Ont i benent / Hoven?!!

I

Isper85

Hej hej,

har en varmblods vallack som gjort sig illa igen... =/ första gången blev han öm över hovarna (han går barfota) när vi var ute i vintras och marken va hård då fick han stå över vintern o blev snabbt mycket bättre. han slog också av en del av ena hoven kanske nån centimeter och han tyckte det gjorde lite ont (förståligt).
Men NU till detta problem, i förrgår när vi släppte ut hästarna i hagen så sprang han ut som vanligt (obs hagen är väldigt lerig o hal nu) och allt var frid o fröjd men sen när vi skulle ta in hästarna någon timma senare då stod han o lyfte på vänster bakben och ville inte sätta ner det. Vi gick ut o gick med han o kände på hans ben o det är inte varmt alls. Han gick bra efter ett tag o sen va det inge mer med det. Sen i går var jag ute och såg på hans bakhov som han lyfter att han slagit av en kant av framkanten igen kanske på 3- 4 centimeter. Kan det vara orsaken till att han har så ont? Han är väldigt stel också?!!
Veterinären sa att jag skulle avakta o se kunde vara en enkelt sträckning som han fått av att ha halkat. I dag på morgonen var han stel igen o ville knappt gå ut ur stallet. Han är fortfarande inte varm eller så o det handlar bara om ett ben! Någon som har några ideer om vad jag kan göra??:cry:
 
Sv: Ont i benent / Hoven?!!

Ta ut hovslagaren eftersom han inte har ont i själva benet utan i hoven.

Kan ju vara så att han har hovböld på gång eller behöver skos,plastas eller limma på gummisula eller något sådant..
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 934
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp