Onormalt beteende

L

Lisita

Hej!

Kanske någon kattexpert här kan förklara vad det tagit åt vår lille katt? Som en blixt från klar himmel har han blivit helt livrädd för min sambo, så fort sambon närmar sig skjuter han rygg och svansen blir stor som en borste, öronen slickas bakåt, han började tugga (han är vaccinerad mot rabies!) och hela katten kommunicerar motvilja. När jag går fram till honom är han lite avvaktande men "normal". Katten har bott hos oss sen i november då han blev upphittad på gatan och omhändertagen av ett katthem, då ca 9 månader gammal och väldigt misstänksam mot allt och alla. Under dessa ca 6 månader har han fått förtroende för mig och min sambo som ofta leker med honom, får ha honom i famnen (en liten stund, på kattens egna små rastlösa villkor) och nu helt plötsligt får sambon inte komma nära, inget speciellt har hänt dem emellan.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på ? Det är som att katten inte riktigt känner igen oss? Han var inne bakom spisen där det ligger gamla kackerlacks-fällor men dels är de så gamla att de inte borde ha något gift kvar i sig och dels vore det svårt för honom att komma åt det, men kan han ha fått i sig något gift som påverkar hans uppfattning? Låter lite långsökt men kan inte förstå vad det tagit åt honom, som en blixt från klar himmel som sagt...

/Lisa
 
Sv: Onormalt beteende

Vilda katter har inte samma lugna sätt som katter som varit tama hela sitt liv, omedvetna saker vi gör kan göra dem helt vettskrämda och jag gissar främst på att det är vad som har hänt. Hade han fått i sig giftet så borde han reagera annorlunda på dej med men eftersom du nämner giftet så hade jag iallafall ringt en veterinär och diskuterat det.
 
Sv: Onormalt beteende

Har någonting förändrats? tex sambon har en ny duschkräm, parfym, deo, aftershave?

Skulle nog rensa bort de gamla kackelacks fällor och ringa veterinären och fråga om de kan vara giftigt..
 

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 540
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp