Operera eller inte? (långt..)

Red_Chili

Trådstartare
Jag trodde att jag bestämt mig, men nu har jag ändå beslutsångest deluxe och behöver nog bolla tankar med någon annan än uppfödaren eller förra ägaren.

Jag har en 11årig tik här hemma.
Hon är av en ras som vanligtvis blir ca 12 år. Vissa blir 14-16 år, andra bara 8-9. Hennes mamma blev 14, men mammans 5 syskon blev bara 10-11 år. Min tants pappa blev i sin tur bara 8-9 år om jag inte minns tokigt. Hur det ser ut med syskonen där vet jag inte riktigt.

Min tant har knölar, massor av knölar. För något år sedan opererades två juver bort eftersom hon fick knölar i dem. Jag tror inte det var cancer då, fast vad det var vet jag inte riktigt.

Nu har hon knölar vid juver och lite överallt på kroppen. Totalt har jag väl hittat ca 14 st och hittar nya lite då och då.

Till min beslutsångest:
Vid juvren mellan bakbenen verkar det komma mest knölar. De har växt snabbt ibland, långsamt för det mesta, sedan märker man att de plötsligt blivit större osv. Samtliga knölar är så ytliga att jag kan ta tag runt dem utan problem.

Nu har jag märkt att en knöl växt fort. Hon har haft den sen i somras och den har då växt sakta men säkert. Det är senaste 1-2 månaderna som den växt snabbare.

En veterinärvän tycker att jag absolut ska åka in och operera bort den snabbväxande knölen. En annan bekant tyckte också att jag skulle ta bort de största knölarna, innan hon får problem av dem. Vissa andra tänker som jag tänkt hittills, att jag inte gör något så länge hon inte har några problem med knölarna.

Hunden i fråga är väldigt(!) pigg och glad, går längst fram i kopplet under skogspromenader på 2-3 timmar, springer runt för fullt och leker när hon är lös, är med på släphareträningar och skriker om hon inte får vara med när jag tränar tricks och lydnad med min unga hund. Kort sagt verkar hon inte alls tänka på att hon har knölar.


Hur skulle ni göra? Skulle ni operera bort de största knölarna nu innan det blir problem med dem, eller skulle ni låta dem vara just eftersom hon inte har några problem?
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Jag skulle nog låta de vara. Iom åldern så skulle jag hellre ta vara på all bra tid som är kvar än att börja operera för sen är det så lätt att man gör några till och några till osv.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Om hon inte verkar ha ont av dem så skulle jag låt dem vara. Det är ju risker med att söva också.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Jag förstår ditt velande. Risken finns ju att hon kommer att få obehag av dem om de sitter mellan bakbenen och så som det är nu så är hon ju piggare och i bättre form än de flesta andra hundar. Sövningsrisken hade jag inte alls tagit med i beräkningen. Den är inte större på tanten än på en yngre hund eftersom man anpassar narkospreparat och dosering utifrån ålder och hundras.

Men det är ju så svårt att råda. Personligen hade jag tagit bort en snabbväxande tumör som sitter dumt till, oavsett om jag misstänkte att den var elakartad eller inte. Men det beror ju också på hur pass avgränsad den är. För är den elakartad så finns alltid risk för spridning i samband med operation.

En riktigt bra sida om cancer på fr.a. hund som kanske kan ge dig lite mer kött på benen: http://www.djurcancer.se/9327/Start
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Har ni kollat upp vad det är för knöl? Behöver ju inte var tumör..
När jag var yngre hade vi en vit schäfer, hon fick en knöl som satt i jämnhöjd med armbågen på vänster fram men på själva buken så att säga. Den började växa och när vi kollade den var det en godartad tumör. Vätskefylld men inget farligt. Den satt visserligen så pass bra att den aldrig blev i vägen för henne, den levde hon med i flera år tills hon gick bort och då var hon runt 14år tror jag.

Jag hade nog avvaktat så länge hunden inte visade några tecken på att de störde eller gjorde ont.
Men det är lätt för mig att säga när jag inte är i den sitsen själv..
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Jag förstår ditt velande. Risken finns ju att hon kommer att få obehag av dem om de sitter mellan bakbenen och så som det är nu så är hon ju piggare och i bättre form än de flesta andra hundar. Sövningsrisken hade jag inte alls tagit med i beräkningen. Den är inte större på tanten än på en yngre hund eftersom man anpassar narkospreparat och dosering utifrån ålder och hundras.

Men det är ju så svårt att råda. Personligen hade jag tagit bort en snabbväxande tumör som sitter dumt till, oavsett om jag misstänkte att den var elakartad eller inte. Men det beror ju också på hur pass avgränsad den är. För är den elakartad så finns alltid risk för spridning i samband med operation.

En riktigt bra sida om cancer på fr.a. hund som kanske kan ge dig lite mer kött på benen: http://www.djurcancer.se/9327/Start

Näe precis.. Själva sövningen är jag inte orolig för egentligen, tror jag, (försöker jag intala mig :D), utan det är mest tiden efter jag tänker på, om det verkligen är värt tiden med tratt, försöka hålla henne lugn osv efter en operation om det inte är nödvändigt att operera.

Just den som växt snabbt nu sitter mer framme vid midjan, precis efter slutet på revbenen. Den sitter på andra sidan av juvret man kan se i midjan på den här bilden: http://cdn06.dayviews.com/99/_u2/_u0/_u4/_u4/_u4/_u9/u2044492/13747_1323623791.jpg Så tja, den lär ju inte påverka rörelserna någonting. De som sitter så långt bak växer (just nu iaf) mycket långsamt.

Tack för länken, jag ska kika på den!

----

Här ser man faktiskt själva knölen också. Kika i midjan på henne. Den bilden togs för en vecka sedan, så det är ju ungefär så stor den är nu, knölen.
62573_1327500590.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Har ni kollat upp vad det är för knöl? Behöver ju inte var tumör..

Nix, jag har inte kollat upp något eftersom jag fram till nu varit så bestämd med att "det spelar ingen roll vad det är, jag kommer inte operera henne".. Det känns så svårt att ha gammal hund. Jag är livrädd för att hamna i sitsen då man ständigt flyttar på gränsen för vad som är ett bra hundliv och därmed låter henne gå för länge och inte må bra...
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Så länge du är medveten om risken med att "vänta för länge" så tror jag att risken minskar, om du förstår vad jag menar!
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

När det gäller en så pass gammal hund hade jag endast tagit bort knölarna om hon hade besvär av dom.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Jag hade inte op. Utan bara om jag ser de irriterar henne.
Sen kan inte jag detta med tumörer. Men när jag fick en knöl som växte fort i armhålan och jag ringde vårdcentralen, att det brukar inte vara allvarligt när de växer fort, utan att elakartade växer sakta.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Jag är livrädd för att hamna i sitsen då man ständigt flyttar på gränsen för vad som är ett bra hundliv och därmed låter henne gå för länge och inte må bra...

Jag tycker att du får skilja mellan "hålla henne frisk" och "låta henne gå för länge och inte må bra". Det senare är ju inte en aktuell fråga just nu eftersom det inte är fallet att hon inte mår bra (många inten där :p). Hon mår ju bra nu och du vill att hon ska hålla sig frisk så länge som möjligt.

Har du goda skäl att tro att en operation är något som håller henne frisk längre, jämfört med att låta bli att operera, så flyttar du ingen gräns för vad som är ett bra hundliv. Hon har ju ett bra hundliv och det är det som du i så fall vill bevara med operationen - inte skjuta fram gränsen för vad som är ett bra hundliv.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Kan du inte be din veterinär göra ett FNA, dvs ett finnålsaspirat. Att med hjälp av en kanyl och spruta gå in i knölen och dra upp lite celler och kolla i mikroskåp. Går att skicka provet också om veterinären själv inte är van att titta på såna prov. Då vet ni ju om det är nåt farligt som bör opereras eller ej.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Kan du inte be din veterinär göra ett FNA, dvs ett finnålsaspirat. Att med hjälp av en kanyl och spruta gå in i knölen och dra upp lite celler och kolla i mikroskåp. Går att skicka provet också om veterinären själv inte är van att titta på såna prov. Då vet ni ju om det är nåt farligt som bör opereras eller ej.

:bow:

Så gjorde vi på våran kille,visade sig vara en tumör,så den operades bort,har sen fått nya knölar som vi opererat bort utan FNA,med då pga att en knöl satt så dumt,precis där halsbandet satt,så vi skulle ju endå söva osv,så då tog vi även dom andra två,trots att dom inte var ivägen,visade sig att ingen av dom sista knölarna var farliga. Dock var våran enbart 6 år vid OP,så då är ju alltid riken mindre,men han har ett litet missljud på hjärtat,så jag var nervös så det räckte och vart över iallafall! :crazy:

Har känt att det är påväg en ärta i nacken nu igen,den sitter bra till,så jag struntar i den än så länge,om den börjar växa så kollar vi upp den,men väljer inte en OP i första hand,utan kollar först om den är farlig,då han nu hunnit bli 8 år + hjärtat så vill jag undvika OP så långt det går.

OM din hunds knöl visar sig vara farlig så skulle jag ha opererat,om inte så skulle jag avvaktat tills hunden fick besvär,och därefter fattat ett beslut om att antingen chansa på OP eller avliva medans hunden fortfarande har lite livskvalite. Vet bekants granne hade en golden men många knölar under magen,dom ville inte operera pga hundens ålder (13 år) för dom var ju ofarliga,och ville heller inte avliva,tyvär så gick det alldeles för långt...

Lycka till,så länge du tänker på hundens bästa så blir det rätt val!
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Kan du inte be din veterinär göra ett FNA, dvs ett finnålsaspirat. Att med hjälp av en kanyl och spruta gå in i knölen och dra upp lite celler och kolla i mikroskåp. Går att skicka provet också om veterinären själv inte är van att titta på såna prov. Då vet ni ju om det är nåt farligt som bör opereras eller ej.

Inte alltid det går att se, när förra hunden hade malignt lymfom togs biopsier som skickades till Tyskland för att säkert kunna ställa diagnos.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Precis, man får ju bara upp ett litet antal celler och har man tur eller otur, hur man nu vill se det, så finns det just inga tumörceller på det stället man tagit FNA. Ibland är det även svårt att differentiera cellerna och säga vad det är. Så man får inte tro att en FNA är en diagnos.
Då är biopsier eller bäst av allt bortoperering av knölen med efterföljande analys bättre :)

TS, jag håller med Philisophia. Vad du dock bör fundera över är när du sätter en gräns. Det blir svårare att operera ju större tumörerna är, och om den fortsätter att växa snabbt är det ju läge att ta bort den innan den blivit alldeles för stor. Snabbväxande KAN vara ett tecken på elakartad tumör, men måste inte vara det.
Själv skulle jag låta ta bort de största och de mest snabbväxande tumörerna och skicka in för analys. Men då skulle jag göra det nu, innan de blir större och tanten blir äldre. Narkosrisken skulle jag inte oroa mig över särskilt, hon är ju superpigg och kry och så länge de undersöker hjärta/lungor och tar blodprov för njur- och levervärden innan så har du inget att oroa dig över :)
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

TS, jag håller med Philisophia. Vad du dock bör fundera över är när du sätter en gräns. Det blir svårare att operera ju större tumörerna är, och om den fortsätter att växa snabbt är det ju läge att ta bort den innan den blivit alldeles för stor. Snabbväxande KAN vara ett tecken på elakartad tumör, men måste inte vara det.
Själv skulle jag låta ta bort de största och de mest snabbväxande tumörerna och skicka in för analys. Men då skulle jag göra det nu, innan de blir större och tanten blir äldre. Narkosrisken skulle jag inte oroa mig över särskilt, hon är ju superpigg och kry och så länge de undersöker hjärta/lungor och tar blodprov för njur- och levervärden innan så har du inget att oroa dig över :)
Även jag håller med.
Vad jag förstått så har TS fler hundar o är inte novis, förhoppningsvis (förstå mig rätt!) är det inte första gången som en hund närmar sig regnbågsbron.

Det är iofs alltid svårt.

Lite OT
I min närhet finns en hundägare som har sin första hund, den är nu drygt 6 år, iofs ingen ålder för rasen. Den har legat på intensiven o fått blodtransfusioner i ca en vecka, den CT scannades under narkos häromdagen o opereras i dag, prognosen är inte god, o andra sidan dör den om den inte opereras, vad det är för sjukdom får vi inte veta, förutom att den är väldigt sällsynt. Personen lever mer eller mindre i symbios med sin hund o vi är alla oroliga för vad som skall hända med hundägaren om/när hunden dör.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

jag hade avvaktat tills knölarna blir ett problem, antingen för rörelserna, hygienen eller om de blir såriga.
 
Senast ändrad:
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Fast problemet är att när knölarna har blivit ett problem så är det oftast inte särskilt angeläget att operera. Det är mer vävnad som ska bort, större och fler blodkärl i tumörerna, hunden är äldre och om de är elakartade så är risken att de har metastaserat.

När det gäller tumörer så tycker jag personligen att man behandlar hunden när den inte har problem av tumörerna i syfte att den inte ska få problem. Har hunden problem och uppvisar sjukdomssymtom till följd av tumörsjukdom så är det nog mest humant att låta hunden somna in.

Ah, såg nu att du hade förtydligat i texten.:) Men jag låter mitt stå kvar ändå.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

förstår precis vad du menar med att det är större problem att operera senare och håller med, men min grundinställning är att inte operera mer än man behöver. är något miljöskadad av mitt jobb, vilket innebär att jag hellre låter hunden leva och må gott den tid det går, än att riskera att sista tiden blir fyllt av smärta och allmänt illabefinnande. med detta vill jag absolut inte säga att Zala på något sätt är nära slutet, utan försöker bara förklara min inställning :)
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Å andra sidan riskerar en elakartad tumör att sprida sig i kroppen vilket kan orsaka problem
och att hunden måste avlivas medan en operation i ett tidigt skede kan förhindra en spridning av tumören och alltså ge hunden flera friska år :)
Det är svårt det här med nybildningar och tumörer och i slutändan är det ju ägaren som bestämmer vad som ska hända, ingen veterinär kan ju spå in i framtiden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 084
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp