Ont i tassarna

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Mirela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 108
M

Mirela

Nu har kylan anlänt till småland också. 24 minus, härligt tycker både jag och voffe. Dock så har vi ett smärre problem. Voffes tassar klarar inte av kylan.

Jag har en vaxssmörja jag köpte på vets rekommendation, dock så är den inte effektiv längre vid sånhär kyla. Salvan skulle skydda tassarna från sträng kyla och is/snö bildning mellan tårna. Jag har provat diverse salvor men nu är mina ideer snart slut.

finns det någon med liknande problem som har några goda råd att ge? :)

Sv: Ont i tassarna

Skor till vovven eller stanna inne.

Mina kan vara ute max tre min sen har de köldkramp och får jätte ont!
Skit trist men får aktivera dem inne i stället..
Hoppas våren kommer tidigt i år..

Fleecesockor! Köpte jag till båda vovvarna, gick på 60 kr för alla 4, och nu fryser inte ens lilleman som annars helst ligger inne bara det är strax under nollan. Den stora får bara på sina när det är riktigt kallt, fungerar utmärkt :)

Är det bara kyla (och inte salt) så funkar det för oss att få upp värmen ordentligt i början av promenaden (spring en bit!) och sedan hålla en rask takt.

Tyvärr så saltar dom ganska duktigt här hemma.

Saltet kyler mycket mer än snön. Försök undvik att passera saltade platser. Gå hellre samma sträcka fram och tillbaks ett par gånger. Det är viktigt att den salva man använder är helt vattenfri, t ex vaselin. Man kan även använda konsistensfett, men då måste man torka av överskottet innan hunden går in, annars kan det ge fettfläckar på mattor.

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldre colliehane på snart 8 år har på senare tid fått lite sämre tassar - tårna har börjat "flyta ut" och tassarna är inte så...
Svar
12
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka