Önskar MJ-hjälp!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare B-uke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 460
B

B-uke

Sitter och försöker räkna foderstat.... Låter det rimligt att ett varmblod, normalhull som motionsrids har ett energibehov på 85,6 MJ?

Sv: Önskar MJ-hjälp!

Ligger lite lägre än vårt svårfödda fullblodsto (161cm, 470kg), så jag skulle säga att det är fullt rimligt.

Sen är ju energin det som är enklast att kontrollera och justera, håller hästen lagom hull så stämmer det, annars är det bara att anpassa ;)

Ska kanske lägga till: vikt 500 kg, 163 cm.

Derring o korv: Hur har ni kommit fram till lagom MJ? Har ni susning om hur lång tid man ska hålla på MJ man har innan man testar att öka/minska!

Problematiskt att höja MJ, då blir det för låg kvot när jag räknar.... Om jag nu räknar rätt :crazy: Förra året räknade jag alls inte på kvoten utan bara såg till att det var "mycket av allt"...Resultat när jag räknar på kvoten (igen; om jag räknar rätt)förra året kvot 4,1, iår 6,1!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju egentligen viktigast att protein behovet tillgodoses, eller gärna är ngt över vad grundbehovet är. Tex min häst som väger 550kg 160 cm ska ha ca 77mj och 456smrp, har en foderstat på 78mj och 532smrp.

Jag kommer att börja med de värdena och sedan se om hon behöver öka eller minska ngt.

Du kommer att märka om hästen blir tjock ( för högt mj) för tunn(för lågt mj) Kan även få ett toppigt utseende om du ligger för lågt på smrp, därav att jag rekommenderar att du hellre ligger högre på det och lagom på mj.

Hoppas du förstod ngt av mitt snurriga inlägg

Det är ju egentligen viktigast att protein behovet tillgodoses, eller gärna är ngt över vad grundbehovet är. Tex min häst som väger 550kg 160 cm ska ha ca 77mj och 456smrp, har en foderstat på 78mj och 532smrp.

Jag kommer att börja med de värdena och sedan se om hon behöver öka eller minska ngt.

Du kommer att märka om hästen blir tjock ( för högt mj) för tunn(för lågt mj) Kan även få ett toppigt utseende om du ligger för lågt på smrp, därav att jag rekommenderar att du hellre ligger högre på det och lagom på mj.

Hoppas du förstod ngt av mitt snurriga inlägg[/QUO

Jadå :) enligt mina beräkningar ligger du på högre kvot än jag, 6,8?

Toppig... Menar du över korset? Hästen är lite omusklad över bakdelen, jag hoppas på en rund o fin rumpa i höst! :)

ja toppig över kors, rygg, manke och hals, överlinjen.

Ja alltså bättre o ligga på gräns med mj och då lite högre i smrp, gärna med största källan från grovfodret...Lycka till :)

Min häst på 166 cm och ca 550 kg kräver minst 100MJ vid vila, och brukar få uppåt 125J om han rids, så det finns de som är dyra i drift också :-(

Jag brukar försöka ha kvoten smb rp/MJ minst 6, gärna 7, och han ser riktigt fin ut i kroppen tycker andra, trots hans långa konvalescentperioder.

Om hästen får för lite/mycket mat (energi - MJ) så brukar det ta minst ett par veckor innan det syns, så jag brukar nog vänta minst 2-3 veckor innan jag justerar en foderstat.

Om hästen får för lite protein så kan det dröja länge innan man ser att hästen tappar muskler/musklar sig dåligt, så därför försöker jag alltid ha lite högre kvot för säkerhets skull.

Ifall min häst tappar i vikt, så tar det oftast lång tid att få upp dem igen, så jag vill helst ha honom lite tjockare än smalare för att ha marginal ifall något händer och de tappar i vikt. Omman har en lättfödd häst kanske man resonerar tvärtom.

Min häst på 166 cm och ca 550 kg kräver minst 100MJ vid vila, och brukar få uppåt 125J om han rids, så det finns de som är dyra i drift också :-(

Jag brukar försöka ha kvoten smb rp/MJ minst 6, gärna 7, och han ser riktigt fin ut i kroppen tycker andra, trots hans långa konvalescentperioder.

Om hästen får för lite/mycket mat (energi - MJ) så brukar det ta minst ett par veckor innan det syns, så jag brukar nog vänta minst 2-3 veckor innan jag justerar en foderstat.

Om hästen får för lite protein så kan det dröja länge innan man ser att hästen tappar muskler/musklar sig dåligt, så därför försöker jag alltid ha lite högre kvot för säkerhets skull.

Ifall min häst tappar i vikt, så tar det oftast lång tid att få upp dem igen, så jag vill helst ha honom lite tjockare än smalare för att ha marginal ifall något händer och de tappar i vikt. Omman har en lättfödd häst kanske man resonerar tvärtom.

Min nuvarande kvot ligger ju som sagt på 6,1. Med en alternativ foderstat med 0,5 kg mer lusern hamnar jag på kvot 6,5, men då är jag uppe på 96 MJ....
Ytterligare ett halv kg mer lusern ger kvot 6,9, då är jag uppe på 101 MJ.

Kanske ska jag köra igång direkt med lite högre kvot redan från början? Vill inte att det ska bli ett sådant fall som det blev i vintras. Då låg hon iofs jättemycket under.

Vad tycker du/ni, var ska jag börja med att lägga mig?

Alla siffror kommer från hö, lusern och soya. Både eventuellt överskott av energi och protein är väl vad jag förstått "grönt" sålänge det kommer från höet och lusernet?

Detta med kvoter är inget som man helt tvunget måste bry sig om. Det är inte så vanligt att räkna med kvoter i andra länder.

Det viktiga är att hästen får i sig protein och energi efter sitt behov. Proteinbehovet beror på vikten och är ungefär detsamma för de flesta hästar som väger lika mkt. Energibehovet däremot varierar ganska mkt beroende på ras, temperament, arbete osv. Detta innebär att kvoten blir olika för olika hästar vilket kan verka förvirrande om man tror att kvoten är viktig i sig.

Nu har jag mest erfarenhet av lättfödda ponnyer eller det är de som jag tycker är svårast att planera för. För dessa är det viktigast att ge tillräckligt med proteiner och sedan nästan så lite energi som det är möjligt.

Men om hästen inte är lättfödd så tror jag att det är minst lika viktigt att se till att den får tillräckligt med energi för annars kan den antagligen inte ta till vara det protein den äter. En svårfödd häst bör alltså ha en kvot som är lägre.

Senast ändrad:

Men ännu en gång, kvoten har inget att göra med hur mycket hästen får i sig egentligen. På samma kvot kan man få skitlite eller skitmycket.

Jag har bara varmblod o ingen av dem, ens den minsta (154cm) håller hullet på mindre än 90MJ vid vila (endast hage).
Den största som är 172cm och väger 600 kg behöver 120 MJ vid vila och uppemot 150MJ vid full träning. Han tillhör förstås den mer svårfödda typen.
Vid träning och tävling har den mest lättfödda häst jag haft legat på ca 100MJ men han var nog extrem.
De har generellt legat på en kvot på 5,5-6,5 beroende på hur grovfodret sett ut.

Om du tycker hästen är i bra hull nu så är det ju enklast att räkna ut hur många MJ han får idag så vet du ju vad han kräver. Är han för tunn så öka på.

Hmm, att kvoten inte har något att göra med vad hästen får i sig är väl inte riktigt korrekt? Hur jag har förstått det är att har man en "normalfödd häst" och har en kvot 6, och hästen får i sig den energi den behöver (dvs lagom i hull), så får den också lagom med protein.

Har man en svårfödd häst (som jag) och använder kvot 6 (eller mer) så får hästen troligen mer protein än den behöver. Men eftersom överskott av protein kissas ut och inte är något problem (mer än att fodret ev kostar mer än det behöver) så tycker jag det är ok.

Dessutom kommer grovfodret i mitt stall levererade varannan vecka från en granngård och balarna tenderar att variera lite (grovt och torrt, eller finare och blött), dvs jag misstänker att den analys som finns inte stämmer för alla balar. Då vill jag vara säker på att hästen inte får för lite protein, då det ger dålig överlinje och tappade muskler, dvs jag föredrar att ligga högt på protein för säkerhets skull.

Verkar det resonemanaget logiskt?

Om du tycker hästen är i bra hull nu så är det ju enklast att räkna ut hur många MJ han får idag så vet du ju vad han kräver. Är han för tunn så öka på.

Efter betet är hullet...så det räcker! :) MEn jag vet inte hur många MJ/p hon äter nu, fortfarande på bete...

Problemet är att jag inte fick ordning på maten förra året...Låg då på en låg kvot, ökade höet massor, även proteinein - ändå låg kvot så här i efterhand.

Hmm, att kvoten inte har något att göra med vad hästen får i sig är väl inte riktigt korrekt? Hur jag har förstått det är att har man en "normalfödd häst" och har en kvot 6, och hästen får i sig den energi den behöver (dvs lagom i hull), så får den också lagom med protein.

Har man en svårfödd häst (som jag) och använder kvot 6 (eller mer) så får hästen troligen mer protein än den behöver. Men eftersom överskott av protein kissas ut och inte är något problem (mer än att fodret ev kostar mer än det behöver) så tycker jag det är ok.

Dessutom kommer grovfodret i mitt stall levererade varannan vecka från en granngård och balarna tenderar att variera lite (grovt och torrt, eller finare och blött), dvs jag misstänker att den analys som finns inte stämmer för alla balar. Då vill jag vara säker på att hästen inte får för lite protein, då det ger dålig överlinje och tappade muskler, dvs jag föredrar att ligga högt på protein för säkerhets skull.

Verkar det resonemanaget logiskt?

JA du verkar ha fattat det här med kvot. :bow:

Men va tuuusan! ;)Har jag räknat kvoter helt i onödan?? Är det inte ens en liten riktlinje??

Detta med foder alltså.....:cool:

Nej det är inte alls i onödan, det är en bra riktlinje sen när hästen kanske ändrar sig. Då vet man vad som behöver ändras. Och sen har man nåt att gå på om man har skitfoder nåt år.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka