Ont i ena örat

Luna10

Trådstartare
Eller där omkring i alla fall:confused:.

Igår när jag skulle tränsa så ville hästen inte alls ha nackstycket över vänster öra. Han kastade med huvudet och lade det örat hårt bakåt så fort jag försökte. Till slut lyckades jag med diverse mutor krångla på det i alla fall och då var han lugn igen.
När jag tänker efter har han varit lite smått ovillig till just det momentet i tränsningen de sista 2-3 gångerna jag har ridit, men igår var det värre.

Jag har haft hästen i 6 år och det är en häst som ÄLSKAR att jobba och aldrig varit problem med att tränsa.
När jag väl hade fått på tränset och red iväg så var han hur pigg och glad som helst, gick bra att böja åt båda håll och så.

Efter jag hade ridit och tagit av tränset kände jag igenom nacke/hals fram mot örat, jag kom ända fram till ca 5 cm från örat innan han reagerade. Det är alltså baksidan på öronbasen/själva örat som är ömt.
Jag kollade också efter ev sår eller skav men hittade ingenting.

Tycker att det borde ha märkts i ridningen om han haft ont i någon muskel i nacken? Känns mera som om det sitter i själva örat, men vad kan en häst få för problem där? Öroninflammation? Nån ohyra?:confused:
Se in i örat går ju inte för det är ju fullt med lurv:rofl:.

För övrig är hästen som vanligt, pigg, äter bra och håller unghästen under herrans tukt och förmaning. Är sur när man kommer med grimman men det är ju förståeligt om det gör ont att sätta på den.

Tips?

Sv: Ont i ena örat

Det kan vara många saker:

Ett höstrå som irriterar inuti örat ( eller något annat )

Ett sår som inte syns, om du inte får ta på örat kan det vara väldigt svårt att se ordentligt.

Smuts/vax i örat ( inte så vanligt )

Typ små regnskållor på örats topp, brukar ställa till det och man får absolut inte ta på det. Känns som små små skorpor liksom.

OM det är mer på baksidan örat så kan han ha blivit viten, fastnat, kliat sig för hårt ( fast det brukar inte hästar göra ) eller något annat.

Försök att få kolla ordentligt båda utanpå och inuti.

Mina hästar går på lösdrift ( islandshästar ) så de har väldigt mycket hår runt och i öronen, omöjligt att hitta/se något utan att verkligen undersöka, vilket kan vara svårt om det gör ont.

Uppdatering på örat:

Nu har vet varit här för det blev bara värre, han började klia örat ganska våldsamt med.

Vet var tvungen att ge dubbel dos lugnande för att komma åt att klippa rent och titta efter ordentligt...:angel:

Örat var irriterat, rött och fläckvis var pälsen borta helt. Lite vit-brun beläggning. Lite förtjockningar.
Antagligen har han fått in nåt som börjat irritera, han har börjat klia sig, det har blivit sår och p.g.a. det en hudinfektion. Ev också en köldskada på den skadade huden.

Det kunde också vara öronplack men symptomen var inte typiska enligt vet.
I alla fall så klipptes rent och vet tvättade bort alla beläggningar med jodopaxlösning. Nu skulle vi avvakta 2 dagar, minskar symptomen så är vi på rätt väg och då skulle vi få utskrivet Domosedan-pasta för att kunna hålla efter det själva med klorhexidinshampo(?).

Blir det inte bättre så skulle hudprov tas, troligtvis är det då öronplack som orsakas av en svamp som tydligen inte går att bota helt.
Nån som har erfarenhet av öronplack? Tydligen inte så jättevanligt.:confused:

TS här igen:

Hur tusan får man en öronhuva att hållas på?
Nu har jag provat följande:

Hel flughuva med öron - mindre bra ifall det kommer snö på ögonnätet:angel:.

Slaktad hel flughuva med bara örondelen kvar.

Travhuva, vadderad.

Samtliga fick sitta kvar på det onda örat i mindre än 5 minuter, sen var de av.

Han skulle behöva ha huva dels för att hindra att han kliar sönder örat, dels för att skydda det mot kyla och vind eftersom pälsen är bortklippt och det är tvättat och grejat med.

Att ha hästen inne på box är inget alternativ då benen svullnar och magen strejkar, har provat.:crazy: Dessutom hindrar det inte att han kliar örat.

Tips?

Jag vet inte om det är ngt alternativ men jag använder en fleecehuva till min häst med öron och hel hals och som också går ner en del över ansiktet med hål för ögonen, som hon har under transportering, Allt annat har åkt av utom den.......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka