Ont i ryggen:/

L

livsfobi

Min häst har fått ont i ryggen tror jag..
När jag drar med handen över ryggen och kommer till där sadeln slutar så är han jättespänd och försöker komma undan trycket.
Förut hade han en sadel som satt illa och tryckte precis där. Men vi har provat ut sadel och den ska sitta bra nu.
Nu är det ju svårt för er att bedömma, men har ni några tips?

Sv: Ont i ryggen:/

Jag tycker du ska låta honom vila lite från ridningen. Tömkör, longera och promenera några veckor (ca 2). Smörj med tex arnika eller annat liniment och under tiden han har ont se till så att han inte blir kall eller blöt. Prova sen att rida och så. Får han ont i ryggen igen då så tycker jag att du ska tillkalla en veterinär. Nu ska jag inte måla fan på väggen men 21 dec upptäckte jag att min häst hade ont i ryggen. Jag drog ner på foder, såg till att han inte blev kall eller blöt, longerade och tömkörde. 26 dec fick han korsförlamning, troligen pga ryggontet (varken vi eller vet kunde komma på något annat då vi hade dragit ner på fodret och allt sånt). I februari när han blivit bra från korsförlamningen så åkte vi in till ATG för att utreda varför han hade ont i ryggen från början. Då visade det sig att han var halt på höger fram, en inflamation i kotan. Det som är lite lustigt är att vet tror att han har haft den i princip hela hösten men ingen har sett att han varit halt. Dels har jag tränat för mina tre olika ordinare tränare (Dressyr, hopp, terräng) men sen har jag även tränat för Piia Pantsu och Ulf Johannson. Och ingen har sett något.

Det jag ville säga är att om han nu haft en dålig sadel kanske han gått o spänt sig så att du kanske ska ha i baktanke att han kanske även har ont i något ben!

Hoppas det blir bättre:)

en bra padd skulle vara bra att ha under sadeln. sen skulle inte jag sitta på han under tiden han har så ont utan motionera han från marken.
MEN har han så ont att han reagerar så starkt så skulle ja ta ut en kiropraktor el vet. som får kolla på han. det kan ju leda till (om de inte gjort det) muskelinflamation.
ryggar ska man vara rädd om.

Om man nu har provat ut en ny sadel skulle jag inte lägga på en padd. Padden gör bara att sadeln trycker mer än nödvändigt om sadeln redan ligger bra. Padd skulle jag ENDAST lägga på om mina sadlar passar men att hästen blir långvarigt sjuk och tappar muskler. Då skulle jag lägga på padd för att slippa köpa ny sadel under tiden hästen får tillbaka musklerna!

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Cactus
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka