Önskar tips på kommando

K

karlsson

Jag måste också klämma in lite skryt...:o

Men träningen går så vansinnigt bra nu att jag är SUPERMOTIVERAD.:banana:
Har världens bästa hund, som går suveränt bra på lydnadsträningen. Han har aldrig varit så fokuserad som han är nu!:) Även om inte momenten går blixt-snabbt så går de i åtminstone hyfsat-snabbt.
Det vi framförallt lyckats träna upp är A och O - ögonkontakten.;)
Tre gånger (!) har vi intensivtränat fritt följ, först med korta steg och nu längre sträckor. Med full ögonkontakt och rätt placering vid mitt vänstra ben, han sätter sig fort vid sidan... Ja jag måste helt enkelt ha hittat knappen nu.:D

Nu ska jag lägga till kommando. För mig känns "fot" som ett självklart val, men problemet är att jag förbrukat ordet i ett annat sammanhang...:crazy: Nämligen vid promenad efter vägen när jag vill ha honom lite slappt på sidan (strosandes med ett par meters räckvidd, antingen bakom eller framför, nosandes nere i diket etc) lite kravlöst sådär.

Vill nu ha tips på vilka kommandon man kan använda istället. Något som inte är krångligt eller likt något annat... *hjärntorka*

Sv: Önskar tips på kommando

Använder du ordet "här" i något annat sammanhang?
Annars är det ett bra tips. Du skulle också kunna säga "sidan" eller "framåt".

Ja, "här" använder jag ofta i vardagen.:crazy:

"Sidan" säger jag när han ska förbättra sin position vid min sida...

Men "framåt" kanske funkar... *smakar på ordet*
Vill ha ett ord som går att säga med lite kraft i.;)

Tack för tipset!

Åh du verkar påhittig!

Jag tänkte börja lite smått med "sättande" under gång. Saken är den att han lägger sig på "S":et eftersom vi har "STANNA" också.

Vad fasiken ska jag kalla sättande under gång? :crazy:

Har du långt eller kort s så du kommenderar stanna?
Jag ljudar s:et långt då jag säger stanna, men har det mycket kort då jag säger sitt. S:et hörs alltså bara tydligt vid stanna.

Vill du ha helt annat kommando så kan du ju säga "ner" eller "däck".

Jag betonar "S":et väldigt mycket i "STANNA"

Men så fort jag säger "S..itt" eller "Sitt" så lägger han sig snabbt som blixten :o

Tack :bow:

Eller så använder du ord som inte har med det att göra överhuvud taget. Jag har haft i tanken att uppfostra någon av mina hundar med kommandon som inte relaterar till utförandet bara för att se omgivningens reaktion på när jag säger "gurka" till min hund och den lägger sig ned :D

Tänk dig tävlingsledarens och domarnas min när det kommenderas lägg hunden och jag trycker i med ett kn*lla, höhö. Kan inte någon göra det så att jag får se reaktionen.

Asgarv :rofl:

Ska muta sambon att lära om kommandona på någon av hundarna. Jag vill också se reaktionen, speciellt på en tävling :D

"work" har jag lärt mig att använda vid fot på höger sida,så det kan man ju använda.

Fast "work" känns lite klumpigare att använda, åtminstone för mig... (mitt engelska uttal är kasst:cool: )

Vad menar du med "fot på höger sida"? Tillhör det tävlingslydnad?

Tänk dig tävlingsledarens och domarnas min när det kommenderas lägg hunden och jag trycker i med ett kn*lla, höhö. Kan inte någon göra det så att jag får se reaktionen.

:rofl:
Min hund gör andra saker på det kommandot ;) :D

:rofl: :rofl:

om någon är tillräckligt modig för att ge det kommandot på tävling så MÅSTE ni hojta till! jag kan lätt tänka mig att åka en bra bit för att få se det :D

Jag kan också tänka mig att åka en riktigt bra bit för att se det och få mig ett riktigt gott skratt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka