Operera bort canine-tänderna i båda käkarna

grusholmen

Trådstartare
Bakgrund: Detta rör en väns hund, hunden är av amstaffsort och har ett rörigt förflutet. Min vän är sista chansen för hunden. I familjen finns ytterligare 3 hundar av amstaffsort. Den berörda hunden gör till synes oprovocerade utfall mot främst en av de andra hundarna vid enstaka tillfällen, då slåss han på liv och död. Större delen av tiden går allt bra. Hunden är bra med människor.

Fråga: att operera bort canine-tänderna i över och underkäke för att minimera skador (de andra hundarna svarar inte upp) är det en möjlighet för att avdramatisera slagsmålen? Eller är det bara onödigt lidande för hunden? Tanken är att på ett mer avslappnat och odramatiskt sätt kunna slussa honom in i flocken.

Finns det seriöst någon veterinär som ens skulle gå med på en sådan operation?! Jag hoppas för allt i världen att det inte finns.

OM det hela ska gå bra, då krävs det att hunden får känna sig trygg och inte har anledning att flyga på andra hundar. Det spelar absolut ingen som helst roll att människorna tycker att hunden gör något oprovocerat. Så länge hunden inte har en hjärntumör eller liknande så är det aldrig(!) i hundens ögon oprovocerat och det som människorna kan göra är att lära sig vad som provocerar hunden.

Har svarat i tråden på FB och nej, nej, nej - tänder är inte det enda som skadar och att operera bort dom största tänderna i en hunds mun för en sådan sak är vansinne och förhoppningsvis inget som en svensk veterinär skulle göra.

En hund som inte klarar av att bo med andra hundar mår bättre av att bo som ensamhund - och framförallt är det bättre för dom andra hundarna som hel tiden ska vara tvungna att leva i en flock där en är ett "hot" hela tiden. Dom andra hundarna vet inte om en hund är tandlös eller inte, så det är inte rättvist att dom ska behöva "gå på tå" (om man nu kan uttrycka sig så) bara för att en individ inte fungerar ihop med andra.

Bakgrund: Detta rör en väns hund, hunden är av amstaffsort och har ett rörigt förflutet. Min vän är sista chansen för hunden. I familjen finns ytterligare 3 hundar av amstaffsort. Den berörda hunden gör till synes oprovocerade utfall mot främst en av de andra hundarna vid enstaka tillfällen, då slåss han på liv och död. Större delen av tiden går allt bra. Hunden är bra med människor.

Fråga: att operera bort canine-tänderna i över och underkäke för att minimera skador (de andra hundarna svarar inte upp) är det en möjlighet för att avdramatisera slagsmålen? Eller är det bara onödigt lidande för hunden? Tanken är att på ett mer avslappnat och odramatiskt sätt kunna slussa honom in i flocken.
Helt rubbat.
Av flera skäl.
Bättre att avliva hunden om munkorg inte är tillräckligt

Instämmer helt med övriga.
Har själv haft två tikar här hemma som inte kom överens. Skulle aldrig i livet komma på tanken att operera/stympa dom på något vis för att minimera problemet. Dels skulle de hata varandra lika mycket ändå och fortsätta må skit över den andras existens, och dels så vill de skada varandra så kan de göra det ändå. Och slagsmål utan tänder låter inte speciellt mycket bättre.

Vi höll tikarna HELT åtskilda tills den ena tiken såldes. Kommer aldrig tvinga hundar som inte gillar varandra att bo ihop.

Tänker för "skojs skull" på vad det skulle kosta att dra ut icke trasiga canine-tänder. Från 20.000 kr och uppåt ? Vem kan lätt slänga ut den summan för att se om det kanske, eventuellt går att slussa ut en hund i en hundflock....vansinne bara den biten.

Jag betalade 3500 kr för att få väck en spräckt P4:a på ena hunden (ett större djursjukhus skulle ha mellan 5000-7000 kr) - så vad det kostar att dra en huggis vill jag inte ens tänka på. Än mindre fyra...

Tänker för "skojs skull" på vad det skulle kosta att dra ut icke trasiga canine-tänder. Från 20.000 kr och uppåt ? Vem kan lätt slänga ut den summan för att se om det kanske, eventuellt går att slussa ut en hund i en hundflock....vansinne bara den biten.

Jag betalade 3500 kr för att få väck en spräckt P4:a på ena hunden (ett större djursjukhus skulle ha mellan 5000-7000 kr) - så vad det kostar att dra en huggis vill jag inte ens tänka på. Än mindre fyra...
På en försäkrad katt kostade det 3800 (plus några tänder till) men då var det som sagt nödvändigt pga olycka.

På en försäkrad katt kostade det 3800 (plus några tänder till) men då var det som sagt nödvändigt pga olycka.
Plussa då till att det är en stor hund (mer arbete, sitter hårdare, mer sövning osv) ;)

Min hund är försäkrad, så jag fick ju ersättning - men priserna är höga där om man ska betala allt ur egen ficka.

Plussa då till att det är en stor hund (mer arbete, sitter hårdare, mer sövning osv) ;)

Min hund är försäkrad, så jag fick ju ersättning - men priserna är höga där om man ska betala allt ur egen ficka.
Precis...lär inte bli billigt.

Den kommer inte bli en vandringspokal, att låta den somna in är det alternativ som övervägs.
Bättre det isf än tvinga två hundar som slåss att leva ett helt liv ihop. Det är en ständig stress för alla hundar i hushållet även om de inte slåss 24/7.

Som sagt...kan man ha de helt åtskillda kan man behålla dom. Tex med hjälp av hundgård då de kan turas om att vara ömsom inne, ömsom ute så de slipper varandra

Jag tycker nog inte man behöver vara så hård och helt ge upp med att hundarna kommer avsky varandra för all framtid för att det blivit bråk nu i början med en hund med taskig bakgrund.

Munkorg och väldigt styrd och positivt/lugnt umgänge. Kompostgaller och promenader utan att hälsa i början. Kanske med hjälp av tränare beroende på ägarnas kunskap. Så får man se hur det utvecklas om man nu vill ge det en chans.

Att operera bort tänder däremot låter inte som en bra idé alls...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka