Ont i muskler hals och ner mot bogen

Wildhearts

Trådstartare
Har en relativt nyköpt häst som besiktigades utan anmärkning i augusti. Hon har nu haft en viloperiod över jul och nyår och under den tiden har jag även haft ut hästmassör två gånger.

Problemet är att hon har reagerat (måttligt) när massören har knådat vid mankammen samt mest ner vid bogen. Jag har även haft en period där hon inte har velat lyfta på framhovarna så något har det varit. Hon är inte hårt riden utan rids i ett väldigt lugnt tempo. Möjligen om det har hänt något i hagen. En av valackerna hoppade på henne i hagen under brunst innan vi hann flytta på dem.

Hon visar ingen hälta eller annan tydlig smärta. Vad hade ni gjort? Satt igång henne lugnt och sansat nu när det inte är några problem att lyfta på hovarna längre? Ta ut en veterinär? Som ska titta på vad? Röntga nacken? fast det verkar sitta i musklerna?

Varför ska du röntga nacken :confused:
Om hästen verkar obekymrad nu och är ohalt och pigg så rid på och utvärdera hur den känns/beter sig ?

Satt igång och se vad som händer. Om hästen har täcke på sig så hade jag tagit mig en regäl funderare hur hästen anser att de ligger. Har sett för många hästar få ont av illaliggande täcken just kring bringa, bog och manke.

Satt igång och se vad som händer. Om hästen har täcke på sig så hade jag tagit mig en regäl funderare hur hästen anser att de ligger. Har sett för många hästar få ont av illaliggande täcken just kring bringa, bog och manke.

Tänk om det är så enkelt. Hon har flera olika täcken, men har haft ett nödlösningstäcke nu ett tag eftersom ett täcke gick sönder i hagen och jag inte har fått hem det nya som jag har köpt och ett annat är alldeles för varmt.

Byter täcke och sätter igång så smått. Tack så mycket!

• Gilla
Reactions: Sar
Tänk om det är så enkelt. Hon har flera olika täcken, men har haft ett nödlösningstäcke nu ett tag eftersom ett täcke gick sönder i hagen och jag inte har fått hem det nya som jag har köpt och ett annat är alldeles för varmt.

Byter täcke och sätter igång så smått. Tack så mycket!

Just spänningar i underhals och bog har jättemycket hästar. Det ger ju lite små rektioner vid tex massage eller liknande muskulär behandling.
Det behöver de inte "inte gå igenom vet-bes för".

Att den inte ville lyfta hovarna tycke jag annars är mer ovanligt.

Men är den nu opåverkad utom halsspänningarna hade iaf jag ridit.

Som rutinerad ryttare kan du rida bort de späningarna i hals/bog. Men är man lite grönare kan det vara överkurs. Då kan det både vara trevligt för hästen att de får hjälp att bli av med dem genom massage, akupunktur, laser eller liknande.
Annars kan det också på sikt bli värre problem om man har otur.
Men det kan också ge dig en häst som är lättare att lära dig rida bättre på, om den är utan muskulära spänningar.
Så håll du det under uppsikt med hjälp och testa sätt igång.

Blir det där med att lyfta hovarna extremt eller den blir oren hade jag dock börjat oroa mig mer och kontaktat vet.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Hästvård Tar från början! I våras/försommaren märkte jag att mitt sto var svullen vid manken och ner mot bogen. Det såg ut som hon hade haft en...
Svar
0
· Visningar
1 086
Senast: lovehorses
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka