Onödigt informationsinhämtande från jobbet

BernT

Trådstartare
Ja rubriken sög, kom inte på något bättre.

Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta för att man ska kunna lagerhålla arbetskläder (jag använder inte ens det, vi är många som aldrig använder det och inte heller ska använda det i vårt dagliga arbete). Detta är om det blir höjd beredskap i samhället. Jättebra tanke MEN skulle det bli det så kommer man ändå få det som finns och hoppas det passar så jag ser inte syftet med detta.

Det är extremt detaljerade mått som ska tas, och jag kan inte hjälpa att känna mig en smula kränkt. Jag vägrar göra detta. Kan man verkligen tvingas till att göra det?

För mig är det en principsak, jag tycker inte jobbet har med det här att göra. Våra arbetskläder går ändå efter längd och vikt i storlek, inte efter hur breda lår du har.

Har en annan kollega som är jätteledsen över detta då det triggar hens ätstörning enormt att detaljerat mäta varenda kroppsdel.
 
Ja rubriken sög, kom inte på något bättre.

Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta för att man ska kunna lagerhålla arbetskläder (jag använder inte ens det, vi är många som aldrig använder det och inte heller ska använda det i vårt dagliga arbete). Detta är om det blir höjd beredskap i samhället. Jättebra tanke MEN skulle det bli det så kommer man ändå få det som finns och hoppas det passar så jag ser inte syftet med detta.

Det är extremt detaljerade mått som ska tas, och jag kan inte hjälpa att känna mig en smula kränkt. Jag vägrar göra detta. Kan man verkligen tvingas till att göra det?

För mig är det en principsak, jag tycker inte jobbet har med det här att göra. Våra arbetskläder går ändå efter längd och vikt i storlek, inte efter hur breda lår du har.

Har en annan kollega som är jätteledsen över detta då det triggar hens ätstörning enormt att detaljerat mäta varenda kroppsdel.
Tycker det låter helt galet. Dessutom om kriget kommer om 5 år? Kroppsformer förändras?
 
Ja rubriken sög, kom inte på något bättre.

Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta för att man ska kunna lagerhålla arbetskläder (jag använder inte ens det, vi är många som aldrig använder det och inte heller ska använda det i vårt dagliga arbete). Detta är om det blir höjd beredskap i samhället. Jättebra tanke MEN skulle det bli det så kommer man ändå få det som finns och hoppas det passar så jag ser inte syftet med detta.

Det är extremt detaljerade mått som ska tas, och jag kan inte hjälpa att känna mig en smula kränkt. Jag vägrar göra detta. Kan man verkligen tvingas till att göra det?

För mig är det en principsak, jag tycker inte jobbet har med det här att göra. Våra arbetskläder går ändå efter längd och vikt i storlek, inte efter hur breda lår du har.

Har en annan kollega som är jätteledsen över detta då det triggar hens ätstörning enormt att detaljerat mäta varenda kroppsdel.
Alltså det känns ju helt omrimligt. Jag jobbar med informationsinhämtande och den typen av information hade jag haft väldigt svårt att se att man får lagra om sina anställda. Visst jobbar du på statlig myndighet? Finns det ingen ni kan vända er till?
 
GDPR? När GDPR infördes, fick vi deleta alla uppgifter om allergier i fikalistorna för det ansågs vara en personuppgift som inte behövdes lagras.

Omkrets på lår på en anställd som inte använder arbetskläder verkar vara en personuppgift som inte bör lagras.

Antar att det inte räknas som GDPR 🤷🏼‍♀️
 
Alltså det känns ju helt omrimligt. Jag jobbar med informationsinhämtande och den typen av information hade jag haft väldigt svårt att se att man får lagra om sina anställda. Visst jobbar du på statlig myndighet? Finns det ingen ni kan vända er till?
Yes det är statligt. Vadå är det inte normalt lagra tex stussvidd, lårvidd, armvidd och midjemått om sina anställda 🤪 ne jag blir faktiskt sur av det här. Nu kanske nån tror att jag skäms över mina mått och nej så är det inte. Men jag tycker det är helt jävla orimligt kräva in den informationen och jag VET att andra mår piss över det.

Det är just där jag jobbar bara jag som opponerar mig. Sen har jag ju kollegor på andra avdelningar/ställen som känner samma men vi tillhör inte samma ställe dock samma myndighet.
 
Självklart gör det det!

Tycker också det känns helt orimligt. Gissar att de inte syr upp kläder personligen till er utifrån era mått så tänker nuvarande klädstorlek borde räcka? Känns åtminstone som en mindre känslig personuppgift.
Haha nej inga skräddasydda outfits så vitt jag vet.
 
Låter väldigt märkligt att behöva ange så detaljerade uppgifter.
Kontakta arbetsmiljöombudet på din arbetsplats och ett fackligt ombud (om du är medlem) för att diskutera saken innan ni skriver upp något.
Jag kan tyvärr inte vända mig dit för jag tror den är inblandad i framtagandet av denna 😅 tror säger jag för jag minns inte exakt. Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag också att jag blir triggad så det tänker jag tala om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål o Planer 2024
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp