande. En sluta är en sluta i norrland och även i skåne som tur är. Läser inte alla ridhandboken?

Visst ska det vara så, men tyvärr så är det ju inte så :( det finns vissa som tycker att det ska vara på ett annat sätt och på så sätt sprids den "felaktiga" beskrivningen vidare och sedan vet man inte vilken av dera som är rätt :mad:

Jag undrar detsamma. Vilken ridhandbok? Aldrig hört talas om...:confused:

sasucatu skrev:
Jag undrar detsamma. Vilken ridhandbok? Aldrig hört talas om...:confused:
Jag antar att med "ridhandboken" menas den lilla svarta bok som gavs ut av Ridfrämjandet en gång i tiden. Den heter i alla fall bara Ridhandboken och är kort och gott en instruktionsbok. Där står öppnor och slutor å allt sånt korrekt beskrivet.

Man kan jobba med "slutamässiga" och öppnamässiga" övningar som inte är till fullo utförda rörelser men som strävar ditåt. Då kan det hända att man inte begär böjning i bålen eller bara aningens lite övertramp, men övningarna syftar ändå till samma sak, dvs. att få en lösgjord gymnasticerande rörelse. Men då bör man tala om att det inte är en fullständing öppna man jobbar med utan en "för-rörelse".

Men jag har ridit i 30 år och detta är första gången jag hör någon beskriva en öppna på ett annat sätt. Det måste alltså vara ganska sällsynt.
däremot rider man givetvis inte öppna och sluta direkt när man börjar träna skolor utan "bogen innenför" respektive "höften innanför" jag antar att det är de förövningarna du menar.
Du har helt rätt i vilken Ridhandbod jag menar. Den borde alla läsa för att få rätt grundinformation om rörelser, vad, hur och varför. (tycker jag)

Ja vårt mål är oftast det samma även om vi har olika vägar dit, och måste ha det för hästarna är ju olika skapta de också. Men en öppna är en öppna och rids rörelsen på ett helt annat sätt då är det en annan rörelse och inte en öppna.

Liknande trådar

Ridning Stanna upp, och läs igenom citatet en gång till... Fortsätt sedan att läsa. Stanna upp, och läs igenom detta citat en gång...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: lkn02001
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka