Öppet brev till Ridsportförbundet

Sv: Öppet brev till Ridsportförbundet

Man kanske skulle döpa om Svenska Ridsportsförbundet till Svenska dressyr, hopp och fälttävlansförbundet?

Det är som vanligt. Är det inte OS gren så finns den inte :cool:

Jag är inte jätteinsatt i distans men tycker väl detta talar sitt tydliga språk. Fälttävlan hade inte heller fått åka till WEG om dom inte hade klarat kriterierna vid EM oavsett om alla deltagare är kvalificerade var för sig.

"SvRF's tävlingssektion sätter utifrån detta upp ett antal kriterier för alla SvRF's discipliner. För distansen del handlar det antingen om att nå individuella placeringar eller vara bland de fem bästa lagen på EM 2009. Ett krav som är liknande för alla discipliner och som distansen senare av olika anledningar tyvärr inte klarar av."

Men grejjen är ju att distansen har ryttare som faktiskt har klarat deras kvalificeringar!!!!!!!

Bättre än femma på EM? Det står ju i texten att laget INTE har klarat det :confused:

För distansen del handlar det antingen om att nå individuella placeringar eller vara bland de fem bästa lagen på EM 2009. Ett krav som är liknande för alla discipliner och som distansen senare av olika anledningar tyvärr inte klarar av."

Våra ft-ryttare är oxå kvalificerade individuellt men hade inte laget klarat sin femteplats i EM hade inte ft-ryttarna heller fått åka, det var så jag menade.

Senast ändrad:

Man måste läsa hela texten...

"Men för att kvalificeringen till WEG i Kentucky inte ska hänga på en enda tävling så får alla discipliner ett alternativt kvalificeringskrav - för distansen del ska ekipagen genomföra en 160 km tävling i ett genomsnittstempo om minst 15 km/h för att vara kvalificerade. Ett krav som är väsentligt högre än FEI's kvalificeringskrav och som enligt min och tävlingssektionens bedömande anses vara tillräckligt tufft för att ekipaget ska ha möjlighet att nå sportsliga framgångar på WEG. Dessa kvalificeringskrav kommuniceras tydligt till alla svenska elitekipage - detta gäller om ni vill vara aktuella för WEG i Kentucky.

Sex svenska distansekipage uppfyller detta kvalificeringskrav på tävlingar under 2009."

Jo jag läste hela texten.. men genomföra tävlingar är ju inte samma sak som att ha medaljchans. vilka placeringar har dom svenska ryttarna i dessa tävlingar? Har dom chans att ta medalj på VM? Jag har ingen aning därför frågar jag vad ni anser.

Troligtvis inte då med tanke på att förbundet väljer att inte skicka några ekipage.

Förbundet eller nåja OK har valt att inte skicka lag till tex 2 OS för fälttävlans del, både 2000 och 2004 trots att dom hade kunnat det om bara kravet hade varit att vara kvalificerad och då står inte ens förbundet med alla kostnader som dom gör i WEG utan det gör ju OK. Men ingen medaljchans = stanna hemma.

Distansryttarna är säkert duktiga, men jag tycker nog förbundet varit ganska klara med att dom inte skickar ekipage till WEG för att se och lära när det är såpass dyrt utan det är medaljchans som gäller. Det är förbundet som betalar och då är det dom som bestämmer, trist men sant.

De har givit direktiv om att om dessa krav uppfylldes så skulle de få åka! Kraven är uppfyllda, varför får de inte åka?

De kan ju inte ändra kraven bara för att de "inte tror på laget"! Det är ju diskriminering på hög nivå! Och dessutom kan de ju inte fatta sådana beslut på personliga åsiker! Kravet är uppfyllt, det ÄR FAKTA!

Jag läser det lite annorlunda än du bara..

tex meningen : Men för att kvalificeringen till WEG i Kentucky inte ska hänga på en enda tävling så får alla discipliner ett alternativt kvalificeringskrav - (här kommer distansens krav). Dessa kvalificeringskrav kommuniceras tydligt till alla svenska elitekipage - detta gäller om ni vill vara aktuella för WEG i Kentucky.

Det är ju tävlingssektionen inom distansen som anser att kraven är tillräckligt tuffa för att nå sportslig framgång (alltså de kraven som ryttarna klarat) inte förbundet i sig, dom har bara satt upp minimikrav.

Att vara aktuell är inte heller = att man SKA få åka.. Alla aktuella hamnar på en lång lista som sedan kortas av till den korta listan som brukar innehålla ekipage som man tror skall kunna uppfylla kravet på medalj.

Har det svenska laget medaljchans ? Det är väl DET som är frågan?

Lag-chans har de absolut, men nu är det nog svårt att få till det eftersom de flesta i vårat landslag överväger att börja tävla för andra länder istället. Och jag förstår dem till 100%!

Lag-chans har de absolut, men nu är det nog svårt att få till det eftersom de flesta i vårat landslag överväger att börja tävla för andra länder istället. Och jag förstår dem till 100%!

Vad har dom för individuella resultat i dessa kvaltävlingar som är motiverande för en lagmedalj? Det är väl enbart det man kan trycka på..

Det skulle vara intressant att veta eftersom förbundet inte anser det vara nog.

Förbundets svar då som reder ut ett och annat:

Att distansen nu inte får skicka några ryttare till Kentucky, beror enligt Peterson på att man inte tror att de svenska ekipagen är tillräckligt konkurrenskraftiga.
- Distansen har inte kvalat som ett lag, även om sex ekipage har klarat gränsen på 15 kilometer/timme. Men de som vinner mästerskapen ligger runt 20-24 kilometer/timme, och det är det ingen av de svenska ekipagen som är i närheten av. Man ska ha en god chans att komma bland de åtta bästa för att få åka, och så är det inte i dagsläget. Skulle någon segla upp inom den närmsta tiden får vi så klart titta på det igen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till Svenska Ridsportförbundet ställer en grupp personer under namnet EquiEthics frågan om svensk hästsport har en...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fler än 3 300 personer har skrivit under uppropet #visparkarbakut. I ett öppet brev riktat till bland annat förbund, ridskolor...
Svar
0
· Visningar
557
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet, SvRF, har reagerat på dressyrryttaren Patrik Kittels krönika i Ridsport. Här är förbundets svar till honom om...
Svar
0
· Visningar
476
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera tunga namn inom ridsporten har gått ihop i ett mycket kritiskt brev till Svenska Ridsportförbundet. Tre av arrangörerna bakom...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama