Operera bort tänder under graviditeten

SpanskaLoppan

Trådstartare
Måste eventuellt operera bort mina visdomständer lite halvakut. Någon som gjort det som gravid?
Fick ni något smärtstillande efter? Påverkades barnet?

Hoppas att tandläkaren kan fixa det tillfälligt så jag slipper smärtan men kan vänta med operationen tills efter förlossningen. Även om det låter skitjobbigt att vara nyopererad med en liten bebis så är det iaf bara jag som påverkas tänker jag. Och så får sambon vara hemma förstås.
Kan ju omöjligt vara helt ofarligt för barnet i magen med narkos och sedan smärtstillande efter det...
Mina visdomständer är så trasiga och karies angripna att det inte är ett alternativ att bara dra ut dom. Och inte kan jag ha såhär ont i ett halvår heller...

Kanske passar ämnet bättre på senior men samtidigt är det just sambandet med graviditeten som oroar mig.
Hade jag inte varit gravid så hade det ju bara varit att bita ihop och få det gjort...

Måste eventuellt operera bort mina visdomständer lite halvakut. Någon som gjort det som gravid?
Fick ni något smärtstillande efter? Påverkades barnet?

Hoppas att tandläkaren kan fixa det tillfälligt så jag slipper smärtan men kan vänta med operationen tills efter förlossningen. Även om det låter skitjobbigt att vara nyopererad med en liten bebis så är det iaf bara jag som påverkas tänker jag. Och så får sambon vara hemma förstås.
Kan ju omöjligt vara helt ofarligt för barnet i magen med narkos och sedan smärtstillande efter det...
Mina visdomständer är så trasiga och karies angripna att det inte är ett alternativ att bara dra ut dom. Och inte kan jag ha såhär ont i ett halvår heller...

Kanske passar ämnet bättre på senior men samtidigt är det just sambandet med graviditeten som oroar mig.
Hade jag inte varit gravid så hade det ju bara varit att bita ihop och få det gjort...

Jag gjorde det nu i januari. Jag var gravid i ca v 25. Gjorde det med lokalbedövning inte narkos.

Jag pratade med barnmorskan innan om smärtstillande och hon sa att i värsta fall så kan man ta starkare smärtstillande, det verkade inte vara en stor grej. Jag klarade mig dock på alvedon efteråt så det blev aldrig ett problem.

Både tandläkaren och barnmorskan rekommenderade att göra det innan bebisen hade fötts. Och i efterhand gör jag definitivt också det! Hade verkligen inte velat vara nyopererad och dricka soppa genom sugrör ett par dagar med en liten bebis och ännu mindre när man ammar.

Om narkosen påverkar bebisen på något sätt och därmed beslutet vet jag dock inte..

Säger dom att det är ofarligt för bebis att göra det med lokalbedövning så får det såklart bli så.
Har dock fått beskedet innan att det är ett svårt ingrepp pga tändernas placering och dåliga skick, finns liksom inget att dra i utan det måste gröpas ur. Alla fyra... :s

Rädsla har ingen dött av antar jag.
Men denna hemska tanke att bedövningen eller smärtlindringen dagarna efter ska ge bebis livslånga skador...

Tog du en tand eller flera? Hur många dagar hade du ont?

Säger dom att det är ofarligt för bebis att göra det med lokalbedövning så får det såklart bli så.
Har dock fått beskedet innan att det är ett svårt ingrepp pga tändernas placering och dåliga skick, finns liksom inget att dra i utan det måste gröpas ur. Alla fyra... :s

Rädsla har ingen dött av antar jag.
Men denna hemska tanke att bedövningen eller smärtlindringen dagarna efter ska ge bebis livslånga skador...

Tog du en tand eller flera? Hur många dagar hade du ont?

Min tandläkare sa iaf att ingreppet med lokalbedövning var helt ofarligt för bebis och inte påverkade den öht. Men narkos var aldrig något jag funderade över så det var inte så att jag valde bort det för att det kunde påverka.

Jag opererade bara bort en tand. Den hade hål men hade bara kommit upp en fjärdedel så gick inte att dra ut. Men om jag förstod det rätt så gick det rätt enkelt och tanden hade ganska raka rötter. Mycket möjligt att det påverkade att jag hade mindre ont efteråt.

Jag gjorde det en onsdag eftermiddag. Var hemma från jobbet torsdag och fredag. Egentligen inte så mycket för smärtan mer för att det såg ut som att jag hade påssjuka pga svullnaden :D Jobbade en del hemifrån så var inte helt däckad. Men visst gjorde det ont, värst var nog att svullnaden gjorde att det tryckte på övriga tänder. På måndagen var jag på jobbet igen och då var det bara lite svullnad kvar.

Jag har också gjort det med lokalbedövning och de fick "knacka" sönder tanden och sen dra ut den, del för del. Det var aldrig tal om narkos. Jag hade en ettåring hemma och jobbade som vanligt dagarna efter.
Det gjorde inte fasligt ont varken under eller efter men jag upplevde själva operationen som väldigt obehaglig. Jag var inte väl förberedd och hade inte förstått att det var "som en riktig operation".
Ska man dra ut alla 4 på en gång så förstår jag nog att det pratas om narkos, men hur det påverkar fostret har jag tyvärr ingen aning om.

Jag är jätterädd att vara vaken vid ingreppet, rädd att få panik och rädd att bedövningen inte tar hela vägen ner i käkbenet.
Men är narkos uteslutet för bebisens skull så har jag inget val...
Fick höra på annat håll att bebisen egentligen inte tar skada av narkos utan "bara" blir sövd tillsammans med mamman så att säga. Men det vill jag höra av en läkare innan jag vågar tro på det...

Fick komma till jour tandläkare. Och för första gången på många år fick jag höra att mina tänder ser bra ut!
Ja förutom visdomständerna förstås.
Tre av dom kunde han inte göra något åt utan skickade remiss till mun och käk centrum.
En av dom i överkäken hade en bit blottad rot och den drog han ut. Poff i med bedövning och ut med tanden. Klart på 5 min och hade jag inte redan haft tandläkarskräck så hade jag nog inte ens tyckt det var obehagligt så fort gick det.

Men blir bebisen verkligen sövd under narkos? Jag har verkligen ingen aning men tänker att många akuta snitt görs ju under narkos och de bebisarna är ju inte sövda när de kommer ut..

Men blir bebisen verkligen sövd under narkos? Jag har verkligen ingen aning men tänker att många akuta snitt görs ju under narkos och de bebisarna är ju inte sövda när de kommer ut..

Jo, bebisen blir också sövd då, men kvicknar snart till när den kommer ut.
Det var iaf den informationen jag fick inför mitt snitt för två veckor sen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
Kropp & Själ Okej.. just nu tusen frågor som cirkulerar i mitt huvud. Varnar för långt inlägg men hoppas att någon som har gått igenom detta orkar...
2
Svar
20
· Visningar
6 897
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 618
Senast: TinyWiny
·
J
  • Låst
Övr. Barn Vad är chansen att en man, 26 år gammal, kommer ändra sig? Hur mycket får sägas i stridens hetta, som sedan ska glömmas och förlåtas...
Svar
7
· Visningar
2 506
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama