Ont i ryggen?!!

Chima

Trådstartare
Min häst vilade i ungefär i en vecka pga att hon skulle vila 3 dagar och en tappsko på köpet. Sen skulle jag ut och skritta och när jag skulle lägga på sadeln så svankade hon rejält och försökte komma undan att bli sadlad (hon har aldrig gjort så förut), men jag skrittade ut och skulle testa rida dagen efter men gjorde inte det pga att hon gjorde samma sak vid sadlingen som dagen innan.

Hon svankar om man klämmer lite lätt på ryggen. Hon har inte vart dåligt täckad. Hade det varit pga sadeln hade det kommit för länge sedan? eller?:(
Men nu funderar jag om jag ska ta hästen till klinik fortast möjligt eller avvakta några dagar till!

Jag vill inte att hon ska ha ont, jag åker gärna i morgon om jag får en tid. Men funderar hur ni hade gjort?
Hur hade ni tänkt om jag åkte in med en häst som hade varit öm i ryggen 4 dagar? Bra eller dåligt?
Jag tänker ju inte rida när hon är öm i ryggen, bara ut och gå! Tacksam för svar.

Mvh Chima

Sv: Ont i ryggen?!!

Jag hade kollat upp det, kan ju vara något för en ET också. Men en seriös klinik har ofta samarbete med massörer etc.

Tack för svar. Ska fixa en tid till klinik. Kanske lite svårt nu när det är helg men jag ska göra mitt bästa!

personligen hade jag avvaktat lite då jag har erfarenhet av ömma hästryggar som kommer och går av olika anledningar.

men om du aldrig upplevt detta med din häst kan det vara bra att rådfråga vet.
kan även vara någon slags spänning i ryggen om hon avlastat hoven utan sko.

finns jättemycket olika faktorer som kan spela in då en häst får ont i ryggen.

Det kan också vara början på en inflammation, som tar längre och längre tid att häva, ju längre man låter den gå obehandlad. Jag föredrar faktiskt att låta veterinärer uttala sig hellre än att gissa, på bekostnad av hästens hälsa.

Kan man inte bruka hästen tycker jag det absolut bästa är att låta den komma under adekvat vård, då den ju faktiskt är dålig. Ofta kan en kort behandling göra att rörelsemönstret blir normalt och läkning påskyndas. Om hästen får gå och ha ont, går den och felbelastar sig, och det kan komma mycket skit i spåren av det (hältor etc)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 782
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka