onödig tråd kanske

kanske en onödig tråd iom att höt inte är ny analyserat men ska enligt ägaren vara av bra kvalitet med normala värden...han hittar inte analysen.
men iaf jag ger för nyvarande detta till min kille
morgon
200g betfor(torr)
500g krafft grov
200g lucern hack
2kg hö(äter absolut inte mer på de två timmarna de får äta, lämnar alltid kvar)

Intag
50g betfor
200g krafft groov
1kg hö

Kväll
200g betfor
500g krafft grov
200g lucern hack
5kg hö

hästen rids nästan varje dag och är i utbildningsfas.
Svettas aldrig.
kan ni få ut ngn kommentar om detta utan ngn aktuell hö analys?
:bow:

Sv: onödig tråd kanske

Jag vet inget om foderstater men jag tycker att det var lite hö, men äter han inte mera så är det ju ingen idé att stå och slänga bort det;) + att han får lusern...
Varför ger du groov? Är det inte bättre att ge grund såvida du inte har en unghäst förståss...

Groov innehåller mer protein. Innan du får analysen på höt skulle jag inte ändra på något om du inte ser på hästen att den blir fet eller får proteinbrist, isf får man ändra lite. Hur mycket väger hästen? Jag tycker också att det låter som lite hö, du kanske kan byta ut Grooven mot Lucern? Lucern hack är ju stråfoder och nyttigare för hästen att äta, speciellt om den äter det men inte så mycket hö. Då måste man se till att de får i sig tillräckligt med grovfoder på annat sätt och Lucern är utmärkt att fodra med tycker jag.

Grooven är mest för föl, unghästar & fölston.
Men det kan även användas som tillskott till den "normala" hästen.

Jag ger grund, den är till normalpresterande hästar.

Men som mirage säger, det är ju onödigt att ändra om han inte mår dåligt då du ändå inte vet exakt vad höet innehåller;)

Mount Never Rest skrev:
Jag vet inget om foderstater men jag tycker att det var lite hö, men äter han inte mera så är det ju ingen idé att stå och slänga bort det;)

Vet du hur stor hästen är, eller antar du bara?

Bara antaganden...

Vet inte varför men jag tycker (även om minimikravet är mycket lägre!) att dom flesta hästar som rids nästan varje dag brukar äta omkring 10kg...

Men jag har ingen aning, det är bara det jag tycker:p

Men tänk om det är en liten B-ponny det handlar om då! Bara en tankeställare att det är läge att ta reda på lite mer fakta innan man kommer med åsikter.

Madick skrev:
Men tänk om det är en liten B-ponny det handlar om då! Bara en tankeställare att det är läge att ta reda på lite mer fakta innan man kommer med åsikter.
Jag antog att det var en häst då hon skrivit häst men du har helt rätt, man ska veta mera innan man "yttrar" sig:o
Tack för "utskällningen" jag lovar att bättra mig:o

A det är oxå grovfoder... eller?:confused: nu blir jag oxå osäker..:crazy: haha

Halm räknas i allra högsta grad som grovfoder. Däremot får man ju kolla så att hästen verkligen äter det, en del gillar inte halm har jag märkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 603
Senast: Elin_B
·
Foder & Strö Jag la tidigare ut en tråd om min ångest över att stallägaren bytte grovfoder, och att jag nu inte längre har analys. Jag har inte så...
Svar
13
· Visningar
1 087
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama