Ont i hjärtat (LÅNGT)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sunshine

Trådstartare
Faaan vad det här är jobbigt :( :cry:
Vi har ju försökt bli med barn sedan maj 03, nästan två år alltså. Vi har genomgått full utredning inkl laparoskopi som avslöjade att jag lider av svår endometrios.

Nu är vi halvvägs genom en sexmånadersperiod av ”naturliga” försök (doktorns order) innan ivf:n startar. Denna månad var jag 10 dagar sen – jag har aldrig varit sen i hela mitt liv så vi fick ju förstås upp hoppet rejält.
Testade visserligen negativt men då jag har en väninna som testade negativt genom en hel graviditet (!) så fäste vi inte SÅ stor betydelse vid det. Men så kom mensen iallafall. Den förbannade jävla mensen som jag hatar så otroligt mycket. Jag känner mig djupt deprimerad just nu, gråtfärdig (var tvungen att gå hem och böla på lunchen) och orkar inte jobba utan sitter bara och stirrar på dataskärmen. Det känns tungt att gå hem för vi bor i ett villaområde där det svämmar över med barn. Medvetet valt från vår sida för planen när vi flyttade dit för tre år sedan var ju att även vi snart skulle bli föräldrar. Jag orkar inte komma hem till mitt hus med de extra sovrummen som fortfarande står tomma, jag orkar inte köra bilen som är delvis vald för att den är så praktisk ur familjesynpunkt. Jag ångrar att jag berättade om vårt problem för vänner och familj, för de ställer ännu mer frågor nu och verkar känna sig manade att berätta om och om igen hur LÄTT de lyckades bli gravida alternativt att vi borde ”njuta” av tiden innan barnen kommer (säkert sant, men just nu känns det inte så). Eller så vet de inte hur de ska hantera det och undviker mig/oss.
Jag ser inte fram emot ivf behandlingen med hormonbehandlingar, äggplock och allt vad det är och ändå bara 30% chans att det lyckas. Dyrt som fan är det också och jag måste komma på en bra ursäkt för att vara borta från jobbet stup i kvarten – det som redan är skitsvårt. Men värst av allt är att jag har en gut feel att jag faktiskt aldrig kommer att bli gravid. Och jag litar jättemycket på min magkänsla för den har sällan fel. Tänk om det är därför vi inte lyckas? Är kroppen så känslig att den reagerar på sånt? Hur gör man för att sluta tänka så?
Inte ens hästarna känns roligt längre, och jag funderar allvarligt på att övertala maken att sälja allt och flytta in till stan igen. Då kan vi leva cityliv och så kanske man lyckas glömma bort att man kämpar för något som aldrig kommer hända.

Om ni orkade läsa ända hit – tack, jag förväntar mig inga svar men det är lättare att ösa ur sig här där man inte känner någon…

Sv: Ont i hjärtat (LÅNGT)

Du - man FÅR vara ledsen!

Klen tröst kanske - men syrran försökte i tio år - och det blev faktiskt en klimp.

Andra vänner har försökt lika länge, men har fått adoptera klimpar till slut. För dem har det blivit en extra lång väg - men med ett lyckligt slut.

Vet själv vad jag har framför mig den dagen jag bestämmer mig - och har valt feglösningen att inte ens försöka.

Du försöker. Det är modigt och jäkligt coolt, även om det svider...

:bow:

Förstår hur jobbigt det måste kännas..
Ni kan inte tänka er att adoptera? Har vänner som inte kunnat få till det själva som adopterat och är väldigt lyckliga över det nu.

Fan va jobbigt för er *tröstkram i cyberrymden*

Vet inte vad jag ska säga, för jag känner ingen som gått igenom det du går igenom nu...

Men rent spontant skulle jag nog säga, att jag inte tror att du lösre något genom att sälja pållarna & co och flyttar in till stan.
Det känns kanske så nu, men när saker och ting reder ut sig, för det kommer det att göra, på ett eller annat sätt... då kommer du sakna "havremopparna"...

Åter igen.. *kram* :bump:

Men du, det finns många sätt att få barn på och det brukar faktiskt ta tid.
Barn de låter sig inte planeras så där bara, de planerar sig själva och kommer när de kommer.
Och jag vet många med endometrios som har fått barn på olika vis.
Har du fått någon behandling mot endometriosen?

Hej det finns tidigare trådar här om IVF och erfarenheter av det som du kan leta upp.

Vi har försökt att få barn sedan våren 2002 men utan framgång. I februari i år började jag min första Ivf- behandling och jag måste säga att jag var ganska opåverkad av den. Det gick mkt bra och jag är nu i v9. Jag hade inte räknat med att det skulle ta sig på första utan det är inte ovanligt med fler försök.
För oss har det aldrig varit främmande att adoptera snarare har jag sagt det långt tidigare än vi startade försöken själva. Jag kände nästan skuld när vi hade börjat behandlingen med tanke på alla barn som inte har någon som älskar dem. Så vi bestämde oss då att ta de finansierade försöken och adoptera om det inte fungerade.

Lycka till med vad du än tar dej för. Kom ihåg att barn kan ni få på något sätt!

Jag har ett par som jag känner som går på utredning just nu, jag hoppas att dom kommer vad som felar dom eftersom dom liksom ni längtar efter barn.

Jag önskar att alla som har viljan ska få uppleva hur det är att ha barn. Tyvärr är det inte så här i världen men jag måste säga att jag beundrar dig djupt för att du kämpar så tappert för att få barn!

Jag sänder dig massor med kramar och styrka och håller tummarna för att era försök kommer att lyckas inom en snar framtid!

cvety.gif
en liten bukett från mig.

*stor kram*
Man får ju vara ledsen, jag förstår att du är det också.
Jag skulle ha panik i din situation.
Men som många säger, hur ställer ni er till en adoption?
Man måste inte föda ett barn för att älska det, man blir inte heller föräldrar bara för att man lyckas tillverka ett barn, det blir man genom sina handlingar.
OM ni verkligen vill ha barn, kan ni ju få det, på ett eller annat sätt, men givetvis håller jag tummarna stenhårt för att ni ska lyckas själva!! Men tyvärr är det ju inte alla som gör det....

Har en arbetskompis som inte kunde få barn, varken han eller hans fru egentligen, ja inte de tillsammans i alla fall, har inte frågat närmare varför.
De gjorde en ivf och fick trillingar :bow: , de har aldrig skyddat sig, de kunde ju inte få barn, så vips när trillingarna skulle fylla sex så fick de plötsligt en lillebror! Så kan det gå.... :smirk:
(ville bara skriva det för att säga att det finns en massa som lyckas med ivf och jag tror att det är vanligare med det än vad man tror, det är inte så många som pratar om det)

Jag vill bara skicka en stor tröstkram. Egentligen finns det väl inget man kan säga som lindrar den akuta sorgen men det kan kännas som en tröst att veta att flera andra är i samma situation.
Jag har flera vänner och bekanta som har hållit på med bebisverkstad i flera år utan att man hittat något som helst fel, det har bara inte tagit sig. Jag har också flera vänner som haft mycket lyckade resultat med IVF. Jag känner också par som har adopterat, de säger att det allra bästa med adoption är att man säkert vet att det blir barn!
Jag tror att det är viktigt att du har andra intressen att fokusera på än väntan på ägglossning och hoppas på "icke-mens" så försök hålla ut ett tag till med hästarna. Det är också viktigt att du och din sambo orkar ta er igenom den här tiden tillsammans.
Jag önskar er all lycka i era försök!

Tack alla snälla ni för stödet, det värmer så mycket så ni anar inte :bow:

Jag pratade med mamma igår och berättade vad som hänt, och då säger hon ”Jaha, oj då där ser man” och så skrattade hon lite. Och jag sa ”det är inte roligt, jag mår inte så bra just nu” varpå hon svarade ”Jo men lite roligt var det allt!” :crazy: :eek:

Jag kan absolut tänka mig att adoptera men maken vill inte ens ta upp det till diskussion förrän alla andra möjligheter är uttömda...vi resonerar lite olika där kan man säga :smirk:

Ny månad, nya tag..............

Vad kan man göra eller säga ?

Stor tröstkram. Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni får er efterlängtade bebis. Med eller utan hjälp.

Vad är endometrios ? Jag antar att det iallafall är bättre att HA en diagnos så man vet vad man har att "fajtas" mot. Då kan man kanske också behandla ? (jag är ingen läkare....)

Jag tror ändå att det är bra att ni har berätta för er omgivning. Då slipper ni åtminstone kommentarerna om att -Är det inte dags med barn snart.... folk försäker väl i sin enfald att gjuta mod i er på olika sätt, fast det blir fel. Jag tror också att pressen på er minskar genom att folk ändå VET.

Det är en mycket stor sorg att inte få barn när man längtar efter det.

Tillåt dig att sörja. Det finns inga ord som hjälper, man måste gå igenom sitt eget lilla helvete på sitt sätt.

Man hanterar det på så olika sätt, jag har alltid berättat när folk har undrat, det är ju en sjukdom som du lider av. Då slipper man åtminstone tjatet om "skulle inte du också vilja ha barn" osv.

Massor av kramar! Du får gärna pm:a mig om du vill prata mer privat.

Jag kan förstå vad du går igenom!!
Jag har själv suttit i en liknande situation, men ändå annorlunda..
Jag har två barn, en pojke på 13 och en flicka på 8. Jag är skild från barnens far och 2000 flyttade jag ihop med en ny man.
I feb 2002 tog jag ur min spiral för vi ville ha barn. Jag var säker på att jag skulle vara med barn innan årets slut, jag hade ju haft så lätt innan... Den första är inte ens planerad och maken har 3 barn sen förut.
Vi försökte och försökte och jag känner så väl igen mig i det du skriver, känslan av hopplöshet, hålet i hjärtat...
Nu tycker ju de flesta att "jamen, dig är det väl inget synd om för du har ju barn förut."
Men det handlar inte om det!!
Visst är jag jättelycklig över de barn jag redan har, men sorgen över det barn som aldrig vill komma är ändå lika stor.

Föräldrar kan vara ena riktiga rötägg ibland. Jag tror att de har svårt att hantera situationen, det är därför de blir så knäppa.
Mina föräldrar ville inte alls att vi skulle ha barn, det räckte ju så bra med dom barnen vi redan har.. (tilläggas ska att två av hans barn är vuxna)
Mina föräldrar blev GLADA :eek: över att det aldrig blev något barn!!! När vi gifte oss skrev dom tom i bröllopsboken att dom inte ville att vi skulle skaffa barn!! :eek:
Samtidigt blir min brors tjej gravid och det är det enda dom pratar om. Jag missunnar absolut inte min bror och hans tjej ett barn, men det svider ändå lite hur föräldrarna kan resonera som dom gör. Dom köper barnmöbler till höger och vänster (vilket dom ALDRIG gjort till mina ungar) osv.

Jag tänker på dig och önskar dig lycka till!
Jag tror som dom flesta andra här att det vore ett misstag om du sålde bort hästarna. För mig har det varit räddningen. Jag gjorde fyra misslyckade inseminationer innan jag gav upp, IVF vill jag inte ge mig in i. Det kan ju fortfarande bli barn för oss eftersom vi inte skyddar oss, det finns ju ingen mening med det.. Vi satsar istället på att försöka bli familjehem. Det finns så många oönskade barn här i världen.
Om du känner att du vill prata så PM:a mig gärna.

Superkramar!!!

jag förstår att det känns jobbigt! Men inte ska du ge upp än. Ni har ju inte ens börjat med IVF än. 30% chans är ju bra. Var tredje gång går det bra (statistiskt sett). jag vet en som lyckades efter 8 försök och en adoption. Men det blev förståss ganska dyrt.

Fortsätt hoppas! Kram från Valborg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 472
Senast: Treo
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 102
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama