Operera bort lösa benbitar?

Tigertofflan

Trådstartare
Hur stor är chansen att hästen blir bättre (dvs får mindre/slutar ha ont) efter operationen?
Vad kostar en operation? Täcker försäkringen?
Egna erfarenheter?

Sv: Operera bort lösa benbitar?

Själva operationen är det nog ingen fara med !
Men narkosen är däremot farlig !!
Vi hade en häst som dog i Höstas pga detta.
Man kan ju aldrig förutse avd som händer tyvärr

hej från hambo

Jag har bara hört bra saker i och med lösa benbitar. En del som ska sälja sin hästar dyrt och gör en helröntgen får ju välja att sälja med lösabenbitar kvar - fast billigare eller ta bort dem för att få ut samma värde igen.
En del har ju kvar sina lösabenbitar om hästen ska stanna i ens ägo för att de lösa benbitarna aldrig påverkat hästen = inget åtgärde behöver tas.
Så jag hade inte oroat mig så mycket! Har du en försäkring ska du bara behöva betala självrisken. Om jag inte är helt fel ute ligger väl operationen fr. 10.000 kr?

Kan man kolla upp nånstans om försäkringen täcker eller ej? Eller det är bara till att snällt läsa försäkringspapperna (som jag förövrigt inte har)?

Hur stora är riskerna med att söva en häst?

Om jag inte har helt fel så är så att försäkringen bara täcker en sådan operation om hästen haft samma försäkring sedan den var föl. Annars så anses felet (de lösa benbitarna) har funnits där när försäkringen tecknades.

Det är alltid risk att söva både djur och människor.
Jag menade inte att skrämma dig.
Hade nån av våra andra djur varit tvungna att sövas igen så hade vi inte sagt nej, trots att detta hände ( tror jag...)

Hej från hambo

Det är väldigt bra prognos på att operera bort lösa benbitar - på många travare är det mer regel än undantag. Beroende på vart den lösa benbiten sitter så är operationen inte så komplicerad. Att operera bort en benbit som sitter i kotan tar ungefär 20-30 minuter. Vet inte om försäkringsbolaget står för kostnaden om hästen inte visar problem (halt), det är ju många hästar som har lösa benbitar och som fungerar perfekt. Ägarna vet ju inte om hästen har lös benbit om man inte har fri-röntgat eller om den har haft problem.

Om försäkringen täcker eller ej beror först på om hästen har problem av benbiten, t ex är halt. Inga problem och de täcker inte. Sen beror det på hur länge hästen varit försäkrad i bolaget, om den varit försäkrad sen innan skadan uppkom eller ej. Säkert svar får du genom att ringa bolaget och fråga.

Jag har betalat ca 15 000 kr för operation + hältutredning med rtg innan. Själva operationen har i sig kostat 8 - 9000 kr.

Arabstoet är opererad för en birkelandsfraktur/POF i en kotled, inga problem någonstans och blev helt återställd (trots att hon gjorde en helt egen konvalescens med fullt ös medvetslös i stor hage med kompisar, rakt emot rekommendationerna).

Min pålle är 9 i år och hans lösa benbitar (båda frambenen) togs bort när han var fyra. Inga som helst komplikationer av det.

Hästen i fråga har bitar i hasen och kotan i ena bak, och bara hasen i andra bak. Så det är alltså båda bakbenen, men vad jag märker så är det bara det ena han känner av ("vilar" det alltid)

Alexandra_W
Okej! Tack! Ska kolla upp hur han är försäkrad.

Bör man operera före en viss ålder? Med tanke på narkos och så? Hästen i fråga fyller nio i år.

Bör man operera före en viss ålder? Med tanke på narkos och så? Hästen i fråga fyller nio i år.

Ingen skillnad narkosmässigt så länge hästen är frisk i övrigt så att säga.

Ang 'bör' operera så är det ju det säkraste att ta bort dem så fort de uppkommit och man kunnat konstatera dem, dvs vid typ 1½ års ålder. På så sätt riskerar man aldrig att de ger problem (men narkos är alltid narkos och en risk..).

I övrigt så de bitarna som ger problem, ju fortare man får bort dem dessto bättre, har de inte hunnit skapa sekundära problem i leden är prognosen bättre än om de hunnit skada/påverka leden.

Min dams bit visste vi ju om sen hon var 2 år, ingen trodden den skulle ge minsta problem. När hon var 3 hade hon små problem av den (i klartext - ren på böjprov, ohalt vid longering, men i trav under ryttare på böjt spår i ena varvet såg man att hon inte fick med sig det aktuella benet riiktigt. Vi la en bedövning och voila. En vecka senare opererades hon. Dvs där fick vi tag i det och tog bort den nästan omedelbart när den gav problem. Fick dock traggla lite med bolaget för de skulle betala då de ansåg hon hade 'för lite' problem av den för de rakt av skulle betala. Efter lite brevväxling via fax med vet betalade de dock)

Min dams bit visste vi ju om sen hon var 2 år, ingen trodden den skulle ge minsta problem. När hon var 3 hade hon små problem av den (i klartext - ren på böjprov, ohalt vid longering, men i trav under ryttare på böjt spår i ena varvet såg man att hon inte fick med sig det aktuella benet riiktigt. Vi la en bedövning och voila. En vecka senare opererades hon. Dvs där fick vi tag i det och tog bort den nästan omedelbart när den gav problem. Fick dock traggla lite med bolaget för de skulle betala då de ansåg hon hade 'för lite' problem av den för de rakt av skulle betala. Efter lite brevväxling via fax med vet betalade de dock)

Hur lång konvalecens var det?
De har hittat en lös benbit på min häst när de röntgat för en sparkskada - hästen har inga problem, men jag är litet inne på att betala operationen själv för att det inte skall bli men i framtiden.

Om jag inte har helt fel så är så att försäkringen bara täcker en sådan operation om hästen haft samma försäkring sedan den var föl. Annars så anses felet (de lösa benbitarna) har funnits där när försäkringen tecknades.

Detta stämmer inte alltid. Vet väldigt många som fått ut på försäk i samband med operation.

men man skall vara medveten om att de inte betalar förebyggande operation utan endast om hästen blivit halt av dem sas akut skada.

Dessutom skall hästen ha varit försäkrad i 2år utan problem under denna tid

De har hittat en lös benbit på min häst när de röntgat för en sparkskada - hästen har inga problem, men jag är litet inne på att betala operationen själv för att det inte skall bli men i framtiden.

:eek:

Varför det?? Eller rättare sagt hur då?

Skummade igenom försäkringshistorien igår. Hästen som har problem är en varmblodig travare, som aldrig är startad och som går som ridhäst. Eftersom han inte var A1-försäkrad när han var ung (tydligen kan inte tävlingshästar bli det), så blev han omförsäkrad senare, dock i samma bolag (Agria). Har aldrig varit sjuk eller inne för behandling vad jag vet.

Min plockades det bort en benbit på när hon var 3 år. Allt gick lätt och smidigt och hon har inte haft ont av det senare. Hon är idag 10 år och i full kondition.

Men en operation är alltid en operation och innebär således alltid en risk. Men om hästen har ont så tycker jag självklart man ska göra den.

:eek:

Varför det?? Eller rättare sagt hur då?

För att jag vill undvika att hästen eventuellt blir halt i framtiden. Det kan ju bli så illa att hon får kotledsinflammationer etc. på grund av den lösa benbiten. Eftersom jag tävlar och tränar derssyr så vill jag undvika att lägga ned en massa pengar, tid och arbete för att sedan upptäcka att hästen har blivit halt pga att jag inte tog bort benbiten när jag nu visste om den. Det är ju skillnad om man inte vet, då kan det ju hända ändå :(

Ca 2 månader på ridhäst.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: Amk
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka