Operera bort canine-tänderna i båda käkarna

Tänker för "skojs skull" på vad det skulle kosta att dra ut icke trasiga canine-tänder. Från 20.000 kr och uppåt ? Vem kan lätt slänga ut den summan för att se om det kanske, eventuellt går att slussa ut en hund i en hundflock....vansinne bara den biten.

Jag betalade 3500 kr för att få väck en spräckt P4:a på ena hunden (ett större djursjukhus skulle ha mellan 5000-7000 kr) - så vad det kostar att dra en huggis vill jag inte ens tänka på. Än mindre fyra...

Drog ut canine-tänderna i överkäken på blandisen för 6 år sedan, tänderna var hela och hunden vägde då strax över 1 kilo, det gick på lite under 5000 men jag kan ju tänka mig att det priset har gått upp en hel del under de senaste åren.

Drog ut canine-tänderna i överkäken på blandisen för 6 år sedan, tänderna var hela och hunden vägde då strax över 1 kilo, det gick på lite under 5000 men jag kan ju tänka mig att det priset har gått upp en hel del under de senaste åren.
Gjordes detta pga överbett eller hade ni någon annan orsak?

Gjordes detta pga överbett eller hade ni någon annan orsak?

Ja, hon har ett rejält överbett. Problemet var egentligen canine-tänderna i underkäken, de hamnade innanför tänderna i överkäken och hade troligtvis vuxit upp i gommen på henne om vi inte gjorde något åt det, men pga att underkäken är så underutvecklad vågade veterinären inte dra de tänderna för hon var rädd att underkäken skulle bli för instabil då. Istället drogs tänderna i överkäken, tänderna i underkäken fick då bättre plats och kunde börja växa utåt istället för inåt och idag har hon inga problem av de kvarvarande canine-tänderna.

På 6 år har priserna dubblats/tredubblats :nailbiting:

Du har säkert rätt men för sakens skull får du gärna ange tillämplig lag.
Jordbruksverket:

Det är förbjudet att operera eller ge sprutor till djur om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl. Det innebär till exempel att det inte är tillåtet att operera bort stämbanden på en hund för att hindra den från att skälla, eller operera bort klorna på en katt så att den inte kan klösa.

Du får heller inte göra ingrepp som förändrar utseendet på din hund eller katt. Svans- och öronkupering är inte tillåtet om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.53b6e8e714255ed1fcc4fd4/1385713728106/2013-041.pdf

Jag skulle aldrig riskera de andra hundarnas hälsa och välmående genom att till varje pris försöka få en missanpassad individ att fungera i flocken. Jag tycker inte att det är rätt mot de andra hundarna. Om omplacering inte var ett alternativ så skulle jag låta hunden få somna in.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka