B
B-uke
Sitter och försöker räkna foderstat.... Låter det rimligt att ett varmblod, normalhull som motionsrids har ett energibehov på 85,6 MJ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju egentligen viktigast att protein behovet tillgodoses, eller gärna är ngt över vad grundbehovet är. Tex min häst som väger 550kg 160 cm ska ha ca 77mj och 456smrp, har en foderstat på 78mj och 532smrp.
Jag kommer att börja med de värdena och sedan se om hon behöver öka eller minska ngt.
Du kommer att märka om hästen blir tjock ( för högt mj) för tunn(för lågt mj) Kan även få ett toppigt utseende om du ligger för lågt på smrp, därav att jag rekommenderar att du hellre ligger högre på det och lagom på mj.
Hoppas du förstod ngt av mitt snurriga inlägg[/QUO
Jadåenligt mina beräkningar ligger du på högre kvot än jag, 6,8?
Toppig... Menar du över korset? Hästen är lite omusklad över bakdelen, jag hoppas på en rund o fin rumpa i höst!![]()
Min häst på 166 cm och ca 550 kg kräver minst 100MJ vid vila, och brukar få uppåt 125J om han rids, så det finns de som är dyra i drift också :-(
Jag brukar försöka ha kvoten smb rp/MJ minst 6, gärna 7, och han ser riktigt fin ut i kroppen tycker andra, trots hans långa konvalescentperioder.
Om hästen får för lite/mycket mat (energi - MJ) så brukar det ta minst ett par veckor innan det syns, så jag brukar nog vänta minst 2-3 veckor innan jag justerar en foderstat.
Om hästen får för lite protein så kan det dröja länge innan man ser att hästen tappar muskler/musklar sig dåligt, så därför försöker jag alltid ha lite högre kvot för säkerhets skull.
Ifall min häst tappar i vikt, så tar det oftast lång tid att få upp dem igen, så jag vill helst ha honom lite tjockare än smalare för att ha marginal ifall något händer och de tappar i vikt. Omman har en lättfödd häst kanske man resonerar tvärtom.
Det är en av anledningarna till att man inte behöver bry sig om den.
Jag skrev kanske otydligt.
Om du tycker hästen är i bra hull nu så är det ju enklast att räkna ut hur många MJ han får idag så vet du ju vad han kräver. Är han för tunn så öka på.
Hmm, att kvoten inte har något att göra med vad hästen får i sig är väl inte riktigt korrekt? Hur jag har förstått det är att har man en "normalfödd häst" och har en kvot 6, och hästen får i sig den energi den behöver (dvs lagom i hull), så får den också lagom med protein.
Har man en svårfödd häst (som jag) och använder kvot 6 (eller mer) så får hästen troligen mer protein än den behöver. Men eftersom överskott av protein kissas ut och inte är något problem (mer än att fodret ev kostar mer än det behöver) så tycker jag det är ok.
Dessutom kommer grovfodret i mitt stall levererade varannan vecka från en granngård och balarna tenderar att variera lite (grovt och torrt, eller finare och blött), dvs jag misstänker att den analys som finns inte stämmer för alla balar. Då vill jag vara säker på att hästen inte får för lite protein, då det ger dålig överlinje och tappade muskler, dvs jag föredrar att ligga högt på protein för säkerhets skull.
Verkar det resonemanaget logiskt?
Men va tuuusan!Har jag räknat kvoter helt i onödan?? Är det inte ens en liten riktlinje??
Detta med foder alltså.....![]()