Ont i ryggen

B

Bim

Hej! Jag undrar om någon kan svara på följande, har ett halvblod som på senaste tiden varit lite besvärlig i ridningen. Bråkat i gallopen inte i någon annan gångart. Hästen var smal och omusklad när jag köpte den för ca 1/2 år sedan, nu har den fått mycket mera hull och muskler. Så jag började titta på sadeln och upptäckte, oj den har nog blivit lite trång. Lade på sadeln och klämde lite på sitsen,han sa aj. Ringde sadelprovare omedelbart, ska åka dit i dag. Jag trodde tidigare att det rörde sig om magont eftersom han blev arg när man drog sadelgjorden. Men det syns klar och tydligt att det är sadeln, hur lång tid efter att man fått ny sadel kan man prova att rida.

Sv: Ont i ryggen

Hej! Jag undrar om någon kan svara på följande, har ett halvblod som på senaste tiden varit lite besvärlig i ridningen. Bråkat i gallopen inte i någon annan gångart. Hästen var smal och omusklad när jag köpte den för ca 1/2 år sedan, nu har den fått mycket mera hull och muskler. Så jag började titta på sadeln och upptäckte, oj den har nog blivit lite trång. Lade på sadeln och klämde lite på sitsen,han sa aj. Ringde sadelprovare omedelbart, ska åka dit i dag. Jag trodde tidigare att det rörde sig om magont eftersom han blev arg när man drog sadelgjorden. Men det syns klar och tydligt att det är sadeln, hur lång tid efter att man fått ny sadel kan man prova att rida.

när hästen inte längre visar tecken på smärta osv...däremot kan du ju ha sadeln på o gå promenader några dar/en tid tills det ger sig o sen börja rida lite försiktigt? kanske?:idea:

Sv: Ont i ryggen

När dom har ont iryggen är det viktigt att dom får röra på sig och använda ryggmuskulaturen.

Arbeta hästen i töm (tömkörning) longera inspänd, ut o promenera- pula i snön, gå över bommar etc. Jobba i skritt och framför allt galopp. Gör det tills hästen visar ingen eller väldigt lite i ryggen innan du börjar rida - brukar ta 1-2veckor.
Fortsätt då ett par veckor att rida mycket i skritt och galopp och lite i traven sen bör du kunna rida normalt.

Bra att du snabbt hittade orsaken!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 884
Senast: __sofia__
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka