Operera bort lösa benbitar?

Sv: Operera bort lösa benbitar?

Skummade igenom försäkringshistorien igår. Hästen som har problem är en varmblodig travare, som aldrig är startad och som går som ridhäst. Eftersom han inte var A1-försäkrad när han var ung (tydligen kan inte tävlingshästar bli det), så blev han omförsäkrad senare, dock i samma bolag (Agria). Har aldrig varit sjuk eller inne för behandling vad jag vet.

Risken finns de vägrar betala =/ Så kolla INNAN.

ALLA bolag friskriver sig mot fel som förelegat innan försäkringens tecknande, även om man inte upptäckt dem, om inte hästen har en sk dolda fel försäkring och/eller varit försäkrad sedan födseln obrutet.

Så de har när det gäller OCD (som är lätt att tidsbestämma till innan X ålder) full rätt att vägra betala.

MEN, det har mer än en gång hänt att de betalat ändå, så fråga lönar sig.

Min valack har en hasledsdefekt. Han är införsäkrad i aktuellt bolag som 4-åring. Defekten upptäcktes när han var 8 år, men är daterbar till senast 1½ års ålder. Bolaget betalade både undersökningar, behandlingar, operation samt livvärde. Men de hade haft ALL rätt på sin sida att vägra.

Så, om man inte har ekonomi nog att betala hela OP om bolaget säger nej, och en häst som är bytt bolag på och/eller inte införsäkrad som föl, så är det värt att kolla innan.

Min häst opererades för osteocondros för ett år sedan. 1 HB kota, 2VF kota. Allt gick på försäkringen, eftersom han var halt av det, men jag ringde först och kollade med dem.

Trodde innan op att det inte skulla va några problem, det har vi heller inte haft ngr allvarliga, men vet förklarade för mig det finns mkt som kan gå fel. OP i sig är tydligen inte så komplicerad, men mkt beror på hur stor benbit det handlar om, hur mkt skada den orsakat (brosket kan bli skadat för att benbiten skaver enkelt förklarat).

Min häst var enligt mig halt efter op och vi åkte för att kolla detta. Då gick han igenom böjprov UA och longerprov UA så det var jätteskönt.

Det som jag tyckte var jobbigast med alltihop var konvalecensen. Först boxvila, sen skritta för hand 5 min för att vartefter bygga på det. Min häst var helt galen och det var knappt jag klarade att gå med honom, gick mer på 2 ben än 4!

Har även hört skräckhistorier om hästar som inte blivit bra efter op.

Min tanke är naturligtvis inte att skrämma upp dig, men det kan ju vara bra att veta lite innan en ev op. Jag skulle inte välja att operera om inte hästen hade problem av benbitarna, med tanke på de komplikationer som kan uppstå.

Skummade igenom försäkringshistorien igår. Hästen som har problem är en varmblodig travare, som aldrig är startad och som går som ridhäst. Eftersom han inte var A1-försäkrad när han var ung (tydligen kan inte tävlingshästar bli det), så blev han omförsäkrad senare, dock i samma bolag (Agria). Har aldrig varit sjuk eller inne för behandling vad jag vet.

Fast där har man ett problem om man har det försäkringbolag som jag har och det är att de friskriver sig just för varmblodiga travare :crazy: när det gäller lösa benbitar.

Fast där har man ett problem om man har det försäkringbolag som jag har och det är att de friskriver sig just för varmblodiga travare :crazy: när det gäller lösa benbitar.

De aktiva försäkringarna (dvs för trav och galopphästar i träning/tävling) friskriver sig i alla former för lösa benbitar. Ett vbl införsäkrat som ridhäst redan som föltiden har samma regler som för en 'vanlig ridhäst av annan ras'.

När en häst, travare eller galoppör, varit aktiv och sedan säljs som ridhäst oh byter försäkringsform till en A1 eller motsvarande friskriver sig bolaget mot allt som fanns innan försäkringens tecknande. På samma sätt som de friskriver sig när en ridhäst byter bolag/försäkringsform. Så upptäcks och/eller ger en lös benbit efter försäkringsändringen problem täcker inte försäkringen.

Men det är alltså något att tänka på även när man byter bolag på sin ridhäst eller försäkrar in en 'äldre' (ej föl) häst med.

Har samma bolag som TS och en travare....de betalade när hennes togs bort. Hon var då försäkrad som aktiv travare. Så inget är omöjligt...prata med dom innan och se vad dom säger bara! Nu var det iofs 7 år sen snart som min häst opererades....
Nu är hon sedan 5 år omförsäkrad på samma ställe som ridhäst.

Hur är det då med föl?
Stallägaren har ett hblföl, 8 mån nu (född i juni). Ska in den 28:e till Ultuna för rgt och ev operation för en misstänkt lös benbit i hasen. Hasen är stor och svullen (vet ej hur länge, jag kom dit 2/12-06), men ingen hälta.

Hur är det då med föl?
Stallägaren har ett hblföl, 8 mån nu (född i juni). Ska in den 28:e till Ultuna för rgt och ev operation för en misstänkt lös benbit i hasen. Hasen är stor och svullen (vet ej hur länge, jag kom dit 2/12-06), men ingen hälta.

Är det införsäkrat tillräckligt tidigt så inga problem. Sen, försäkringarna ersätter alltid i 'ridhästvarianten' lösa benbitar pga TRAUMA, t ex om hästen blir sparkad och får en lösslagen benbit av det. Det är OCD-bitarna som de är kinkigare med.

Men, är hästen införsäkras som 'nyfödd' är det i princip aldrig problem. K t ex är införsäkrad 2 dgr gammal, och hennes lösa benbit (ej pga trauma) var det aldrig snack om att de skulle annat än ersätta, trots att hon var 3 år när hon opererades.

Mkt har hänt på 7år

Jo jag skrev ju iofs 7 år sen. Men vad det står i de gamla papperna så ska de inte täcka det då heller egentligen, men det gjorde dom. Så jag tycker man ska kolla upp det oavsett! ;)

Ok. Vet ej hur det är med försäkringar på fölet, bara att hon är försäkrad.
Hur är det med boxvila/sjukhage efter op. på ett fölis? Är inte avvand ännu.
Min gubbe har en misstänkt lös benbit i kotan vb, som de "hittade" under en hältutredning på MK. De sa att den kommer nog aldrig ställa till besvär för honom, utan att det var kotledsartrosen (lindrig) som bråkade då. Är nu "frisk" vb.

Ok. Vet ej hur det är med försäkringar på fölet, bara att hon är försäkrad.
Hur är det med boxvila/sjukhage efter op. på ett fölis? Är inte avvand ännu.
Min gubbe har en misstänkt lös benbit i kotan vb, som de "hittade" under en hältutredning på MK. De sa att den kommer nog aldrig ställa till besvär för honom, utan att det var kotledsartrosen (lindrig) som bråkade då. Är nu "frisk" vb.

Boxvila för 'de små' med, är de inte avvanda får mamma boxvila med.

Kompisens föl fick en lös benbit pga trauma, och fick opereras. Hade inte heller avvants, så det blev först boxvila och sen sjukhage med mamma.

fick in en häst på kontroll på kliniken efter att ha blivit oppererad, och det ressultatet var väldigt bra!

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: Amk
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka