Opp och ner, ner och opp!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Så var det dags för en svacka. Den började svagt i december, men sedan har det ökat för att försvinna lite innan nyår och för att smälla till nu. Det började med ökad ljudkänslighet, panik för att planera in saker, glömma saker som jag precis tänkt osv. I morse när jag reste mig ur sängen så svartnade det och sen vaknade jag till med världens ångest. Tankarna har som härjat sen någon vecka innan jul är lite mörka, har tänkt att många skulle bara bli glada om jag försvann. Det är inte så att jag vill dö utan det är lite som Herbeleins titel "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Vet inte riktigt vad det är som hänt, börjar fundera på om kylan påverkat mig mer än vanligt, höll upp med socker och gick sedan loss på lösgodis och världen rasade dagen efter om det kan ha något samband. Antar det är fler än jag som tar antidepp och undrar om ni känner av vissa perioder som tyngre?

Ja jag vet världens flum inlägg, men äsch skitsamma!

Ja, måendet kan verkligen variera från vecka till vecka, dag till dag och minsta sak som är jobbig kan utlösa världens ångest.
Har du något att ta mot ångesten när den kommer sådär? Jag har själv lergigan, 5 mg, hjälper väldigt bra, tar bort toppen av ångesten inom ca 15 min.

Har du någon bra läkare du kan kontakta om det blir värre? Det är guld värt att känna det stödet.
Om det blir värre och du mår väldigt dåligt är det akutpsykiatrin du ska vända dig till.

Hoppas du mår bättre snart!

Bipolär? Ändra medicinering?
Jag fick helt galna svackor på SSRI, melankoli och alldeles kolsvarta perioder. Träffade en ny psykolog som konstaterade att det inte alls var depression utan bipolär sjukdom. Bytte medicin och har inte haft några djupa dalar sen dess.

Jag förstår hur det känns, och det enda jag kan säga är ta hand om dej :heart

Ja, måendet kan verkligen variera från vecka till vecka, dag till dag och minsta sak som är jobbig kan utlösa världens ångest.
Har du något att ta mot ångesten när den kommer sådär? Jag har själv lergigan, 5 mg, hjälper väldigt bra, tar bort toppen av ångesten inom ca 15 min.

Har du någon bra läkare du kan kontakta om det blir värre? Det är guld värt att känna det stödet.
Om det blir värre och du mår väldigt dåligt är det akutpsykiatrin du ska vända dig till.

Hoppas du mår bättre snart!

Ångesten håller inte i så länge. Sköter jag kost, motion och sömn håller jag oftast ångesten borta. Men nu har det varit väldigt intensivt i mitt arbete så det har gjort sitt att rutiner inte flutit på heller. Ska ringa min läkare på måndag. Denne hade semester denna vecka och jag vill inte ha någon ny kontakt.

Bipolär? Ändra medicinering?
Jag fick helt galna svackor på SSRI, melankoli och alldeles kolsvarta perioder. Träffade en ny psykolog som konstaterade att det inte alls var depression utan bipolär sjukdom. Bytte medicin och har inte haft några djupa dalar sen dess.

Jag förstår hur det känns, och det enda jag kan säga är ta hand om dej :heart

Jag har funderat på bipolär. Det är dock längesen jag var i en sådan här svacka! Det har varit nära innan, men så har jag liksom fått det att vända, men denna gång har det inte gått. Stannade hemma idag från jobbet pga all yrsel imorse och lade energi på varva ned, ta en promenad för få ned stressnivån, en sak i taget osv och mår nog lite bättre. Ska kontakt med läkarn på måndag för jag har ingen tid inbokad hos denne förrän i mars.

Det kan gå långt mellan skoven, och ofta märker man inte ens av dem förrän nån påpekar det. Kan vara värt att prata med läkaren om! Om inte annat kan det vara en indikator att medicinen är fel.
Bra att försöka få en tid snart! För mig har det hjälpt massor att ha en samtalskontakt vid sidan av läkaren. Min nuvarande kontakt är sjuksköterska i psykiatri, får inte skriva ut mediciner men han har varit ovärderlig!

Jag är inte bipolär, men enda medicinen som rått på min depression är humörstabiliserande medicin. Kan vara värt att föreslå för läkare om du inte hittar någon antideppressiv som fungerar tillräckligt :)

Jag är inte bipolär, men enda medicinen som rått på min depression är humörstabiliserande medicin. Kan vara värt att föreslå för läkare om du inte hittar någon antideppressiv som fungerar tillräckligt :)

Har ätit min medicin sedan hösten 2014 och det har funkat bra först nu det bara krånglat de sista månaderna.

Så var det dags för en svacka. Den började svagt i december, men sedan har det ökat för att försvinna lite innan nyår och för att smälla till nu. Det började med ökad ljudkänslighet, panik för att planera in saker, glömma saker som jag precis tänkt osv. I morse när jag reste mig ur sängen så svartnade det och sen vaknade jag till med världens ångest. Tankarna har som härjat sen någon vecka innan jul är lite mörka, har tänkt att många skulle bara bli glada om jag försvann. Det är inte så att jag vill dö utan det är lite som Herbeleins titel "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Vet inte riktigt vad det är som hänt, börjar fundera på om kylan påverkat mig mer än vanligt, höll upp med socker och gick sedan loss på lösgodis och världen rasade dagen efter om det kan ha något samband. Antar det är fler än jag som tar antidepp och undrar om ni känner av vissa perioder som tyngre?

Ja jag vet världens flum inlägg, men äsch skitsamma!

Tänker på hormoner, kan det vara så att det blir sämre runt menstider?

Jag har förstått att jag vill inte sluta leva, folk tycker fortfarande om mig och det är ingen fara med något, det är bara mensdags om några dagar, närmare bestämt två. Men på riktigt, jag kan dyka handlöst de här två dagarna, gamla skitkänslor kommer till ytan och då finns det ingen som är mer "obehövd" och oälskad än jag och inget har någon mening, allt är skit och jag vill inte ha det.

Eftersom jag har lärt mig hur det fungerar (och det är sån skillnad på att vara medveten och tvärtom, att det är svårt att beskriva hur det känns) kan jag hantera det ganska okej och så tröstar jag mig om det behövs, med choklad eller vad jag vill ha. Och vet att det går snart över och sen är jag som vanligt igen.

Kollat dina d-vitaminvärden? Det kan påverka humöret väldigt om man har brist. Min psykläkare skriver ut d-vitamin åt mig varje höst/vinter

Tänker på hormoner, kan det vara så att det blir sämre runt menstider?

Jag har förstått att jag vill inte sluta leva, folk tycker fortfarande om mig och det är ingen fara med något, det är bara mensdags om några dagar, närmare bestämt två. Men på riktigt, jag kan dyka handlöst de här två dagarna, gamla skitkänslor kommer till ytan och då finns det ingen som är mer "obehövd" och oälskad än jag och inget har någon mening, allt är skit och jag vill inte ha det.

Eftersom jag har lärt mig hur det fungerar (och det är sån skillnad på att vara medveten och tvärtom, att det är svårt att beskriva hur det känns) kan jag hantera det ganska okej och så tröstar jag mig om det behövs, med choklad eller vad jag vill ha. Och vet att det går snart över och sen är jag som vanligt igen.

Nä det påverkar inte mer än jag blir sjukt sugen på pizza :)

Usch ja, svackor är skit. För mig kommer de om jag sover för lite.
Hade SSRI i perioder tidigare, men efter min krasch i oktober 2011 har det inte funkat lika bra. Bytte ett par gånger innan det blev rätt... sen fick jag biverkningar och har minskat dosen, till slut hamnat på en nivå där jag funkar och slipper biverkningar.

Innan dess var det en jäkla berg- och dalbana. Hoppas det går över snart för dig!

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 798
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 954
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.