Ont trots butta?

Madde_padde

Trådstartare
Kan hästen ha det?
idag red jag. eller red och red försökte rida vi gallopperade lite och så men kom alldrig till ridning då han stannar och vägrar gå längre...
Kan de va så att han har ont? är sprutat i bägge bak för en vecka sen för er som inte vet....eller varför går han annars inte fram?

och ja ja har fått order av vetrinärer att rida...(har varti kontakt med två stycken)

Sv: Ont trots butta?

Hm.. antar att du fått order att rida för att provocera fram något. Förstår inte annars poängen med att rida så nybehandlad häst.

Kanske hästen känner obehag av medicineringen. Jag vet inte hur Butta verkar på psyket. men jag kan gissa att om hästen blir allmänpåverkad av ett smärtstillande medel kan det kännas ganska obehagligt att bli riden öht.
Den kanske inte känner att den har koll på läget som den brukar.
Sedan så gissar jag att inget medel är totalt smärtstillande på alla hästar. Så nog borde den kunna ha ont!
Min ena måste ha dubbla doser av medikamenter (bedövning) för att visa reaktion medans den andra behöver dos för sex månaders föl innan han ligger pall.
Kanske samma visa med smärtlindring.

Förklara gärna varför den ska ridas, är intresserad, inte för att döma. Har missat ev. tidigare diskussioner om det.
Om det inte är nödvändigt att rida så skulle jag lyssna på hästen och låta den vila sig frisk först.

tack för svar!

jo han har nog fortfarande ont då...

de där med att rida honom... ska ja vara helt ärligt så ver ja inte riktigt varför.. var inne och kollade efter att ha bedövat haserna så sluta han markera. sprutad där och går på butta och ska hållas igång till återbesök om tre veckor då vi även kommer ha tillgång till röntgen... vertinären misstänker bladnannat spatt och säger att hur som ska dom hållas igång, lika så säger hästens ägares vetrinär... (på två helt olika delar av landet)

Känner igen det du skriver om din häst väldigt mkt,
angående att dem sprutade och den blev bra, åt butta och sen hem för att vänta på rötgen.
Men vi red aldrig som dem sa till oss utan vår häst fick stå.
Problemet med henne var att hon inte vägrade gå, utan så fort man satte sig upp börja hon stegra.
Hon sluta inte förrän du gav upp, och då blev hon snäll som ett får igen.

När vi väll var tillbaka på kliniken fick vi vårt besked om 3:gradens hälta båda bak = svår spatt för hennes del.
Båda baklederna var sammanväxta och faktan blev snart ganska klar för oss.

Jag hoppas att din får ett lyckligare slut än vad vår fick.
Och att det inte är spatt nu, utan något som dem kan fixa till.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 930
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 937
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka