Ont i en hov, vad kan det vara?

Emmahpemma

Trådstartare
Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet..
hästen går barfota, med kompisar i hagen. Fruset "knöggel" i hagen. Hästen arbetas inte.

i torsdags (13/11) gick hästen in från hagen i princip på tre ben. Ville inte alls stödja på vänster bak. Det onda lokaliserades till hoven. Våtvarmt omslag över natten, och hästen är bara sämre.
Ringer kliniken som tycker "kom in". Detta var då 14/11
Röntgen gjordes, inga fynd. Ingen hovböld kunde lokaliseras heller, men order om våtvärmade omslag över helgen och återbesök på tisdagen om ingen böld kommit ut.

Igår (18/11) var vi då på kliniken åter igen. Hästen är liksom på fredagen inte särskilt halt på löpargången, men så fort det är minsta lilla "knöggel" så tycker han "AAJ!!" . Ny röntgen gjordes, men inga fynd nu heller.
Enligt veterinären så kan det fortfarande vara lite för tidigt för att en nygjord spricka ska synas på röntgen, men hovböld "borde det inte vara".

Jag tycker själv att jag inte riktigt fick veterinären från igår att förstå att hästen inte var särskilt halt i fredags heller. Det verkade vara mest fokus på det för denna veterinär. "Han är ju inte särskilt halt nu, så det är ju en förbättring från i fredags." fick jag höra flera gånger, trots att jag sa upprepade gånger att "han var inte halt på löpargången i fredags heller".
Ordinationen nu är liten hage med mjukt underlag i ett par veckor för att se åt vilket håll det bär. Har han fortfarande ont då så ska han röntgas på nytt.

Både jag och stallkompisen tycker att hästen är "låg" i humöret och han har ju helt klart ONT.
Han avlastar benet mer eller mindre hela tiden, men är ju så trött så trött i det andra bakbenet så han försöker vila det med..
Han är inte tjock i benet alls, inte öm eller något konstigt i något ben, förutom vänster bakhov.. Han reagerar likadant över hela hoven när man klämmer med visitertång (reaktionen är "AJAJAJAJ ONTONTONT" )

Vad sjutton är fel? Det går inte att lokalisera någon hovböld, inget syns på röntgen..men hästen har ONT.
Skor ska han få, men just nu känns det bara elakt att ens försöka få dit en sko när han har så ont.

Det kan vara en blödning i läderhuden, jämför med en blånagel :idea:. Gör ont som sjutton och lite klurigt för man bör inte punktera det. Det är sånt man kan få av att kliva på vassa stenar och liknande.

ja det känns ju som att jag verkligen hoppas på att det "bara" är en blödning eller böld. Men magkänslan säger annat tyvärr. :(

Min kompis häst hade nyligen ett liknande problem. Efter flera hovslagarbesök och flera veterinärbesök utan att något hittades, så kom det till slut ut en böld ur ena ballen efter flera veckor (tror att det tog någonstans mellan 4 och 6 veckor).

Det kan nog vara allt från blåmärke, hovböld till en fraktur. Har själv haft en häst där frakturen inte syntes med vanlig röntgen av hoven.

Ligamentskador syns inte på röntgen och ger inte alltid speciellt halta hästar. Kan komma av vrickningar. Om vi nu ska gissa på andra saker än hovböld :)

Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet..
hästen går barfota, med kompisar i hagen. Fruset "knöggel" i hagen. Hästen arbetas inte.

i torsdags (13/11) gick hästen in från hagen i princip på tre ben. Ville inte alls stödja på vänster bak. Det onda lokaliserades till hoven. Våtvarmt omslag över natten, och hästen är bara sämre.
Röntgen gjordes, inga fynd. Ingen hovböld kunde lokaliseras heller, men order om våtvärmade omslag över helgen och återbesök på tisdagen om ingen böld kommit ut.

Igår (18/11) var vi då på kliniken åter igen. Hästen är liksom på fredagen inte särskilt halt på löpargången, men så fort det är minsta lilla "knöggel" så tycker han "AAJ!!" . Ny röntgen gjordes, men inga fynd nu heller.
Enligt veterinären så kan det fortfarande vara lite för tidigt för att en nygjord spricka ska synas på röntgen, men hovböld "borde det inte vara".

Jag tycker själv att jag inte riktigt fick veterinären från igår att förstå att hästen inte var särskilt halt i fredags heller. Det verkade vara mest fokus på det för denna veterinär. "Han är ju inte särskilt halt nu, så det är ju en förbättring från i fredags." fick jag höra flera gånger, trots att jag sa upprepade gånger att "han var inte halt på löpargången i fredags heller".
Ordinationen nu är liten hage med mjukt underlag i ett par veckor för att se åt vilket håll det bär. Har han fortfarande ont då så ska han röntgas på nytt.

Både jag och stallkompisen tycker att hästen är "låg" i humöret och han har ju helt klart ONT.
Han avlastar benet mer eller mindre hela tiden, men är ju så trött så trött i det andra bakbenet så han försöker vila det med..
Han är inte tjock i benet alls, inte öm eller något konstigt i något ben, förutom vänster bakhov.. Han reagerar likadant över hela hoven när man klämmer med visitertång (reaktionen är "AJAJAJAJ ONTONTONT" )

Vad sjutton är fel? Det går inte att lokalisera någon hovböld, inget syns på röntgen..men hästen har ONT.
Skor ska han få, men just nu känns det bara elakt att ens försöka få dit en sko när han har så ont.
Jag har haft hovböld, hovbensfraktur, strålbensfraktur och 'sulömhet' på mina hästar och skulle tippa på att din har en sulläderinflammation eller något ditåt. Även om man givetvis inte ska utesluta hovbensfraktur eller hovböld. Det som gör att jag tror så är att hästen reagerar mest när något trycker på sulan och att det verkar vara likadant över hela hoven. Visserligen kan en hovbensfraktur uppstå just när det blir fruset och knögligt i hagen, men syns det inget på röntgen är väl frågan om hästen borde haft så ont? En hovböld borde också vara lite mer lokaliserad till en viss del av hoven, skulle jag tro även om det säkert kan variera.

En sak du kan göra är att sätta boots på honom för att avlasta sulan. Om han blir markant bättre av det är det mer sannolikt med en sulläderinflammation eller möjligtvis hovböld än ett benbrott, för vid hovbensfraktur tycks det vara belastningen i sig och inte beröringen med sulan som ger smärta.

Min häst hittades super halt vänster bak i början av veckan.
Antog hovböld men åkte in på klinik träffade Hovis där och han trodde inte på hovböld.
Hittade dock puls så smärtan va från hoven, hästen reagerade oxå när han drog av skon.
Röntgades från alla håll o kanter och inget syntes där.
Bedövades i hovled och blev bra, fick diagnosen "vrickad hovled"
Gipsad hov och boxvila i en vecka, återbesök om en vecka för o se om han är bättre, ska även ta nya röntgen bilder då så man helt kan ute sluta fraktur (som som sagt inte alltid syns förens efter ett tag)

Har veterinären din bedövat nått?
Symtomen låter väldigt lik min hästs.

Min häst hittades super halt vänster bak i början av veckan.
Antog hovböld men åkte in på klinik träffade Hovis där och han trodde inte på hovböld.
Hittade dock puls så smärtan va från hoven, hästen reagerade oxå när han drog av skon.
Röntgades från alla håll o kanter och inget syntes där.
Bedövades i hovled och blev bra, fick diagnosen "vrickad hovled"
Gipsad hov och boxvila i en vecka, återbesök om en vecka för o se om han är bättre, ska även ta nya röntgen bilder då så man helt kan ute sluta fraktur (som som sagt inte alltid syns förens efter ett tag)

Har veterinären din bedövat nått?
Symtomen låter väldigt lik min hästs.

inget bedövat, inte böjt hästen, veterinären har karvat lite i hoven för att försöka hitta något som kan tyda på hovböld, klämt med visitertång och röntgat. Jag kan ju tycka att vid återbesöket så hade väl ett lågt böjprov varit på sin plats då den veterinären inte tyckte att hästen hade ont i hoven (han ville/vill dock inte stå på det benet mer än nödvändigt)

inget bedövat, inte böjt hästen, veterinären har karvat lite i hoven för att försöka hitta något som kan tyda på hovböld, klämt med visitertång och röntgat. Jag kan ju tycka att vid återbesöket så hade väl ett lågt böjprov varit på sin plats då den veterinären inte tyckte att hästen hade ont i hoven (han ville/vill dock inte stå på det benet mer än nödvändigt)

Jag har en gång väntat 3 veckor på ett en hovböld behagade visa sig, in och ut på kliniken till vi slutligen kunde punktera den uppe vid kronranden, mitt fram på hoven.

Svårt att säga i ditt läge men jag ville bara dela med mig att det kan ta så lång tid.

Kan ju vara läge att bedöva och försöka reda ut var hältan sitter. Vill man verkligen ta reda på felet och tror att det är något "allvarligare" så finns ju MRI. Kostar dock en slant så det kan ju vara bra att kunna utesluta hovböld innan.

Kan ju vara läge att bedöva och försöka reda ut var hältan sitter. Vill man verkligen ta reda på felet och tror att det är något "allvarligare" så finns ju MRI. Kostar dock en slant så det kan ju vara bra att kunna utesluta hovböld innan.

ja jag kan ju såhär i efterhand tycka att bedövning skulle ha gjorts på återbesöket förra veckan... men avvaktar nu till nästa vecka, är han inte helt bra då så får det bli böjprov, bedöva, röntga högre upp än hoven och jag kommer inte lämna kliniken förrän jag fått ett svar på vad det kan vara

Är hältan lika från dag till dag eller tycker du att det varierar?

svårt att säga, då hästen (såklart, varför ska det aldrig vara enkelt) lyckades bli "bränd" i karleden av våtvarma omslaget han stod med. Så just nu är det lite svårt att säga om det är hoven eller karleden som är problemet, men jag tror lite av båda. Dock står han ju bara på mjukt underlag hela tiden nu. Liten mjukgjord hage ute, och mjukt i boxen.
Men ja, jag tycker det är lika varje dag, men däremot får jag känslan av att så länge han står mjukt är det hyfsat ok för hästen, men så fort han står på hårt underlag, t.ex. stallgången eller promenerar på stallplan så får han ondare. Och ju längre han står på hårt underlag, desto mer står han och vilar det onda benet.
Och hela hästen känns "låg" i temperamentet..han mår inte bra. Från början var det helt klart för att han hade ont, nu är det lite mer svårt att avgöra om det är p.g.a. smärta eller om det är tristess....

jahapp..följetongen fortsätter...
Hästen har stått i liten hage sen 14/11 och i tisdags (16/12) var veterinär ute i annat ärende och vi passade på att böja det onda benet. Ingen reaktion alls. Ingen ömhet heller i hoven. Litelite puls i benet efter böjprovet.
Men veterinären tyckte att, i och med att jag (och stallkompisen) ser "något diffust" då och då, så var en metacam-kur på sin plats.

Nu har hästen fått metacam i två dagar, (tisdag och onsdag kväll) och har gått från att stå och hänga och vara "nere" till att stå och studsa och stegra i boxen. I sin lilla hage hade han gjort allmänna konster ovan mark imorse..
Jag tolkar ju detta som att han har ONT någonstans..men fortfarande inga svullnader i benet, ingen hovböld så långt ögat kan se..
Snart drar jag hästen till första bästa klinik som har magnetkamera.. (är väl 80-90-100 mil till närmaste)

någon som har någon tanke om vad sjutton det kan vara?

Varför skulle den leva rövare om den har ont? Jag tänker ju tvärtom

Jag tror hon menar att hästen började leva rövare när den fick smärtstillande och då inte har lika ont längre.

Till ts. Tycker det var konstigt att ni inte fick metacam direkt.
Jag hade fortsatt med omslag iom att en böld kan ta lång tid på sig. Kan även vara en ordentlig stengalla och även då lindrar det med omslag.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?