Öppet Sår i "armhåla"???!!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Keisy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 5 150
K

Keisy

Min nyinköpta vallack har ett sår, ganska brett i "armhålan" bakom ena frambenet. När jag hämtade honom var det en läkskorpa över såret och var baddat med jodopax. Väl framme i nya stallet och första inhämtningen från hagen så ser jag att skorpan är borta och såret är vidöppet. Rosa och ser relativt rent ut men sitter på ett ställe där det äe svårt att läka när han rör på sig hela tiden.... Vad ska jag göra???? Hört talas om procell men kan man behandla öppna sår med det och var köper man det??? Tacksam för hjälp!!

Sv: Öppet Sår i "armhåla"???!!!!

Har det börjat läka ska man aldrig använda jodopax, det "öppnar upp" sår och förhindrar läkning. Jag hade använt sprayplåster med tjära för att stoppa flugorna, sen låtit bli att pilla för mycket.

Procell är bra, men stoppar inte flugorna i dessa tider. Finns i ridsportaffärer.

Har du nått bra tips på sprayplåster med tjära då??

Tarplaster på sprayburk,eller hästsalva i svarta burken med vitt lock (glömt namnet).

De brukar vara rätt lika varandra, jag har aldrig brytt mig om märke. Har från Kruuse nu tror jag. Tarplaster heter ett.

Korven, Skillingarydsalva? Fast jag tror det kommer försvinna rätt snabbt med tanke på läget.

Vår häst kom in med sår i ena armhålan höger fram och lite smårsår här och där, troligen vår raicat i hagen över busk å pinnar (tror vi, dom har en del träd som lagts in under vinter som dom gnagt på?) Såret i armhålan är inte djupt utan mer som huden är avskalad en bit, hängen en lite skinnflörp (ska klippa bort när den är död), han var ganska svullen, väldigt öm när man vill titta å tvätta, såret är inte torrt utan vätskigt, ser ut som våt eksem. Vi tvättade första dagen med Lactacyd tvål å vatten, svullnaden minskade rejält, andra dagen tvättade vi med bara vatten. Min fråga är, det är ju ingen risk för flugor denna årstid, ska man hålla på att tvätta eller ska man låta det vara (om det inte blir infekterat förstås)?
Det är ju precis i vecket så det rör ju sig hela tiden, ska man lägga på nåt sårpuder och försöka torka upp det? Ska man tvätta upp det varje dag i ett par dagar eller låta det vara, det är frågan?

Så länge det inte svullnar eller vätskar mycket så skulle jag låta det vara faktiskt. Bara kolla det för svullnad och värme.

Han är ju lite svullen och öm, såret är blött men inte någe tjockt som rinner utan det vätskar sig och är blött. Tror också man ska hålla koll men inte glöta å tvätta för mycket utan låta det vara ifred.

Jag hade låtit det vara om det inte rinner en massa "gegga" och man ser att det ser ovanligt rött eller irriterat ut. Att det rinner sårvätska är helt normalt och det "rensar" såret. Måste du tvätta så använd bara vanligt vatten och steril kompress eller liknande. Eller ännu hellre, spola med slang ovanifrån så vattnet rinner neråt om du förstår hur jag menar? Har du möjlighet så låt bli att lägga på för mycket salvor och liknande. Det kan hindra eventuell smuts att komma ut.
Jag har ett sår på mitt ben efter en hästspark som jag haft i ca 10 år. När jag höll på och göra rent hela tiden så ville det inte läka utan det var först när jag "struntade" i det som det äntligen började läka. :) (Mycket enkelt förklarat nu. Det har varit en oerhörd process att få mitt sår att läka.....) Mina kunskaper om sår har ökat avsevärt efter detta och jag använder mig av detta på min egen häst.
Din hästs sår sitter ju lite dumt till, men klart det ska läka. ;-) Ha koll bara så det inte förändras.

Lycka till!! :)

Svårt att ta slangen och låta rinna uppifrån, sitter inåt magen under höger fram ben, första dagen höll jag upp frambenet och dottern tog slangen och tvätta med Lactacyd, ville se riktigt hur djup/stort såret var, i går tog vi bara vatten och bomull, såret är blött och lite svullet, han är öm, men det är inte rött. Tittar nog till det i dag men låter det annars vara, är ju som sagt "bra" årsstid för sår.

Jag brukar nöja mig med att tvätta av inledningsvis, sedan endast om det kommit skit i såret (spolar då ur med t ex koksaltlösning i engångspipett). Känner jag att det är för blött (mycket sårvätska) brukar jag ta alcogel ett par dagar, hittills har det funkat som en trollformel.

Alcogeltipset fick jag efter att veterinären rekommenderat det till ett kastrationssår som började se lite rött ut, men inte ballat ur helt. Gick över en natt från lätt svullet och rött till rosa och helt normalt.

Tittade igenom honom i går, det är torrt och den lösa flörpen håller på att torka ut, svullnaden nästan helt borta och inte heller så öm, sköönt.:D

Liknande trådar

C
Hästvård Min sommarponny har ett (enligt mig) ganska otäckt sår mellan bakbenen, precis bakom skapet :crazy: den är öppet och lite "köttigt" och...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: Murat
·
E
Hästvård Syrrans häst har fått ett mysko sår på sidan av halsen. För en vecka sedan upptäckte vi att han hade ett 1-krone stort sår på höger...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka