Ont i magen?

MiaMaria

Trådstartare
Har ett sto på 19 år här hemma som troligtvis har kolik. Hon visade tydligt i går kväll att hon hade smärtor i magen, sparkade ilsket i väggen och upp mot magen. Stressade runt i boxen, la sig ner, upp igen osv. Vi promenerade och longerade på kvällen och natten. Hon bajsade en hög, som såg normal ut. Efter ett tag lugnade hon ner sig och började äta hö.

Vi var uppe senare i natt och kollade henne, och då var hon lugn. I morse var hon lugn, men hade bara bajsat lite och ganska löst. Hon åt hö som vanligt i hagen, och sprang runt lite när de andra busade. Nu står hon stilla och verkar avslappnad, men jag märker att hon är lite mer "gosig" än vanligt och kommer gärna och vill var nära när hon ser mig. Vad sjutton gör man? Bara att avvakta eller? Kan det vara något annat än kolik? Vi var i kontakt med veterinär per telefon flera gånger i natt, men då hon var lugn bestämde vi oss för att vänta.

Jag har haft denna häst i 3 år och hon har aldrig haft liknande probelem. Får alltid samma typ av foder, betfor, lusernhack och hö. Inga foderbyten.

Sv: Ont i magen?

Låter som att hon hade ett lindrigt kolikanfall som gick över helt enkelt!
För att återhämta magen lite kan du ju ge henne a fil och loppfrö..Håll bara koll på henne dom närmaste dagarna för säkerhets skull.

Ja, hoppas du har rätt. Ska ge henne loppfrön. Så här har hon som sagt aldrig varit tidigare, men hoppas hon skiter som hon ska idag så kan vi förhoppningsvis glömma detta sen... Blir lite orolig för hon är ju inte helt ung heller, att det ska vara något annat :crazy:

min häst har alltid fått kolik på senvinter/tidig vår. Och vi har alltid stått som frågetecken om VARFÖR han fått det eftersom vi inte ändrat något alls i foderstaten :confused: . I flera år på raken så fick han det.

Förra året började jag ha honom på lösdrift, och då var det första året utan kolik! :banana:
I år går han också på lösdrift, och, pepparpeppar ingen kolik. (än så länge dock)

Har funderat fram och tillbaka om anledningen till att han fick det, jag är inte 100% säker ännu, men jag tror att svaret ligger någonstans med fri tillgång på vatten, fri tillgång på hö, och stora ytor där han får röra sig kontunerligt.
Förr om åren har han fått ca 10-12 kg hö uppdelat på 3-4 portioner (morgon, lunch ev middag, kväll) . Vatten i stallet och på morgonen i hagen (tills det frysit), och tyvärr mindre hagar.

Jag hoppas verkligen att jag funnit nyckeln till varför han fick kolik förr, för jag vill gärna slippa hans kolikanfall.

Hur ser allt det ut för din häst?
Vatten? Grovfoder? Hage? Installning?

Vad skönt att ni tycks ha hittat källan till kolikproblemen!

Min häst går ute dagtid från tidig morgon 6.30 till ca 21.30 på kvällen. Hästarna får lusern och betfor inne på morgonen, sen hö ute vid utsläpp (som räcker några timmar). De har inte hö i hagen på dagen, då de inte får fri tillgång, men de går i skog och på gräs så där finns oftast något att äta på. Vid snö lägger jag ut extra hö. På em får de hö igen. När de kommer in får de lusern, betfor och hö. Inne dricker hon vatten ur hink.

Jag har alltid vatten i hagen, även när det är fruset finns det vatten då jag fyller på ofta. Vi har inte så mycket vinter här så det brukar inte vara så stora problem med vattnet. Såhär har vi haft det varje år. För tre år sedan då det var kallt och mycket snö, hade vi lite problem med vattnet, men inga problem alls med magen det året.

I år är det lite jordigt i hagen, och upptrampat trots stor plats. Vet inte om hon gått och bökat i jorden för att få upp gräsrötter, och att det kan vara därför hon blivit dålig?

Senast ändrad:

Vår lilla shettis har haft 2 rejäla kolikanfall. Båda gånger berodde det troligtvis på frostnupet gräs.

Sista gången var hon ganska tagen och mer tillgiven/gosig än vad hon brukar vara.

Nu har vi stenkoll på damen här och kollar henne flera gånger om dagen. (vi var grymt skraja sist)

Ett råd vi fick är att köpa ricinolja säljs dunkvis på kliniken eller i flaska på apoteket. Blanda ca 1 dl och ge hästen rejält uppblött betfor. Vi gav det i ca 1 vecka efter sista gången bara för att försäkra oss om att magen var igång.
Nu är vi ganska nojiga av naturen min mor och jag så vi hade nog inte behövt ge så många dagar efter men man vill ju vara på den säkra sidan :)

Sätter inte linfrö "sprutt" på magen, hjälper den att komma igång?

Jo, linfrö är la erande, men just loppfrön brukar anwändas wid sandkoliker för att det på ett eller annat sätt binder snad och hjälper till att transportera ut det. Iofs ingår loppfrö i många recept för bla människor och hundar, det ska wäl bulka och wara bra för magen i allmänhet, wad wet jag..!?

Ah:idea:!
Jag tackar och bugar för förklaringen. Jag har gett min nyop:ade häst loppfrön och betfor för att försöka få igång magen, det har tack o lov funkat.

Jag tycker loppfrön stabiliserar magen i många fall. Men visst, ofta handlar det nog om att de bökat i marken och fått skit i magen, som följer med loppfröna ut sen.

Magen är som vanligt på hästen nu iallfall. Inga problem sen, har ingen aning om varför hon blev dålig.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 255
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 768
Senast: Tualma
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 875
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar