Onormalt beteende

clubman

Trådstartare
Blir veterinär imorgon om hon inte är bättre...tänkte bara höra här om någon varit med om något liknande.
Jack Russel tik på åtta år som varit lite konstig idag...för ett par veckor sedan kräkte hon gult skum och då var hon inte heller så intresserad utav sin mat. jag har fått kasta foderbitarna på golvet så har hon blivit lycklig och jagat upp dem och slukat dem. Avmaskade henne ifall det var det som orsakade kräkningarna och hon har inte kräkt sedan dess... Idag gnällde hon när jag kom hem och det gör hon aldrig annars så snabbt ut i trädgården och då bajsade hon. Sen när hon kom in gnällde hon lite och gick och la sig på ett ställe sen ett annat ställe och sen till baka igen..lite orolig alltså. Jag gav henne mat och den åt hon. I vanliga fall är hon alltid ute med oss och hon älskar att sola!! Idag ville hon helst bara ligga inne och helst i sin korg..slickade sig på magen och var inte alls som vanligt. tar man fram koppel så är ho pigg och glad och precis som vanligt på promenaden! Tar man fram bollen så är det jättekul! och vår middag är ju jättegod och intressant...men ändå är det där lilla som inte stämmer. Ringde till djursjukhuset och de kunde ju inte säga så mycket förutom att om hon slutade äta och var loj skulle vi komma in med henne, men hon äter och är pigg förutom det här lite konstiga att hon springer till korgen istället för att vara med oss ute...:confused:

Sv: Onormalt beteende

Det gula skummet tyder på att just då var hon tom i magen.

Att hon slickar sig på magen kan bero på att hon har magknip, men inte säkert. Om hon fått i sig något som fastnat hade all mat kommit upp igen. Det kan även vara så att det kliar. Har du kollat så att hon inte har små plitor? Vissa hundar kan få det om de t ex går i högt gräs.

Att hon inte går ut kan bero på att hon tycker det är för varmt. Eller kan det ha hänt något ute? T ex kan hon ha fångat en insekt som har stuckit henne, något ljud eller någon doft som hon inte gillar eller är rädd för? Eller något har hänt utanför som hon blivit rädd för när du inte har varit hemma (t ex åska)? Hör med någon granne om det hänt något speciellt.

Med tanke på värmen (åtminstone i Skåne), lyft lite lätt i nackskinnet och se om det faller tillbaks som det ska. Om det går sakta eller blir kvar uppe så har hon troligtvis druckit för lite i värmen och då kan det bero på det att hon inte är som vanligt.

Å andra sidan är det aldrig fel att göra en hälsokoll när de kommer upp i veteranåldern. Jag har själv en dvärgpinscher som är nästan 12 år som jag ber att man ska kolla var gång vi vaccinerar.

Sv: Onormalt beteende

Nar min rottis inte at frukost en dag tankte jag forst vanta och se vad som hande ... men med tanke pa att det var Fredag bestamde jag mig for att aka till vet i alla fall sa jag dels kunde fa "min" vet och dels for att slippa helg betalning. Jag kande mig jatte fanig nar jag kom in och ville ha en akut titt pa henne ("Vad ar det for fel pa hunden? Vad glad hon ser ut" "Errr ... hon at inte frukost" :p ...) min vet konstaterade att hon hade colitis och en hel del blod i tarmen.:eek: Inte bara fick hon hjalp fortare, men jag slapp ocksa helg betalning pa vet sjukhuset.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 544
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 711
Senast: Sassy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar