Opel Corsa 1.4 90 hkr Enjoy

Nebraska

Trådstartare
Jag ska hjälpa min faster köpa en ny bil och jag känner mig lika lost som en nybörjare som ska köpa sin första häst. Det är en dam 70+ som mest ska ha bilen till kortare turer. Men vill ha bra sittkomfort (dålig höft) och plats för hund. Hon har tittat på en Opel Corsa 1.490 hkr Enjoy. Vad säger buke?

Jag kan ingeting om bilen men tänkte tipsa om att du ska se till att åka och prova en sådan bil med henne innan ni börjar titta noggrannare på den.

Jag har tex ett helvete att ta mig ur särbons Volvo. I min Kangoo går det bra.

Jag kan ingeting om bilen men tänkte tipsa om att du ska se till att åka och prova en sådan bil med henne innan ni börjar titta noggrannare på den.

Jag har tex ett helvete att ta mig ur särbons Volvo. I min Kangoo går det bra.
Ja, men den biten är ju rätt given och något hon klarar av själv. Men jag behöver hjäp med om bilen är nåt att ha. Kan inget om Opel alls tex. Är den prisvärd för klassen?

Opel har väl alltid varit kända för att rosta, så det är väl något att kolla upp ordentligt. "Köp Opel bli belåten, se naturen genom plåten." "Beter sig som Treo: Löses upp i vatten." Men de kanske har ryckt upp sig under de senaste årtiondena? Har inte jättebra koll. Och nu finns ju bra behandlingar, lackförsegling mm.

Mina föräldrar, som också är över 70, bor i Spanien under vintrarna och där har de en Opel Meriva, här hemma i Sverige har de en Audi A7 och trots att pappa alltid älskat Audi har han börjat säga att han saknar Opeln när han är här i Sverige; "Det är så jobbigt att ta sig ner i och upp ur Audin, Merivan kliver man in i och ut ur!" Man sitter ganska högt och ser bra. Vet inte om det är tillräckligt stor plats för hundbur dock, beror förstås på hur stor hund det är. Kanske svårt att hitta beg i Sverige, modellen har inte varit så populär här. http://www.vibilagare.se/webb-tv/opel-meriva-plus-och-minus

Opel har väl alltid varit kända för att rosta, så det är väl något att kolla upp ordentligt. "Köp Opel bli belåten, se naturen genom plåten." "Beter sig som Treo: Löses upp i vatten." Men de kanske har ryckt upp sig under de senaste årtiondena? Har inte jättebra koll. Och nu finns ju bra behandlingar, lackförsegling mm.

Mina föräldrar, som också är över 70, bor i Spanien under vintrarna och där har de en Opel Meriva, här hemma i Sverige har de en Audi A7 och trots att pappa alltid älskat Audi har han börjat säga att han saknar Opeln när han är här i Sverige; "Det är så jobbigt att ta sig ner i och upp ur Audin, Merivan kliver man in i och ut ur!" Man sitter ganska högt och ser bra. Vet inte om det är tillräckligt stor plats för hundbur dock, beror förstås på hur stor hund det är. Kanske svårt att hitta beg i Sverige, modellen har inte varit så populär här. http://www.vibilagare.se/webb-tv/opel-meriva-plus-och-minus
Går bra med bara hundgaller. En mellanstor hund, men det är frågan om mycket korta turer och sällan.

Det var förr som man sa så. Idag är rost inget stort problem på Opel. Jag har främst kört Opel och upplever att det är mycket bil för pengarna.

Ja, men den biten är ju rätt given och något hon klarar av själv. Men jag behöver hjäp med om bilen är nåt att ha. Kan inget om Opel alls tex. Är den prisvärd för klassen?
Jag väljer Opel i första hand, så också pappa som är bilmek, pappa är eg Saabfantast men sen de gick i graven väljer också han Opel.

Föredrar även jag Opel.
Har inga större problem med rost - den rostar inte mer än någon annan bil.

Vill man ha nåt som rostar ska man köpa Ford, allt sk. "rostskydd" i balkar och hålrum består av ett tunt lager grundfärg. Opel är som alla andra moderna bilar undantaget Ford, både zinkade och plastade så dom har också slutat rosta upp på en eftermiddag efter en åskskur.

Vill man ha nåt som rostar ska man köpa Ford, allt sk. "rostskydd" i balkar och hålrum består av ett tunt lager grundfärg. Opel är som alla andra moderna bilar undantaget Ford, både zinkade och plastade så dom har också slutat rosta upp på en eftermiddag efter en åskskur.
Vet inte vad du haft för Fordar,men jag har kört ford sen fan frös fast,inte alls rostiga,däremot så äter dom hjullager.

Vet inte vad du haft för Fordar,men jag har kört ford sen fan frös fast,inte alls rostiga,däremot så äter dom hjullager.
Jag har haft en Ford, den var fin och rostfri och så, men motorn ville aldrig gå på alla 6 cylindrarna.
Efter att ha kört den till div. verkstäder som inte kunde lösa problemet så gjorde jag mig av med den.

Dagens moderna bilar är ganska så likvärdiga.
Så det är den egna trivseln som räknas.
Man skall ha något som man tycker om och trivs med.
Ja verkligen! riktigt usla bilar finns inte.

jag råder att man ska prova och provköra.

Sittkomfort är extremt viktigt om man har en kropp som inte är i nyskick! Min svärfar hade höftproteser sedan mnga många år och med tiden blev han stelare oc stelare. Hans sista bil blev en SUV som han i stort sett kunde backa n i och sätta sig. Tidigare bilar testades noga så han kunde köra dem och sitta bekvämt. Han valde tex att köra automat för att inte behöva flytta bägge fötterna så mycket.

Sitta bra och ha god sikt. Och lättkörd. :)

Jag är uppvuxen med bara Ford och ingen hade rost, inte ens Granadan från -76 som pappa sålde 2010 var rostig.

Jag ska hjälpa min faster köpa en ny bil och jag känner mig lika lost som en nybörjare som ska köpa sin första häst. Det är en dam 70+ som mest ska ha bilen till kortare turer. Men vill ha bra sittkomfort (dålig höft) och plats för hund. Hon har tittat på en Opel Corsa 1.490 hkr Enjoy. Vad säger buke?

Jag googlade lite på fraser som tex "säkraste småbil 2017" för att ge några bra alternativ som också är säkra. Opel lös med sin frånvaro, till och med Peugeot fanns med med en modell! Så jag hade personligen inte köpt en Opel just nu i alla fall.
Vill du kolla säkerhetstester från Euro NCAP kan du göra det här:
http://www.euroncap.com/sv/betyg-ut...s=false&selectedDriverAssistanceTechnologies=

Jag har en Fiesta inne nu som är långt över alla mätvärden, avgasprovaren slår i botten helt, den är rostig som f*n lite överallt undertill och hål på vissa ställen. Genom hålen ser man ett tunt lager grundfärg på balkarna,,,,,,,

Jag har haft en Ford, den var fin och rostfri och så, men motorn ville aldrig gå på alla 6 cylindrarna.
Efter att ha kört den till div. verkstäder som inte kunde lösa problemet så gjorde jag mig av med den.
Om jag inte missminner mig så satt gamla Reginan i den, samma som i vissa V70 och då blev det skoj att felsöka eländet. Den datorn är självförstörande och kan bränna givarna bara på kul. :mad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 559
Senast: Sonea
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 033
Senast: AW
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar