Ont vid hoppning?

V

vapor

Har en häst som haft problem med ryggen, började hoppa henne igen i mars och då var hon hur fin som helst. Nu har hon börjat springa som en galning vid hinder. Är ganska lugn innan hindret och hoppar bra över hindret men känns konstig i landningen. Hon bara drar iväg i "panik" och det går knappt att styra på en linje för det känns som om man skall krascha i nästa. Kan det ha med ryggen att göra eller kan det ha med pålagringen i armbågen på ena frambenet? Eller är det bara som hon är glad?

Hon går jätte bra i dressyren och är mjuk och fin i ryggen efter man ridit och reagerar inte alls.

Har funderat på att skola om henne till dressyrhäst om det nu kan vara något som stör henne i hoppningen.

Sv: Ont vid hoppning?

det låter ju högst troligt att ngt gör ont i samband med landningen. kolla upp det!

Det som gör mig osäker på om jag skall "kolla" henne är att ingen av mina kompisar tycker det ser ut som jag känner det när jag rider henne, de tycker det ser hyfsat bra ut. Har haft ute och böjt henne utan reaktion och ryggen är fin nu så jag vet inte riktigt vad det kan vara är jag bara Nojig??

det är väl bättre att lita på sin känsla du som är van vid hästen, än vad andra ser från backen. ser inte vad du har att förlora på att kolla upp henne. drastiska beteende förändringar hos hästar är ju i sig tecken på ngt.

Vad är det för problem med ryggen som hästen haft?

Jag personligen (med några rygghästar i bagaget) skulle genast dra öronen åt mig och vilja få det uträtt, det räcker att säja det du skrivit här till en klinik så kommer de förstå vad som ska kollas upp.

Är det större reaktion vid vissa typer av hinder?
När min är dålig så är reaktionerna större vid parallella oxrar och kombinationer...
Men oftast så känns det tydligare än vad det ser ut, men jag hade tagit varningen på allvar.

Lycka till!!

Min gammelhäst hade pålagring i armbågsleden villket fick till följd att jag fick sluta hoppa med henne. Hon höll inte för detta. Betedde sig som din gör. Varför hoppar man när det uppenbarligen inte verkar fungera ? Ibland får man dra ned på saker och ting man gjort innan helt enkelt. Kanske din häst är slut som hopphäst ?!

Låter som ett klassiskt symptom för Kissing spines tycker jag. Det var bland de första sakerna jag märkte på min KS häst, precis som du beskriver rusade hon iväg direkt i landningen efter hinder. Vet förklarade att kompressionen i ryggraden när hästen landar framkallar smärta, och så småningom märks det även i markarbetet och på muskulaturen i ffa ryggen. Är hästen röntgad i ryggen?

Svarar alla!
Hon är kollad och behandlad i ryggen, har tätt liggande tornutskott men inte riktigt klassad som KS häst. Är behandlad i armbågen och reagerar inte på böjprov nu. Jag ville mest höra kommentarer här för jag funderar starkt på att skola om henne till dressyrhäst. Men min tränare tycker det är synd att hon inte skall få hoppa eftersom hon är en sådan talang och hon tycker inte att det är så farligt... Jag tycker ju själv att det inte känns bra och har inte hoppat henne på ett par veckor pga det. Ingen mer som har varit med om något liknande?

Har beställt tid till en EQ får se vad han säger

Svarar alla!
Hon är kollad och behandlad i ryggen, har tätt liggande tornutskott men inte riktigt klassad som KS häst. Är behandlad i armbågen och reagerar inte på böjprov nu. Jag ville mest höra kommentarer här för jag funderar starkt på att skola om henne till dressyrhäst. Men min tränare tycker det är synd att hon inte skall få hoppa eftersom hon är en sådan talang och hon tycker inte att det är så farligt... Jag tycker ju själv att det inte känns bra och har inte hoppat henne på ett par veckor pga det. Ingen mer som har varit med om något liknande?

Gå på din magkänsla! Kolla igenom henne och skola om henne till dressyrhäst om du tycker att det är bäst. Visst kan hon ha talang för hoppning men ska du riskera det för hennes hälsa?

det är ungefär så jag själv känner men man känner "press" när alla är på en och tjabbar om att man skall hoppa

Men om du har hoppat innan hon vart kollad så kändes de ju på ett sätt. och nu när hon är bra så känns de "konstigt" för dig men så kanske de känns när hon mår bra ? Att hn springer efter hindret de gör min höst med och han gör de för att han är glad. Styr in i en vägg varje gång hon gör så. tillslut lär hon säg att inte göra de :)

Jag hoppas inte hon har haft ont hela tiden vi hoppat eftersom jag ridit in hästen som treåring och sedan hoppat henne 1.20-1.30 med bra resultat så har det förhoppningsvis varit många tillfälle då hon inte haft ont.

"började hoppa henne igen i mars och då var hon hur fin som helst. Nu har hon börjat springa som en galning vid hinder. Är ganska lugn innan hindret och hoppar bra över hindret men känns konstig i landningen. Hon bara drar iväg i "panik" och det går knappt att styra på en linje för det känns som om man skall krascha i nästa."

Tycker det är en stor skillnad mellan en häst som springer på för att det är kul och en häst som okontrollerat panikspringer tycker jag iaf. För även om en häst är het så håller den koll på nästa hinder och hoppar.

TS: Jag tycker du ska helt enkelt göra som du vill och skit i vad andra tycker. Dressyr är också kul och om det känns bättre att rida hästen i så gör det.

Tack för svaret behöver lite "uppmuntrande" ord

De behöver inte stämma i alla lägen att en häst som är het och springer efter hindret för att de är kul har koll på nästa och hoppar de.
Min häst springer nämligen efter hindret för att han tycker de är kul men han har noll koll på nästa hinder.. Detta har såklart skapat stora konsekvenser för oss, vi har gått omkull, sprungit in i väggar osv.. :(

P.S Har du haft ut en kiropraktor och massör som har kollat på din häst?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 674
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 060
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka