Ont i ryggen = "snubblig"?

T

Tofflan

En häst som är dålig på att lyfta benen,snavar och snubblar till då och då. Det är mest vid skogridning men lite även i ridhus/paddock.
Kan orsaken till snubblandet vara ryggont?

Jag tror helt klart det kan vara så,har dock fått höra lite olika åsikter och vill nu höra vad ni har att säga!

Sv: Ont i ryggen = "snubblig"?

ofta kan snubblingar komma från ryggont eller hältor i de högra lederna..

Knäproblem är en vanlig orsak till snubbling. Om jag vore du skulle jag åka in och kolla upp hästen istället för att fundera runt på olika alternativ. då har du ju åtminstone uteslutit en del av de ev orsakerna.

Min pålle var mkt snubblig i många år. När vi sedan bytte hovslagare så sa han att han var för trång i framhovarna. Vi håller nu på och rätta till det, och har kommit ganska långt, och han snubblar i princip aldrig längre. Innan snubblade han så kraftigt att han ibland gick ner på knä. På min pålle var det alltså hovarna som spökade, då vet. kollat allt annat utan resultat.

*KL*

Det är inte min häst.

Den ska undersökas men vi funderade runt vad det kan vara, pratade då om att hästen snubblar en del och har haft problem med sadel förut så ryggont var det som ploppade upp först i skallen.

Tack för alla svar!

trasdokka: Stackars häst som haft hovproblem i flera år :crazy: Tur att ni märkte det iaf!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 304
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar