Opererad i halsen

Singoalla

Trådstartare
Letar häst för köp och fått tag på en som verkar vara vad jag söker. När jag frågade om skadehistoria berättade ägaren att han blivit opererad i halsen då hans gomsegel la sig fel och han gjorde ett liknande "snarkljud" när han travtränades. Hon säger att det inte är någonting som märks av i dagens läge förrutom att han inte gnäggar riktigt som andra hästar gör :D

Tänkte bara kolla med er om ni vet någonting om någon sådan operation? Hon säger att det inte ska vara något bekymmer men vill inte råka ut för några omständigheter efter hästköpet. Tror ni det är någonting att vara skeptisk emot eller ska jag lita på henne?

Sv: Opererad i halsen

Köp inte hästen. Det är en risk.
Vi har haft flertal hästar med problem med gomsegel, och de som opereras blir inte så bra sen. Jag har ingen god erfarenhet av hästar med detta problem.
gulan

Men frågan är ju om hon ska ha hästen som ridhäst eller travhäst.

Som jag förstått det, gulan, så håller du på med trav, och det är en helt annan intensitet i träningen än det är för ridhästarna. Vi har en häst i stallet som är opererad i gomseglet och han väser tyvärr fortfarande vid hård ansträngning såsom snabbjobb och lopp, dock inte vid vanlig motionsträning.

Jag vet tyvärr inte så mkt mer om operationen, men har förstått att det är vanligare att man gör den på travhästar i träning/tävling än på de hästar som bara motionsrids.

Oj det låter ju inge vidare :crazy:

Till båda; jag ska ha honom som ridhäst, men eftersom han är ung och kry hade jag planer på att utbilda honom inom både hopp och dressyr och täva i framtiden. Vill gärna känna att jag kan träna ordentligt utan att hästen börjar väsa :(

Nej, jag vågar nog inte riskera det. Vill så gärna att allt ska gå bra från början.

Jag skulle absolut inte köpt hästen. Jag tog hand om en häst ett tag som hade det, men vi opererade aldrig. När hon ansträngde sig så fick hon inte tillräckligt med luft och började blöda näsblod, alltså får hon inte anstränga sig längre.

Opererar man och det går bra, så kan ju hästen såklart leva som vanligt sedan, men eftersom man inte vet varför gomseglet lägger sig fel, så finns det ingenting som säger att det inte kan komma tillbaka (det var vad vet. sa till oss).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 711
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V