bigganl
Trådstartare
Jag har en fundering. jag hör till de som inte gillar att det är så mycket "staket" mellan de olika disciplinerna utan bollar tankar och ideer med dressyr, akademiska, distans och westernryttare. Tycker vi har mycket att ge varandra och har lärt mig mycket av det. Vi fyller luckor åt varandra och helheten blir bättre. Nu läste jag en artikel i en westerntidning och blev fundersam på rörelser. Kan en rörelse med samma namn vara helt olika rörelser inom olika discipliner? Detta gäller rörelsen öppna. Jag läste följande:
"Gör en öppna. Ställ huvudet inåt med innertygel. Tryck ut bakdelen med innerskänkeln långt bak. Bakre innerben skall trampa under och korsa yttre bakben ordentligt."
Jag fattade ingenting. I en vanlig öppna ska hästen vara ställd och böjd från rörelseriktningen och trampa sidvärts med frambenen och gå rakt med bakdelen.
Det här satte myror i huvudet på mig. Är det så att det är 2 helt olika rörelser som bara har fått samma namn av någon underlig anledning? Eller vad? Ni som rider western och är kunniga kanske kan hjälpa mig reda ut detta?
"Gör en öppna. Ställ huvudet inåt med innertygel. Tryck ut bakdelen med innerskänkeln långt bak. Bakre innerben skall trampa under och korsa yttre bakben ordentligt."
Jag fattade ingenting. I en vanlig öppna ska hästen vara ställd och böjd från rörelseriktningen och trampa sidvärts med frambenen och gå rakt med bakdelen.
Det här satte myror i huvudet på mig. Är det så att det är 2 helt olika rörelser som bara har fått samma namn av någon underlig anledning? Eller vad? Ni som rider western och är kunniga kanske kan hjälpa mig reda ut detta?