Ont att äta

Solvind

Trådstartare
Vi är hundvakt åt min mammas hund den här helgen. En liten härlig shetland sheepdog tant på snart 14 år :) . Det märks att hon är gammal nu.

Något jag lagt märke till är att hon verkar ha ont när hon äter. Plockar ur skålen, tuggar försiktigt, äter lite i taget och går sedan iväg en stund för att äta lite mer en stund senare. Hon visar tydliga tecken på att hon vill äta men äter inte ordentligt.

Detta är något jag vetat om ett tag men tycker det ser värre ut än jag trodde. Min mamma har haft henne till veterinären på grund av detta. Tandsten borttagen och även en lös tand som upptäcktes. Annars såg det bra ut.

Hunden äter torrfoder. Fungerar inte att blöta den.

Har ni några tips på något lättuggat blötfoder som är lämpligt för äldre hund? Gärna något som är lätt att få tag på och som inte är så dyrt.

Eller kanske något tips på vad som kan vara fel och göra ont när veterinären inte hittar något mer.

Sv: Ont att äta

Är tänderna röntgade? Hon kanske har ont i käkmusklerna.
Vad äter hon för foder nu, kanske finns motsvarande i blötvariant.

Ja färskfoder hade varit idealiskt. Skulle gärna ge det till min egna hund också. Tyvärr är det inte så lätt att få tag på och kräver plats i frysen som inte finns.

Jag tror inte tänderna är röntgade. Men ska höra efter om det. Vad är det man kan se på en tandröntgen?

Hunden äter Doggy prima. Jag vet att det inte är det bästa fodret men det är det enda hunden har varit nöjd med. Många andra bättre foder har testats genom åren men de har hon slutat äta efter ett tag och det blev tvunget att gå tillbaka till Doggy igen.

Har läst på lite nu och upptäckt att doggys blötfoder ser rätt så bra ut. I alla fall bättre än torrfodret. Tror ni det skulle vara ett bra alternativ om nu min mamma och hunden går med på det?

Hon har inte ont i halsen?
Jag tycker att det har gått lite hysteri i det här med hundfoder så om hon funkar på Doggys blötfoder så kör på det, huvudsaken är ju att hon äter! Det är klart att man vill ge det bästa men hundar kan må bra på foder som Doggy också.

Har hunden varit tillbaka för kontroll efter att den första behandlingen? Den lösa tanden är ju en rimlig förklaring till problemen och då fanns det väl vid det tillfället ingen anledning att göra mer ingående undersökningar utan bara allmänt kolla att det inte fanns ännu något uppenbart problem.

Tror inte det är ont i halsen. Ser ut som att det är själva tuggandet som är svårt.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka