ont i ryggen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 018
S

spindel_17

den andra hästen i stallet har ont i ryggen.
han har tydligen haft ont i ryggen länge innan.han är nu 27år och väldigt stel och får träningvärk efter ridning(oftast)
han rids på tok för hårt,han kommer hem dyngsur efter varje ridtur och han går ungefär 6dagar i veckan.
jag har pratat med hon som rider hästen om att hon rider för hårt och han är gammal och stel.
(han har dessutom astma och går utan mat.)
imorse när jag tog ut hästarna så kände jag på hans rygg,tryckte och han reagerade jättemycket och hade ont.
då skickar jag ett sms till hon som rider honom och säger att han har ont och att hon får ta det lungt ett tag och smörja med liniment och så.
då ringer hon mig och säger att han har haft ont i ryggen hela tiden!!!:eek:
då blev jag helt :eek: jag sa du kan ju inte rida på honom när han har ont i ryggen.
och det är ju inte så konstigt att han får ont han reds ju inte igång när han stått hur länge som helst.han har inte mycket muskler och han rids för hårt som sagt.jag b lir så jävla förbannad!!!

vad kan vi göra för att han ska bli mjukare och inte ha ont i ryggen????

Sv: ont i ryggen

Men usch! Ser man inte när det räcker för hästen och mna ska låta den vara...

Hästar som har astma är jag medveten om måste hållas i kondition för att inte förvärra problemet, men man rider inte en häst som har ont. kan de inte tömköra, gå ut och gå med hästen osv så den får ordentlgt med motion utana tt sätta sig på en rygg som gör ont? Nån gång kommer man också till punkten när det inte är lönt att vara på hästen och träna trots smärta för att hindra ett annat problem att dyka upp, det blir ett val mellan pest och kolera. Då tycker jag man måste låta hästen vila mer, och mår inte hästen bra trots det är det dags att låta den gå. Man vet ju att den inte direkt kommer må bättre med tiden, utan snarare tvärt om..

jag har pratat med henne och sagt att hon måste ta det lungt men hon tar inte åt sig.
hon börjar bara tjafsa och säger att jag inte ska lägga mig i.
då jag känner ett ansvar för hästen eftersom jag har haft han oxå.
jag vill att hans sista år ska vara att han mår bra och är lycklig.
men han går där utan mat ute i hagen själv medans min står inne.utan hö eller krafftfoder.tas in boprstas av lite snabbt och rids ca 2timmar skithårt.vad ska jag göra jag lider av att se han nu.
när hon ridit ställer hon in han i boxen o åker hem och lägger över ansvaret på mig.
och dessutom hatr hon stora planer för han.
hon planerar och tävla honom sen nästa år.
hon är ju inte klok.jag blir tokig.
vad ska jag göra???och ägaren bryr sig inte....:cry:

Det låter inte bra. Är hästen ok i hullet eller syns det att den inte mår bra? Iså fall kan du få medhåll av djurskyddsmyndighet om du måste kontakta dem. Att planera att sätta igång en 27 årig häst för tävling är ju inte schysst.

ne jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska ta mig till.
ha var vanvårdad då han var utlånad i vinter jätte mager,extremt.
men har gått upp.
men han ser okej ut nu men han får inget hö eller krafftfoder.bara bete.
men han är gammal och jättestel och hon började rida han i galopp o jobba han med en gång när hon kom.o han stod nog ca 3-4månader.

Anmäl omedelbart till djurskyddsinspektören!

Bete nu i november+++:confused:
I vinter då? Kan han inte få hösilage? Vad är det för ras?

Stackars, stackars häst. Så han är utan mat från eftermidagen/kvällen till på morgonen när han går ut???

han går jämt ute får inte komma in har hänt en gång hittills.ingen mat alls.
bara bete.det är ju fan bara vatten i gräset nu!!!jag blir så less på det här!!!
och dessutom skos han 2gånger om året.hmmm....
alltså det ska komma hösilage men nehe då sa ägaren till den hästen att det är för varmt o det kommer mögla nu.
jag får ju fixa eget hö till min sålänge!!!
jag har fått nog.och jag har fått nog av den här snorungen som kör slut på häststackarn.
det är så att ägaren är ingen hästmänniska.han har gått en snabbkurs som hovslagare men skor aldrig han.
det är mycket tjat och det är jobbigt och jag ska ju inte behöva ta ansvar för hans halvdöda häst.
jag tycker ju att hans sista år ska bli fina och helt fantastiska!!!!:cry:

Har du provat att prata med ägaren? Om han inte lyssnar får du väl hota upp honom med att anmäla och hoppas att det funkar.

Man kan ju mycket väl rida gamla hästar men om man ska göra det så ska det vara på ett sätt som är schjysst emot hästen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
471
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Tänkte kolla om någon annan har samma problem och hur ni löst det i så fall. Har problem med min svanskota och har haft mer eller mindre...
2
Svar
25
· Visningar
2 360
Senast: super
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka