Operation mot skelande ögon?

Lilalampa

Trådstartare
Jag har alltså skelat lite sedan jag var liten. Jag skelar inte jättemycket men jag märker ibland när jag ser reflektionen t.ex i mobilen att ena ögat kanske inte riktig "hänger" med. Jag kan i "princip" kontrollera det igenom att blinka med det andra ögat men det är ju inte en permanent lösning.. Tycker också det är lite irriterande och pinsamt när folk frågar vad jag tittar på så jag har börjat fundera lite på om operation.
Jag undrar nu ifall om någon har erfarenhet av sådan slags operation? Hur länge var ögat rött, hur lång tid tog det för ögat att läka? Hur längesedan isåfall var det sedan ni gjorde en sådan operation och har ögat "hållt" sig på plats? Hur gamla var ni? Vad var bra eller dåligt? Fick ni göra något speciellt med ögat sedan efter operationen?

Jag är 15 och har pratat med mina föräldrar och vi funderar på att prata med optikern. Men vill helst ha lite mer "Fakta" och erfarenhet från andra som själva har genomgått operation isåfall.
Har glasögon också, ser inte suddigt, ser klart men har lite problem med att se t.ex registreringskyltar på långt håll.
 
Sv: Operation mot skelande ögon?

Jag har genomgått två operationer för skelning.

Första när jag var 16, andra när jag var 18. Idag är jag 20.

Min första operation gick "dåligt" på så sätt att jag mådde väldigt dåligt på uppvaket, hade fruktansvärt ont i ca en vecka (gick på starka värktabletter men hade ändå ont) och hade sedan lindrigt ont i 2-3 veckor till. Så ska det inte vara och så är det inte för de flesta, men jag hade otur.

Min andra operation var pga att den första inte höll i sig.Det tog ca ett år sedan började skelningen komma tillbaka och efter 2 år var den värre än tidigare. Den operationen var mer normal. Ont i ca 2 dagar, lindrig värk i ca 3 dagar till. Rött öga ca en vecka. MEN. Idag skelar jag inte (det finns dock inga garantier för att min skelning inte ska komma tillbaka med tiden), men jag ser dubbelt (avhjälps med glasögon man gör att jag inte kan ha linser.

Jag skulle avråda alla som inte har ordentliga problem med sin skelning att operera sig. Jag hade daglig huvudvärk, värk i mitt skelande öga och svårt att fokusera blicken, så då var det värt risken. Men jag skulle aldrig operera om jag hade det som du. (Man kan alltid hitta något att ha komplex över. Jag skulle inte operera min näsa heller, trots att jag tycker den är ful.) Dels pga. risken för dubbelseende/andra komplikationer, dels för att jag öht aldrig skulle operera mig i onödan och dels för att det inte är garanterat att det blir bra ens. Men det är jag. Du kan ju alltid prata med din optiker. :)
 
Sv: Operation mot skelande ögon?

Ang. att göra något med ögat efter op. Ja man ska träna ögats rörlighet flera gånger/dag i några veckor. Det gör ont (i alla fall för mig) men är sjukt viktigt annars blir det inte bra ändå.
 
Sv: Operation mot skelande ögon?

Jag skelar förmodligen mer än du på båda ögonen beroende på vilket öga jag fokuserar med. Jag tog jätteilla vid mig när någon kommenterade det eller tittade extra (de står ju och stirrar mig rätt i ögonen en lång stund utan att säga nåt??).

Detta gjorde att jag ett tag funderade på att operera men jag vägde nackdelarna med att inte operera mot riskerna med en operation och det fick mig att avstå.

Jag fick börja med att inse själv att det är såhär jag ser ut. Kan inte andra acceptera det är det deras problem, jag behöver inte ha sådana personer som kompisar heller...

Jag fick syn på en skelande kvinna inne på ett shoppingcenter en gång när jag var liten. Hon hade partner och två barn, vilket fick mig att tänka att kan hon leva med det, ha familj och antagligen vänner, så kan jag också göra det. :)

Var bara rak på sak när någon yttrar sig om det. Säg att du skelar punkt. För min del blev det bättre när jag kunde börja prata och skämta om det. Andra brukar ju säga att deras ögon går i kors när de är trötta, det gör jag med men jag brukar lägga till att det gör de iofs hela tiden ändå, med ett leende på läpparna.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Är det någon här dom har erfarenhet av osäka hundar i barnfamiljer ? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en liten (storlek...
Svar
2
· Visningar
1 998
Senast: koftena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp