Opererad patella..hur ska han igång?

ragge

Trådstartare
Min häst är opererad för 1 och 3 veckor sedan i båda bak..Det råder delade meningar från vet och andra kunniga folk..så nu vill jag ha lite tips och råd av er om hur man ska bygga upp hästen igen för att inte hästen ska gå sönder..Han hade inga pålagringar i nått av benen innan operation!;)

Sv: Opererad patella..hur ska han igång?

Vill tillägga att hästen är 11 år...har någon några bra hemsidor eller nått man kan läsa om hur man går tillväga efter operationen..

Han går inte sönder på så kort vila, det viktigaste är att hålla igång hästen så det inte blir ärrbildning....
Du har en ridhäst förstår jag...Jag har haft patellaop travare och det är skritt i 3 dgr och jogg i 7 dgr sen ett "tempojobb"..efter detta har det andra benet tagits och samma konvalecens. Sen är det bara att ta upp där du var innan i träningen( om dom inte är i absolut toppform, då får du kanske ge den några veckor till)....på 3 veckor tappar dom ingen form alls.

ok, men är det något man ska undvika som tex klättra eller är det bara o köra på som vanligt?

Ja du kanske inte bör klättra eller hoppa redan nu,hör med vetten, har dålig erfarenhet av ridhästar...travaren travar ju bara även om det ökas tempot ganska så snabbt.....trav och galopp skadar inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 357
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar