Sv: Ont i benet vid ridning ;s
Har krångelfotleder, ingen aning om vad det är egentligen, en läkare säger småben som far isäs på ovansidan mellan fotled och fot + för kort hälsena, en annan för långa ledband/överrörliga leder, men tydligen ingen inflammation vilket jag verkligen inte tror på då fotleden blir VARM, brukar vara ganska mycket varmare än resten av benen och fötterna och dom värktabletterna som funkar bäst är inflammationshämmande! Haft problemet i flera år..
Får ofta ont under ridning, och för att vara helt ärlig under de flesta aktiviteter, hoppstigläder är helt klart värst och då försöker jag ofta plocka ut fötterna ur stigbyglarna och rulla med fötterna, vet jag att det ska vara hoppning så brukar jag även innan ridning smörja in med Zon eller Siduro (typ samma sak kör siduro just nu)
Har alltid vanliga sockar, ridsockar + tjocksockar i ridskorna för att inte lederna ska bli kalla och få stabilitet, och rider med korta chaps, i övrigt så är ridskor/stallskor rena döden för mina fotleder, det blir troligast för tungt så ska jag inte rida så går jag oftast i vanliga skor i stallet och så fort jag skaffat nya skor så får jag gå några veckor med ont i fotlederna innan dom vant sig. Dom senaste året har jag varit en flitig sponsor av olika värktablettstillverkare!
Nu när det är vinter blir det dessutom ännu värre med all halka och snö!
Tips som jag fått av läkare är:
Tåhävningar
Balansplatta
Stå på ett ben och blunda samtidigt så jag måste hålla balansen i foten och inte balanserar med blicken.